رفتن به محتوای اصلی

اثبات وجود خدا

زهرا باقری | خوزستان سطح 2 کارشناسی

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    دانش آموزان
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    دانش‌آموزان متوسط اول و دوم

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    مدرسه، مسجد، موسسه فرهنگی و..

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

فعالیت رویکرد رشد در حیطه خداشناسی را دارد.

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

خلاقیت و کمک گرفتن از ابزار های ساده مثل سینی و نخود و مشارکت دانش آموزان در رسیدن به جواب.

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

این روش بر اساس برهان نظم به اثبات وجود خداوند می‌پردازد. که از طریق نمایش خلاق توسط مربی و دانش‌آموزان و همچنین توسط سینی و تعدادی نخود این محتوا را ارائه داده و وجود خدا را از طریق علم و عقل ثابت می‌شود. و این روش کمک بزرگی در راستای پاسخ به شبهات در حوزه آتئیست ها است.

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

خانم زهرا باقری، طلبه سطح دو و دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی شخصیت، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۲ با تمرکز بر تبلیغ در حوزه کودکان و نوجوانان آغاز کرده است. جرقه اولیه طرح "اثبات وجود خدا" از مواجهه با چالش‌هایی در میان نوجوانان، به ویژه در مدارس، شکل گرفت؛ به گونه‌ای که برخی از دانش‌آموزان حتی به وجود خداوند باور نداشتند. این نیاز باعث شد تا خانم باقری طرحی با محوریت گفت‌وگوی تعاملی و پرسش و پاسخ برای اثبات وجود خدا طراحی کند.

فرآیند اجرا مبتنی بر روش بارش فکری، نمایش خلاق، پرسش و پاسخ گروهی و ایجاد چالش فکری در فضای کلاس است. در این طرح، دانش‌آموزان در قالب بازی فکری و بحث آزاد، با پرسش‌های بنیادین مانند "آیا خدا وجود دارد؟" مواجه می‌شوند و در قالب نقش‌آفرینی (مثلاً نقش فرد آتئیست) به گفتگو می‌پردازند. سپس با استفاده از برهان نظم (از طریق نمایش اشیای منظم شده مانند نخودهای چیده شده به شکل خاص) و برهان فطرت (تصویرسازی از لحظه‌های اضطرار، مثل غرق شدن در کشتی)، به صورت غیرمستقیم و خلاقانه اثبات وجود خدا انجام می‌شود.

قالب کار به صورت کلاس‌های تعاملی و مبتنی بر گفت‌وگوست و بیشتر در محیط مدارس غیرانتفاعی، موسسات فرهنگی، و حلقه‌های معرفتی انجام می‌شود.

مخاطبان این طرح نوجوانان دبیرستانی (دانش‌آموزان دوره متوسطه) هستند که عمدتاً در سنین بحران هویت و پرسشگری قرار دارند.

منابع انسانی در اجرای این طرح عمدتاً فردی است و اجرای کلاس‌ها توسط خود خانم باقری انجام می‌شود. در موارد محدودی، برای همفکری و چکش‌کاری محتوا، از مشورت دوستان استفاده شده اما اجرای طرح به صورت مستقل انجام گرفته است.

ابزار و امکانات خاصی مورد نیاز نیست، به جز وسایل ساده‌ای مانند سینی و نخود برای نمایش برهان نظم، و فضای مناسب برای برگزاری بحث‌های گروهی.

بازتاب رسانه‌ای خاصی برای این طرح ذکر نشده است.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

تمایز اصلی این فعالیت در استفاده از روش‌های خلاقانه و جذاب برای انتقال مفاهیم عمیق اعتقادی است. به جای روش‌های خشک و رسمی، از نمایش، نقش‌آفرینی، مثال‌های علمی و تصویرسازی ذهنی استفاده می‌شود تا نوجوانان درگیر گفتگو شوند و خود به نتیجه برسند.

مهم‌ترین شاخصه فعالیت، سناریوی تعاملی و علمی آن است. خانم باقری سعی دارد ابتدا از استدلال‌های عقلی و علمی برای اقناع دانش‌آموزان استفاده کند و پس از تثبیت این پایه، استدلال‌های دینی و قرآنی را مطرح نماید.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

این فعالیت ناظر به نیاز نوجوانان به پاسخگویی به شبهات بنیادین در مورد وجود خداوند است. در دنیای امروز که نوجوانان در معرض شبهات گسترده از منابع مختلف قرار دارند، این طرح با روش علمی، عقلانی و خلاقانه به این نیاز پاسخ می‌دهد.

نیاز به باور به وجود خداوند و درک عقلانی از آن، از طریق مباحثه، چالش ذهنی و اثبات علمی در این طرح برطرف می‌شود.

نتایج و دستاوردهای این فعالیت شامل:

پذیرش وجود خدا توسط نوجوانانی که پیش‌تر دچار شک یا انکار بودند.

افزایش تفکر انتقادی و استدلالی در میان دانش‌آموزان.

تغییر نگرش دانش‌آموزان معاند و جذب آنان به فضای اعتقادی مثبت.

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

این فعالیت به طور کلی با چالش خاصی مواجه نبوده است. تنها مانع احتمالی، محدودیت‌هایی است که گاه در فضای مدارس برای اجرای چنین مباحثی وجود دارد. با این حال، نیاز به ابزار یا امکانات ویژه وجود نداشته و روش اجرا با حداقل امکانات قابل تحقق بوده است.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا