مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
قرآنی
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
اکثربرای مقطع ابتدایی وراهنمایی
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
خیر،قابل ارائه درهمه جاست
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
درمان شبهات درذهن دانش آموزان ورشد وپیشرفت مفاهیم قرآنی درزندگیشان
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
چندجانبه است تاهمه مشارکت کنند
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
در مقدمات،گروه بندی کلاس درقالبهای موردعلاقه شون درگروه نمایش وگروه عروسک گردانی وشعرخوانی وداستان سرایی وطراحی وخطاطی
درمرحله اجرا،وقتی محتواراازقبل آماده کردم بین گروهها تکه بندی وتقسیم میکنم تاهمه گوشه ای ازکاررابگیرندوهمزادپنداری کنند
درمرحله نتیجه گیری باید تک تک بچه ها صحبت کنند وفهمشون رااز ارائه هنر بگویند
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فعالیت ارائهشده توسط خانم سرلک، «کار تجسمی دستهجمعی» با محوریت آموزش سبک زندگی اسلامی و مفاهیم دینی از جمله داستانهای انبیا و ائمه در قالبهای متنوعی چون نمایش، عروسکسازی، نقاشی، شعرخوانی و مجریگری است. این فعالیت ابتدا در مدارس ابتدایی شکل گرفته و سپس در دانشگاهها و دبیرستانها نیز گسترش یافته است. جرقه اولیه این فعالیت از دوران تحصیل ایشان در دروس تفسیر و علوم قرآنی و تحت تأثیر شیوه تدریس یکی از اساتید ایشان بوده که داستان انبیا را شیرین و جذاب مطرح میکرده است.
فرآیند اجرای طرح به این صورت است که داستانی دینی برای دانشآموزان تعریف میشود و سپس با استفاده از قالبهایی چون:
نقاشی مرتبط با داستان
ساخت عروسک با چوب بستنی
اجرای نمایش عروسکی توسط خود دانشآموزان
خطاطی و نوشتن نکات برجسته داستان توسط دانشآموزان دارای خط زیبا
بازیهای مرتبط با موضوع داستان
تمامی دانشآموزان با سلایق مختلف درگیر فعالیت میشوند تا هیچکس بیکار نماند و مفاهیم دینی به صورت عملی و مشارکتی منتقل گردد. در مقاطع بالاتر همچون راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه، قالبها به صورت پژوهشی و تحلیلیتر مانند پرسش و پاسخ، تحقیق و مقالهنویسی تغییر میکند. به عنوان مثال، نیمی از داستان برای دانشجویان مطرح شده و از آنان خواسته میشود نیمه دوم را خودشان بیابند و تحلیل کنند.
مخاطبین اصلی فعالیت، دانشآموزان دختر در مقاطع ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هستند. با پسران فعالیتی انجام نشده است. ایشان بیشتر به تنهایی طرح را اجرا میکنند ولی در مواردی نیز از طلاب دیگر کمک گرفتهاند.
ابزارهای مورد استفاده شامل وسایل کاردستی، پاورپوینت (در صورت امکان)، فایلهای صوتی و تصویری، و گاهی فیلمهای آموزشی است. منابع مالی اغلب از بودجه شخصی بوده و شامل هزینههای ایاب و ذهاب و جوایز کوچک برای دانشآموزان است.
از نظر بازتاب رسانهای، فعالیت تنها در سطح مدرسه شناخته شده و پوشش رسانهای یا اجتماعی خاصی نداشته است.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
تمایز اصلی این طرح در آن است که مفاهیم دینی بهویژه سبک زندگی اسلامی، نه به صورت دستوری و مستقیم، بلکه در قالب داستان و فعالیتهای تجسمی و مشارکتی به دانشآموزان منتقل میشود. این رویکرد سبب جذابیت بیشتر و تأثیر عمیقتر مفاهیم بر مخاطب میگردد. همچنین تلفیق طب سنتی اسلامی در آموزش، حتی در سطوح ابتدایی، از دیگر نوآوریهای این طرح است. برجستهترین شاخصه فعالیت از نظر مجری، ترکیب محتوای سبک زندگی اسلامی با قالبهای متنوع اجرایی مانند بازی، نقاشی، عروسکسازی و مشارکت کلاسی است.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
این فعالیت به نیاز مخاطبان برای درک مفاهیم دینی به زبان ساده، جذاب و کاربردی پاسخ میدهد. دانشآموزان در خلال این برنامهها، نهتنها مفاهیم دینی را بهتر درک کرده، بلکه آنها را با خانواده خود نیز به اشتراک گذاشتهاند. سؤالات مطرحشده از سوی دانشآموزان در جریان کلاس، نشان از درگیری ذهنی و نیاز به پاسخگویی داشته که با آرامش و گفتوگو به آنها پاسخ داده شده است. از نتایج مهم این طرح، استقبال هیجانی دانشآموزان، مشارکت فعال، و بیان داوطلبانه نتایج اخلاقی داستانها توسط خود دانشآموزان بوده است. به گفته مجری، نیت این فعالیت تربیت سربازان فکری برای امام زمان (عج) است و هدف آن ماندگاری حداقل بخشی از مفاهیم در ذهن مخاطبان است.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
مهمترین چالشهای طرح عبارتاند از:
عدم همکاری برخی از کادر آموزشی مدرسه در اختصاص زمان مناسب برای کلاس تبلیغی
اولویت پایین فعالیت تبلیغی در برنامه آموزشی مدارس
محدودیتهای مالی برای تهیه وسایل و جوایز
نبود جایگاه رسمی و تعریفشده برای مبلغان در مدارس، که موجب کاهش اثرگذاری بلندمدت میشود
تضاد گاهوبیگاه با دیدگاه معلمانی که در ادامه روند تربیتی، مسیر مخالفی با اهداف مبلغ در پیش میگیرند
مسیرهای ارتباطی
عنوان تیم یا گروه:
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:
ارسال دیدگاه