مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
تبیان مسایل اخلاقی احکام وآیات قران
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
جوانان ونوجوان وبزرگسال مورد خطاب میباشد
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
مسجدامام صادق ع
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
بیان مسایل دینی اجتماعی ووارسی فقر منطقه
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
دستگیری نیازمندان و خوشبین کردن مردم نسبت به مومنین وجذب وتشویق آنها به مسجد
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
مبارزه با فقرمالی نیازمندان با تاسیس مرکز نیکوکاری وازبین بردن جهل اهالی وبالا سطح علمی جوانان با تبین آیات احکام واخلاق دینی ومذهبی
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فعالیت جناب آقای عنافچه در دو محور عمده انجام میشود: الف) فعالیتهای مسجد شامل اقامه نماز جماعت، آموزش احکام و اخلاق اسلامی و ارائه مشاورههای فردی. ب) تأسیس و مدیریت مرکز نیکوکاری در منطقه زاویه اهواز با هدف کمکرسانی به محرومین.
فرآیند و مراحل اجرا: در منطقهای محروم و کمبرخوردار، با همکاری معتمدین مؤمن و متدین منطقه و با پشتیبانی کمیته امداد، مرکزی تجهیز شد. در این مرکز افراد نیازمند شناسایی و عضو شدند. سپس با کمک خیرین بستههای معیشتی تهیه و همچنین تعمیرات و ساخت منازل برای محرومان انجام شد. برخی افراد نیز به ادارات برای اشتغال معرفی شدند یا به کمیته امداد معرفی گردیدند. در مواردی نیز تلاش شد افراد دارای توانایی جسمی برای اشتغال توانمند شوند.
جرقه اولیه شروع طرح: با مشاهده محرومیتهای گسترده منطقه و نیاز مردم، این طرح با انگیزه خدمترسانی به فقرا آغاز شد.
مخاطبشناسی: مخاطبین فعالیتها بسیار گسترده هستند:
در مسجد، مخاطبان به صورت عام شامل آقایان از تمامی سنین (پیر، جوان، نوجوان و میانسال) هستند که در نماز جماعت شرکت میکنند.
خانمها نیز در بخشهای مشاوره و کمکرسانی، خصوصاً در مورد خانمهای بدسرپرست، نقش دارند.
در مرکز نیکوکاری، همه اقشار نیازمند منطقه، چه تحت پوشش نهادها و چه بدون پوشش، هدف خدمات قرار دارند.
منابع انسانی: نیروهای داوطلب از اقشار مختلف شامل استادکاران بنا، کاشیکار، سفیدکار، جوشکار و دیگر متخصصین بهصورت رایگان و داوطلبانه همکاری میکنند. همچنین اعضای مرکز نیکوکاری در شناسایی نیازمندان نقش دارند.
ابزار و امکانات: برای پیشبرد فعالیتها از یک دستگاه کامپیوتر که با هزینه شخصی تهیه شده استفاده میشود. سایر ابزارها نیز به صورت شخصی یا با کمک خیرین فراهم شدهاند.
بازتاب رسانهای: فعالیتهایی مانند برپایی سفره افطار در ماه رمضان با گستردگی ۳۰۰ متر، در فضای مجازی و رسانههای تلویزیونی بازتاب داشته و با استقبال مسئولان استانی، علما و مردم مواجه شده است.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
تمایز اصلی این فعالیت در روش اجرا و سناریوی آن است. به تعبیر مجری، استقبال گسترده مردم و پیشقدمی داوطلبان برای مشارکت بدون چشمداشت مالی، نشاندهنده موفقیت در اجرای مؤثر و مردمی این طرح است. نوآوری در شیوه اطعام و ایجاد سفرههای بزرگ افطاری نیز از دیگر موارد برجسته است.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
این فعالیت در پاسخ به نیازهای متنوع مردم منطقه شکل گرفته است، از جمله:
فقر و نیازهای معیشتی، با ارائه بستههای حمایتی و ساخت و تعمیر خانهها.
مشکلات اخلاقی، خانوادگی و اجتماعی، با ارائه مشاورههای اخلاقی و مذهبی.
معضلات اداری و اشتغال، با معرفی افراد به ادارات و کمک به پیگیری مسائل.
نتایج و دستاوردها:
توانمندسازی محرومان
کاهش مشکلات معیشتی
ارتقاء سطح اخلاقی و معرفتی
ایجاد تعامل بین مردم، ارگانها و خیرین
برقراری انسجام اجتماعی در منطقه
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
مهمترین چالش، محدودیت منابع مالی است. بسیاری از خیرین امکان پشتیبانی مستمر را ندارند. کمکهای ارگانها مانند کمیته امداد یا سپاه نیز به صورت محدود و در چارچوب خاصی ارائه میشود. با وجود این محدودیتها، تلاش میشود خدمات به صورت گسترده و همگانی ارائه گردد، حتی به کسانی که تحت پوشش نهادی نیستند.
مسیرهای ارتباطی
عنوان تیم یا گروه:
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:
ارسال دیدگاه