رفتن به محتوای اصلی

سواد رسانه

محمدرضا غانمی | خوزستان سطح 1 -

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    سواد رسانه‌ای
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    جوانان و نوجوانان نخبه و مستعد که از طریق مدرسه به مسجد جذب شدند

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    مسجد

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

جهت ارتقای سواد رسانه‌ای جوانان و نوجوانان مسجد به سبک ساده و نمایشی برگزار کردیم

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

به صورت نمایشی و عملیاتی سواد رسانه‌ای را آموزش می دهیم
یعنی خود دانش آموختگان را وارد عملیات رسانه‌ای میکنیم
مثلا خودمان در گروهی که تشکیل دادیم همانجا اخباری ارسال میکنیم و همانجا آنها تکنیک های سواد رسانه‌ای را اجرا میکنند تا در تور فریبنده رسانه‌ها نیافتند

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

با نشست خودمونی به مسائل و نکات سواد رسانه‌ای پرداختیم و در آنجا هم یک نمایش برگزار کردیم البته باید اسمش را عملیات سواد رسانه بگذارم چون خود آنها مجری میشوند و خودشان نتیجه گیری میکنن و بنده بر اجرا و نتایج اخض شده آنها نظارت میکنم

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فعالیت این گروه در قالب یک کار رسانه‌ای با محوریت اجرای سرود با محتوای مناسب و دغدغه‌مند شکل گرفته است. فرآیند اجرای این فعالیت از انتخاب سرود متناسب با موضوع، تمرین با دانش‌آموزان، ضبط حرفه‌ای و نهایتاً انتشار رسانه‌ای آن تشکیل شده است. مراحل اجرا شامل انتخاب سرود با محتوای قوی، آموزش و تمرین با دانش‌آموزان مدارس، اجرای گروهی سرود و سپس تولید محتوای تصویری و رسانه‌ای است.

جرقه اولیه این فعالیت از دغدغه شخصی مجری نسبت به فضای تبلیغی و فرهنگی شروع شده است، به‌ویژه در مواجهه با کم‌کاری‌ها یا سطحی‌نگری‌های رایج در زمینه تبلیغ ارزش‌ها. مجری با الهام از تجربیات شخصی، این خلأ را شناسایی و تصمیم به راه‌اندازی یک حرکت رسانه‌ای-تبلیغی اثربخش گرفت.

قالب اجرای طرح به شکل سرود است، اما آنچه این فعالیت را متمایز می‌سازد، محتوای خاص سرودها و هدفمندی در انتخاب موضوعات آن‌هاست.

مخاطب‌شناسی فعالیت نیز به‌خوبی صورت گرفته است. جامعه مخاطب این طرح، عمدتاً نوجوانان هستند، به‌ویژه دانش‌آموزان در سنین متوسطه اول و دوم. طرح از ظرفیت‌های همین مخاطبان در اجرا بهره می‌برد و آنان را نه تنها مخاطب، بلکه مجری طرح نیز قرار داده است.

منابع انسانی مورد نیاز شامل مربی سرود، عوامل فیلم‌برداری و تدوین، مربی فرهنگی برای هدایت محتوایی فعالیت و خود دانش‌آموزان است. حضور فعال و همدلانه تیم اجرایی نقش مهمی در موفقیت طرح دارد.

ابزار و امکانات نیز شامل دوربین، تجهیزات صدابرداری و تدوین، فضای تمرین برای اجرای سرود و در نهایت امکانات نشر در فضای مجازی است.

بازتاب رسانه‌ای فعالیت نیز قابل توجه بوده است. این سرودها در فضای مجازی منتشر شده و موجب ایجاد موج‌هایی از بازنشر و استقبال شده‌اند. انتشار کلیپ‌ها در رسانه‌های اجتماعی سبب معرفی طرح به مخاطبان بیشتری شده است.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

تمایز اصلی این فعالیت، محتوای خاص و دغدغه‌مند سرودها است. برخلاف بسیاری از فعالیت‌های مشابه که صرفاً به اجرای سرود بدون توجه به عمق محتوایی بسنده می‌کنند، این طرح سعی کرده سرودهایی را اجرا کند که محتوای آنها از نظر ارزشی و فرهنگی قابل تامل و اثرگذار باشد.

مهم‌ترین شاخصه فعالیت همین توجه عمیق به محتواست. مجری تاکید دارد که صرفاً قالب اجرا یا جذابیت بصری برایش کافی نیست، بلکه اولویت با محتوای ارزشمند و هدفمند است. بنابراین، برجسته‌ترین بخش این فعالیت، محتوا است.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

این فعالیت در پاسخ به نیاز مخاطبان نوجوان به تولیدات فرهنگی هم‌سطح خودشان اما با محتوای غنی شکل گرفته است. در فضای امروز، نوجوانان با انبوهی از محتواهای سطحی، هیجانی و گاه منحرف‌کننده مواجه‌اند. این طرح تلاش می‌کند تا جایگزینی سالم، جذاب و اثرگذار برای آنان ارائه دهد.

طرح از طریق درگیر کردن نوجوانان در فرآیند اجرا، ایجاد حس تعلق و هویت فرهنگی کرده و با استفاده از زبان خودشان (سرود و موسیقی) پیام‌های عمیق فرهنگی-ارزشی را منتقل می‌کند. همچنین از آنجا که مخاطب، خود مجری نیز هست، این فرآیند باعث تعمیق ارتباط آنان با محتوای طرح شده است.

نتایج و دستاوردها شامل افزایش مشارکت فرهنگی دانش‌آموزان، ارتقای سواد رسانه‌ای آن‌ها، و همچنین انتشار محتوای ارزشمند در سطح فضای مجازی است که نه تنها روی مخاطبان اثر گذاشته، بلکه زمینه‌ساز تعاملات مثبت فرهنگی نیز شده است.

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

مهم‌ترین چالش‌ها در اجرای این طرح به شرح زیر است:

همراه نکردن برخی مدیران مدارس: مقاومت یا بی‌تفاوتی برخی مدیران نسبت به طرح باعث شده گاهی در فرآیند هماهنگی و اجرا با موانعی مواجه شوند.

نگاه ابزاری به نوجوانان: برخی نگاه‌ها به نوجوانان صرفاً به عنوان مجری بی‌توجه به نیازهای آنان بوده که این نگاه ممکن است مانعی در شکل‌گیری تعامل عمیق شود.

هزینه بالای تجهیزات و تولید محتوای رسانه‌ای: اجرای با کیفیت نیازمند تجهیزات حرفه‌ای و هزینه‌های قابل توجهی است.

نارسایی فضای فرهنگی در برخی مناطق: گاهی فضای فرهنگی مدرسه یا منطقه برای پذیرش چنین طرح‌هایی مساعد نیست و همراهی لازم وجود ندارد.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا