مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
نوجوان دانش اموزی
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
متوسطه اول و دوم
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
مکان خصوصی ما در طبقه بالای مسجد که مکانی مجزاست این برنامه رو داریو
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
اهداف مجموعه: پر کردن خلاأهای اعتقادی و فکری نسل نوجوان، ایجاد بستری امن برای رشد، تعالی و یادگیری مهارتهای فردی و اجتماعی متنوع، یادگیری کار تشکیلاتی و مهارتهای گروهی، گفتگو دربارهٔ موضوعات چالش برانگیز این قشر و شنیدن نوجوان، پر کردن اوقات فراغت بچهها و کارآفرینی و ایجاد فرصت شغلی امن برای دختران، ایجاد وحدت و دوستی و همدلی بین اقشار مختلف دانش آموز.
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
به روز بودن-مطابق ذائقه نوجوان-
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
بسم الله الرحمن الرحیم
توضیح کلی ایده:
ایجاد مجموعهٔ دخترانهای امن و مهیج، با عملکرد آموزشی_تربیتی_تفریحی بر پایهٔ مباحث اعتقادی شیعی، مهارتی و فنی در راستای ایجاد شغل و درآمدزایی برای عوامل اجرایی و نوجوانان.
جامعهٔ هدف: نوجوانان و دانش آموزان متوسطه اول و دوم وجوانان با هر سلیقه و گرایش مذهبی.
بخشها و آیتمهای مجموعه:
۱. سالن اصلی برگزاری مراسمات
۲. کافه گفتگو
۳. سینما نوجوان
۴. اتاق بازیهای گیم نتی و فکری
۵. اتاق مهارتهای فنی
۶. جزیرهٔ عکاسی
۷. اتاق آموزش
۸.پکیج مشاوره
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فرآیند و مراحل اجرا:
خانم صدیقه فارسیمان فعالیت خود را در قالب طرح «پاتوق دخترانه» در شهرستان خود اجرا میکنند. این طرح با هدف ایجاد فضایی فرهنگی، آموزشی و تفریحی برای دختران نوجوان طراحی شده است.
فرآیند اجرایی شامل مراحل زیر بود:
ایدهپردازی اولیه بر اساس نیاز نوجوانان به فضای امن و شاد همراه با محتوای فرهنگی-آموزشی.
توسعه ایده از «خانه نوجوان» به «پاتوق دخترانه» با افزودن بخشهای مشاوره، آموزشی، تفریحی، بازیهای فکری و گروهی، سینما نوجوان و فعالیتهای فرهنگی.
تشکیل تیمی متشکل از فارغالتحصیلان اتحادیه انجمن اسلامی و طلاب پرورشیافته در مجموعه، برای مدیریت و اجرای برنامهها.
جذب دانشآموزان ابتدایی و متوسطه از طریق هیئات، مدارس و فضای مجازی.
برگزاری برنامههای منظم هفتگی، اردوهای فرهنگی و مسابقات مهارتی.
جرقه اولیه:
جرقه شروع فعالیت از ایده یکی از دانشآموزان در جشنواره ایدهپردازی رشد در سال ۱۳۹۹ شکل گرفت که خواستار ایجاد «خانه نوجوان» شده بود. این ایده توسط خانم فارسیمان توسعه داده شد تا به شکل جامعتر و سازمانیافتهتر «پاتوق دخترانه» تبدیل شود.
مکان فعالیت:
در ابتدا مکان ثابت وجود نداشت و به دلیل جابهجاییهای مکرر مشکلاتی ایجاد شده بود. اخیراً در تلاش برای استقرار در مکانی در مجاورت مسجد جامع شهر بودند ولی هنوز قطعی نشده است.
مخاطبشناسی:
مخاطبین شامل دختران دانشآموز از پایههای ابتدایی و متوسطه هستند. ویژگی مهم این گروه علاقهمندی به تفریح در کنار نیاز به آموزشهای هویتی، دینی و روانشناختی است.
منابع انسانی:
تیم اصلی شامل فارغالتحصیلان اتحادیه انجمن اسلامی و طلاب جوان است.
خادمین و مسئولان بخشهای مختلف (بازیها، آموزش، تدارکات، انتظامات) به صورت ساختارمند تقسیم شدهاند.
استفاده از توانمندیهای دانشآموزان در اجرای برنامهها برای ایجاد حس مشارکت و مسئولیتپذیری.
ابزار و امکانات:
وسایل بازیهای فکری و گروهی.
پکیجهای آموزشی و مشاورهای.
کتابهای مطالعاتی برای بخش کتابخانه.
تبلیغات از طریق کانالهای مجازی، استوریهای شخصی، ارتباط با نهادهای فرهنگی و اجتماعی.
بازتاب رسانهای:
در سطح محلی و در میان نهادهای فرهنگی استان خوزستان بازتاب خوبی داشته و شناخته شدهاند. طرح به سازمان تبلیغات و برخی نهادهای دیگر معرفی شده و مورد توجه قرار گرفته است.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
نوآورانه بودن این فعالیت در چند محور مشخص است:
ترکیب فضای تفریحی با فضای فرهنگی-آموزشی: بدون آنکه یکی بر دیگری غلبه کند.
استفاده هدفمند از توانمندی دانشآموزان در اجرای بخشهای مختلف برنامه: ایجاد حس تعلق و مسئولیت.
توسعه تدریجی ایده: ابتدا از خانه نوجوان شروع و سپس با افزودن بخشهای مشاورهای، آموزشی، فرهنگی و بازیهای فکری، به یک پاتوق جامع دخترانه تبدیل شده است. شاخصترین ویژگی این طرح، سناریوی پیوسته جذب، آموزش و تثبیت هویتی در یک محیط ترکیبی است.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
مسألهشناسی و ریشهیابی نیاز:
نیاز مخاطبان شامل نیاز به:
داشتن محیط امن و شاد برای گذران اوقات فراغت.
دریافت آموزشهای هویتی و مهارتی متناسب با سن و نیازشان.
تعامل و ارتباط مؤثر با گروههای همسال و مربیان فرهنگی.
چگونگی رفع نیاز:
از طریق:
برگزاری مستمر برنامههای فرهنگی-تفریحی-آموزشی در قالب جذاب.
ارائه مشاورههای روانشناختی در کنار فعالیتهای گروهی.
فراهم کردن فرصت مشارکت فعال برای دانشآموزان در اجرای برنامهها.
نتایج و دستاوردها:
افزایش تعلق خاطر دختران به فعالیتهای فرهنگی و تربیتی.
ارتقاء سطح هویتی و مهارتی دانشآموزان.
کاهش گرایش به فضاهای ناسالم و غیرفرهنگی در اوقات فراغت.
شناخته شدن «پاتوق دخترانه» بهعنوان یک الگوی موفق در سطح شهرستان و حتی استان.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
چالشهای اصلی شامل:
عدم وجود مکان ثابت: جابجاییهای مکرر باعث ریزش برخی از مخاطبان شده است.
کمبود حمایت مالی و امکانات: به ویژه برای تهیه تجهیزات و تامین هزینههای ثابت.
کپیبرداری بدون هماهنگی از طرح: بعضی نهادها طرح را گرفته و بدون هماهنگی اجرا کردند.
مشکلات اجرایی در جذب حمایتهای رسمی: با وجود ارتباط خوب با نهادهای فرهنگی، حمایت رسمی پایداری به دست نیامده است.
مسیرهای ارتباطی
عنوان تیم یا گروه:
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:
ارسال دیدگاه