مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
قران عقاید و اخلاق
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
بله
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
مسجد و خانه
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
ایجاد انس با قران ارتباط با خانواده ی متربی
ایجاد ارتباط و صمیمیت بین اعضای خلقات
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
تاثیر زیادی بر مخاطب دارد
باعث جذب خانوادها سمت مسجد
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
طرح ما مسجدمحور و خانه محور است
تفصیلی
1. فعالیت شما چیست و چگونه است؟ معرفی خودش، تحصیلات، شهر و مکان فعالیت، جرقه اولیه، فرآیند، روش اجرا، مراحل، جزئیات، قالب، هزینه های جاری فعالیت، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فرآیند و روش اجرا، مراحل، و جزئیات کار:
فعالیت اصلی، «برگزاری خانههای نور» است که در شهرستان شادگان و در مسجد حضرت امیر توسط یک گروه فرهنگی تبلیغی متشکل از ۵ طلبه انجام میپذیرد. این گروه حدود ۱۰ سال است که در زمینه تربیتی، فرهنگی، قرآنی و اعتقادی فعال است. روش اجرا در دو قالب کلی است:
«روز صمیمی» که هر جمعه برگزار میشود و شامل برگزاری دعای ندبه، نکات اخلاقی، نمایش فیلم متناسب با سن مخاطبان، بازی، و ارائه نکات اجتماعی است.
«خانههای نور» که مکمل روز صمیمی است و با حضور متربیان در منازل داوطلبانه اجرا میگردد. برنامهها در این خانهها شامل تلاوت قرآن، مباحث اعتقادی، کنفرانسهای دانشآموزی، مباحث اخلاقی و گاه برنامههای مولودخوانی و... است.
جرقه اولیه شروع فعالیت:
پس از چند سال اجرای برنامههای فرهنگی در مسجد، متولیان متوجه شدند که نیاز به ارتباط عمیقتر با خانوادهها و محیط خانه وجود دارد تا تاثیر تربیتی مستمر و پایدارتر شود. از این رو «خانههای نور» بهعنوان راهکاری برای تقویت ارتباط میان مسجد و خانواده شکل گرفت.
مخاطبشناسی و ویژگیهای مخاطبان:
مخاطبان این فعالیت از اقشار مختلف هستند و شامل کودکان دبستانی، دانشآموزان دورههای راهنمایی و دبیرستان، دانشجویان و حتی بزرگسالان میشوند. برای هر گروه سنی مربی خاص تعیین شده است. متربیان از مسیرهای مختلفی مانند پایگاه بسیج، مدرسه، و دعوت دوستان جذب میشوند. پس از جذب، ارتباطگیری با خانوادهها نیز بهصورت مستقیم توسط مربیان انجام میپذیرد.
منابع انسانی و تخصصها:
گروه اجرایی متشکل از طلبهها و دانشجویان انقلابی و متعهد است. این افراد از دوره نوجوانی وارد مجموعه شده و طی چند سال تربیت و آموزش، اکنون خودشان به مربیان تبدیل شدهاند. این مسیر تربیتی از پایه و بهصورت برنامهریزیشده طی شده است. مربیان علاوه بر سواد دینی، مهارتهایی در برگزاری کلاسهای آموزشی، برقراری ارتباط با نوجوانان، مشاوره، و مدیریت فعالیتهای فرهنگی دارند.
ابزار و امکانات:
فعالیتها با کمترین امکانات و بیشتر با تکیه بر توان درونی مجموعه اجرا میشود. ابزار اصلی، مکان مسجد، برخی وسایل کمکآموزشی و ابزارهای عمومی مانند فیلم و کنفرانسهای تصویری هستند. از فضای مجازی و پیامرسان «بله» برای اطلاعرسانی و ایجاد گروههای تعاملی نیز بهره برده میشود. یکی از چالشهای جدی، نبود منابع مالی پایدار برای پرداخت حقالزحمه مربیان و خرید تجهیزات است.
بازتاب رسانهای:
فعالیتها در فضای مجازی محدود به پیامرسان بله است. گروههایی برای متربیان تشکیل شده که در آن برنامهها اطلاعرسانی و تبادل نظر میشود.
2. تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
تمایز فعالیت «خانههای نور» از نظر مجری در چند محور اصلی است:
شناخت عمیق مخاطب: برنامهریزی بر اساس شناخت دقیق از روحیات و نیازهای نوجوانان و خانوادههای محلی صورت گرفته است.
بومیسازی محتوا: محتوای ارائهشده پس از سفر به مناطق مختلف کشور مانند تهران، اهواز و مشهد و بهرهمندی از تجربیات آنها، بومیسازی و متناسب با شرایط فرهنگی-اجتماعی منطقه طراحی شده است.
ایجاد فضای خودمانی و مشارکتی: فضای اجرایی بهشدت صمیمی و مشارکتی است؛ همه اعضا از متربی تا مربی، نقش فعال دارند و احساس تعلق بالا ایجاد شده است.
شاخصه اصلی: محتوای ارائهشده به عنوان بخش برجسته فعالیت معرفی شده است.
3. این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
نیاز مخاطبان:
نیاز به انس با قرآن کریم و تعمیق ارتباط با معارف دینی.
نیاز به ایجاد جرات و مهارت در بیان و ارائه مطالب.
نیاز به حل شبهات اعتقادی و پاسخ به هجمههای فکری در مدارس و جامعه.
نیاز به ارتباط صمیمی، شاد و خودمانی در محیطی مذهبی.
چگونگی پاسخدهی به این نیازها:
برگزاری خانههای نور با محوریت قرآن و اعتقادات، بستری برای انس و یادگیری عمیق ایجاد کرده است.
اجرای کنفرانسها توسط متربیان باعث افزایش اعتماد به نفس و مهارت بیان شده است.
طرح شبهات در فضای امن و ارائه پاسخها موجب تقویت مبانی دینی شده است.
فضای شاد و تعاملی برنامهها باعث جذب بیشتر و انگیزه ماندگاری شده است.
دستاوردها:
تربیت نیروهای متعهد از سنین نوجوانی تا سطح طلبگی و دانشجویی.
پرورش مربی از میان متربیان سابق.
ایجاد پیوستگی میان خانواده، مسجد و فعالیت فرهنگی.
رشد نسل جوان انقلابی و مومن در شهرستان شادگان.
4. چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
چالشهای اساسی فعالیت عبارتند از:
کمبود منابع مالی: تأمین هزینههای برنامههایی مانند اردو، کلاس بازی، برنامههای مناسبتی و تشویقی با دشواری فراوان صورت میگیرد.
نبود حمایت از مربیان: مربیان فعال سالها بدون هیچ حقالزحمه یا حمایت مالی خاص فعالیت کردهاند.
کمبود امکانات جذاب برای نوجوانان: برای حفظ جذابیت برنامهها نیاز به تجهیزاتی مانند کلاس بازی وجود دارد که در اختیار نیست.
نیاز به آموزش و توانمندسازی مربیان: فقدان دورههای علمی و کاربردی برای ارتقاء سطح علمی مربیان یک مانع جدی است.
مسیرهای ارتباطی
عنوان تیم یا گروه:
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:
ارسال دیدگاه