رفتن به محتوای اصلی

تبدیل داستانهای اهل بیت به صورت نمایش

محمدمهدی نقیب زاده | قم درس خارج کارشناسی ارشد

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    نمایشنامه نویسی و اجرای نمایش
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    عموم مردم

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    عمومی

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

اهداف این کار؛ آگاه کردن نسل امروز با زندگی اهل بیت با زبان نمایش و متوجه کردن مردم به خطاهایشان به طور غیرمستقیم

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

جذاب و هنری, ماندگار در اذهان, انتقال پیام به صورت غیرمستقیم؛

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

مطالعه برخی داستانهای اهل بیت؛ گلچین داستانهایی که مفید باشد و قابلیت نمایش داشته باشد؛ تبدیل داستان به نمایشنامه؛ انتخاب بازیگر و آموزش ؛ تهیه تجهیزات؛ روابط عمومی و معرفی کار و اجرا برای جاهای مختلف

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فعالیت آقای نقیب‌زاده بیش از ده سال است که در حوزه کودک و نوجوان با تمرکز بر نمایشنامه‌نویسی و اجرای نمایش‌های دینی و تربیتی دنبال می‌شود. جرقه اولیه فعالیت ایشان در معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم بود، جایی که با نگارش داستان‌های کودکانه آغاز کرد و سپس در مسیر آموزش حرفه‌ای نمایشنامه‌نویسی، انیمیشن‌سازی و اجرای نمایش قرار گرفت. در طول این سال‌ها، با گذراندن دوره‌های متعدد آموزشی در حوزه نمایش، تربیت کودک و روان‌شناسی، تجربه‌ای تلفیقی از آموزش‌های هنری و روان‌شناختی برای مخاطبان کودک و نوجوان شکل داده است.

مراحل فعالیت شامل:

نگارش نمایشنامه‌های دینی بر اساس داستان‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام (بیش از ۲۰ نمایشنامه)

طراحی و تولید نمایش‌های زنده و عروسکی با مشارکت طلبه‌های هنرمند

اجرای این نمایش‌ها در استان‌های مختلف از جمله قم، تهران، مازندران و کرمان (بیش از ۲۰۰ اجرا طی پنج سال اخیر)

برگزاری کارگاه‌های تربیتی و آموزشی برای والدین، مربیان و فعالان فرهنگی با موضوعاتی چون نماز، خداشناسی، تربیت فرزند و مقابله با آسیب‌های تربیتی

نمایشنامه‌ها هم شامل نمایش‌های زنده و هم عروسکی هستند و موضوعاتی مانند کرامت امام رضا علیه‌السلام، حاتم‌بخشی امیرالمؤمنین علیه‌السلام، امام زمان علیه‌السلام، کنترل خشم، مهارت نه گفتن، پرستاری، شیطان‌شناسی و مسائل تربیتی مانند پوچ‌گرایی و اعتیاد را شامل می‌شود.

مخاطبان فعالیت طیف وسیعی از کودکان و نوجوانان تا والدین و عموم مردم هستند. قالب فعالیت‌ها عمدتاً هنری-نمایشی است اما با رویکرد روان‌شناسی تربیتی طراحی شده است تا صرفاً نمایشی سرگرم‌کننده نباشد، بلکه با انتقال محتوای عمیق دینی و اخلاقی همراه باشد.

منابع انسانی طرح شامل تیمی از طلاب هنرمند است که نقش‌های مختلف نمایش‌ها را بر عهده دارند. برخی از آن‌ها سابقه آموزشی دارند و برخی دیگر به صورت تجربی توانمندی‌های هنری کسب کرده‌اند. همچنین خود آقای نقیب‌زاده دارای تحصیلات سطح کارشناسی ارشد در روان‌شناسی بوده و در حوزه کودک، از تخصص و سابقه مناسبی برخوردار است.

ابزارها و امکانات مورد نیاز شامل عروسک‌های حرفه‌ای، لباس‌های نمایشی، تجهیزات گریم، نورپردازی، صدا، میکروفن بی‌سیم، دستگاه‌های اکو، دوربین و دکورهای قابل‌حمل صحنه‌ای است. برخی از این ابزارها تاکنون از محل کمک‌های محدود و اجاره‌ای تهیه شده‌اند.

بازتاب رسانه‌ای فعالیت عمدتاً در قالب اطلاع‌رسانی از طریق کانال ایتا و برخی پخش‌های محدود در شبکه‌های استانی مانند شبکه خوزستان صورت گرفته است. همچنین فایل‌هایی از اجرای نمایش‌ها توسط دفتر تبلیغات اسلامی پخش شده و برخی از برنامه‌های تربیتی ایشان نیز در جنوب کرمان اجرا و بازخورد مثبت داشته‌اند.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

تمایز اصلی این فعالیت در ترکیب هنرمندانه آموزش دینی و نمایش کودکانه با رویکرد روان‌شناختی است. برخلاف برخی گروه‌ها که صرفاً اجرای نمایشی را دنبال می‌کنند، فعالیت آقای نقیب‌زاده بر اساس آسیب‌شناسی دقیق تربیتی طراحی شده و متناسب با روحیات و نیازهای کودک امروز است.

ویژگی برجسته دیگر، استفاده از طلبه‌های هنرمند در اجرای نقش‌هاست که باعث انتقال بهتر محتوای دینی و باورپذیری بالاتر در مخاطب می‌شود. همچنین نوآوری در طراحی شخصیت‌های نمایشی (مانند "شاگرد شیطان") و ترکیب آن با نمادهای قابل‌درک کودکانه نیز از شاخصه‌های برجسته این فعالیت است.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

این فعالیت ناظر به خلأ تربیتی و ضعف در انتقال مفاهیم دینی و اخلاقی به کودکان در فضای فعلی جامعه است. با توجه به گسترش آسیب‌هایی نظیر پوچ‌گرایی، بی‌نمازی، اعتیاد، پرخاشگری و عدم تمرکز در کودکان و نوجوانان، این طرح با تلفیق روان‌شناسی و معارف دینی، تلاش می‌کند محتوای اثرگذار و پایدار به مخاطب منتقل کند.

دستاوردهای فعالیت شامل:

نگارش بیش از ۲۰ نمایشنامه دینی-روان‌شناختی

بیش از ۲۰۰ اجرای صحنه‌ای در سراسر کشور

برگزاری کارگاه‌های کاربردی برای والدین و مربیان (نماز، خداشناسی، تربیت فرزند)

تألیف سه کتاب در حوزه تربیت و آموزش کودک شامل "چهارصد بازی موضوعی"، "مربی خلاق" و مجموعه‌ای از روش‌های جذاب‌سازی فعالیت تربیتی

رضایتمندی بیش از ۹۰٪ مخاطبان شامل خانواده‌ها، مسئولان و شرکت‌کنندگان

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

چالش‌های اصلی طرح شامل موارد زیر است:

نبود ساختار رسمی و مجوز گروهی: به دلیل عدم ثبت رسمی به عنوان گروه تبلیغی تخصصی، فعالیت با محدودیت‌های اجرایی و حمایتی مواجه شده است.

فقدان حمایت مالی و نهادی مستمر: اجرای نمایش‌ها، به‌ویژه در حوزه کودک، نیازمند تجهیزات و ابزارهای گران‌قیمت است که بدون حمایت نهادهای فرهنگی تأمین آن‌ها دشوار است.

بی‌توجهی برخی نهادها به موضوع نمایش دینی کودک: نبود نگاه تخصصی به نمایش کودک در برخی نهادهای فرهنگی باعث می‌شود اهمیت این نوع فعالیت‌ها نادیده گرفته شود.

چالش در مخاطب‌یابی و جلب نظر نهادها: با وجود سابقه و کیفیت بالا، هنوز برخی نهادها به طرح اعتماد ندارند یا از آن حمایت نمی‌کنند.

ضعف برخی گروه‌های نمایشی در محتوا: نبود داستان، محتوای سطحی و صرفاً فرم‌گرایانه در نمایش‌های رایج، رقابت جدی و ناعادلانه‌ای را برای طرح‌های محتوامحور ایجاد می‌کند.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

فایل‌ها و مستندات

برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا