رفتن به محتوای اصلی

تبلیغ زوجین در مناطق مشترک ترکیه

حسن کاری | آذربایجان غربی درس خارج -

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    تبلیغ عمومی در ترکیه
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    شیعیان ترکیه

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    کشور ترکیه

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

وحدت شیعه و سنی

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

استمرار تبلیغ سنتی در فضای مجازی بالاخص یوتیوب

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

منبر، ارشاد و وعظ و راهنمایی و هم نشینی با عموم مردم در راستای دعوت ایشان به تشیع

تفصیلی

    1. فعالیت شما چیست و چگونه است؟ معرفی خودش، تحصیلات، شهر و مکان فعالیت، جرقه اولیه، فرآیند، روش اجرا، مراحل، جزئیات، قالب، هزینه های جاری فعالیت، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.


فعاليت تبليغي جناب حجت الاسلام حسن كاري، مستقر در كشور تركيه، شامل مجموعه گسترده اي از اقدامات تبليغي، فرهنگي، اجتماعي و ديني است كه با استقرار بلندمدت و ارتباط مردمي عميق در ميان جامعه شيعيان و اهل سنت تركيه انجام مي گيرد. ايشان متولد سال 1359 از شهرستان مرند آذربايجان شرقي و از سال 1372 وارد حوزه علميه شده اند. از سال 1379 با ورود به حوزه علميه قم، سفرهاي تبليغي داخل و خارج كشور را آغاز كرده اند. جرقه اوليه فعاليت تبليغي ايشان، يك سخنراني كوتاه در منزل پدري و سپس سفر تبليغي اتفاقي به تركيه بود كه به تدريج به استقرار بلندمدت تبليغي در اين كشور انجاميد.

روش اجراي فعاليت‌ها عمدتاً مردمي، حضوري و مستقيم است. ايشان بدون حمايت نهادي خاص و با تكيه بر اعتماد مردمي فعاليت مي‌كنند. مراحل اجرا شامل ارتباط مستقيم با مردم، برگزاري نماز جماعت، سخنراني‌ها، مناسبت‌هاي مذهبي، كلاس‌هاي آموزش قرآن، جلسات خانگي ويژه خواهران، خدمات اجتماعي، و توليد محتواي مجازي است. از جمله خدمات اجتماعي، كمك به نيازمندان، تامين جهيزيه، پاسخ به مشكلات روزمره مردم، مشاركت در مراسم‌هاي خانوادگي (عقد و عروسي) و اجراي برنامه‌هاي انساني در جامعه اهل سنت است.

مخاطب‌شناسي اين فعاليت بسيار دقيق و مبتني بر زيست واقعي در ميان مردم منطقه است. جامعه هدف شامل شيعيان ساكن در مناطق مختلف تركيه (با توجه به اقليت بودن)، اهل سنت هم‌زيست، كودكان، نوجوانان، بانوان و جوانان است. بانوان از طريق جلسات خانگي، كودكان و نوجوانان از طريق برنامه‌هاي تابستاني، اردوها و مسابقات، و جوانان در تعامل چهره به چهره مورد توجه قرار مي‌گيرند. ارتباط با اهل سنت نيز به شكلي فعالانه و بر مبناي احترام متقابل برقرار شده است.

منابع انساني شامل شخص ايشان و همسرشان است. همسر ايشان از فارغ التحصيلان رشته كلام اسلامي از جامعه الزهرا است و مسئوليت كامل بخش تبليغ ويژه خواهران، از جمله برگزاري دعاي توسل، جلسات قرائت قرآن، پاسخگويي به مسائل شرعي و پيگيري مشكلات اجتماعي بانوان را بر عهده دارند.

ابزار و امكانات مورد استفاده شامل سه مسجد فعال در منطقه (يكي در مركز شهر و دو تا در روستاهاي اطراف)، دو سالن فرهنگي مجزا براي برنامه‌هاي فرهنگي و آموزشي، پارك‌ها و فضاهاي باز براي اردوها، كانال‌هاي يوتيوب و فيسبوك و واتساپ، كتابخانه مسجد، و شبكه‌اي از مخاطبان وفادار است. برنامه‌هاي مجازي شامل پخش سخنراني، پرسش و پاسخ، مراسم مذهبي و اطلاع‌رساني در مناسبت‌ها مي‌باشد. همچنين توليد و توزيع كتاب‌هاي ديني كودكانه، كتاب رنگ‌آميزي با موضوعات ديني و سياسي (مانند روز قدس)، و مسابقات فرهنگي از ديگر ابزارها است.

بازتاب رسانه‌اي اين فعاليت نيز قابل توجه است. به عنوان نمونه، مسلمان شدن يك پزشك اهل جمهوري چك در مسجد شيعيان با مديريت ايشان بازتاب خبري يافت و واكنش‌هاي رسانه‌اي زيادي برانگيخت. همچنين در فضاهاي عمومي از جمله شبكه‌هاي اجتماعي، فعاليت‌هاي ايشان مورد توجه و حمايت قرار گرفته است.


   2. تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟


تمایز اصلی این فعالیت در مردمی بودن، ارتباط چهره به چهره، عدم وابستگی به نهادهای رسمی و حضور مستقیم در میان مردم است. برخلاف اکثر مبلغین که در چارچوب مراکز رسمی و با حمایت‌های نهادی فعالیت دارند، جناب کاری کاملاً مستقل و با تکیه بر اعتماد اجتماعی، فعالیت تبليغي انجام می‌دهند. اين مدل تبليغ شخصي و تعاملي، با اتكا به اعتماد متقابل، مزيت اصلي فعاليت ايشان محسوب مي‌شود.

ايشان از تمام ظرفيت‌هاي موجود در جامعه مانند مراسم‌هاي اجتماعي (عقد، عروسي، ختم)، مدارس، برنامه‌هاي تابستاني، و رسانه‌هاي مجازي استفاده كرده و تبليغ را در بطن زندگي مردم جاري كرده‌اند. بخش برجسته فعاليت را مي‌توان هم در قالب و هم در محتوا دانست، اما سناريوي اجراي برنامه‌ها و بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي غير رسمي جامعه براي رساندن پيام اهل بيت، وجه نوآورانه و شاخص اين فعاليت است.

 

   3. این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟


نياز اصلي مخاطبان، كمبود تبليغ مستقيم و صميمي در ميان شيعيان اقليت تركيه، عدم دسترسي به منابع ديني معتبر، خلأهاي فرهنگي و اجتماعي، و عدم اعتماد به تبليغ رسمي اهل سنت بوده است. اين نياز در ميان گروه‌هاي مختلف از كودكان تا جوانان و بانوان احساس مي‌شود.

اين فعاليت با استقرار ميان مردم، خدمات اجتماعي، برگزاري برنامه‌هاي ديني، ايجاد محيط صميمي، پاسخ به نيازهاي فردي و خانوادگي، و نيز توليد محتواي قابل فهم و بومي‌شده توانسته اين خلأ را تا حد زيادي پوشش دهد. نتايج شامل افزايش مشاركت مردمي، حضور گسترده‌تر در نماز جماعت، برگزاري موفقيت‌آميز برنامه‌هاي خاص شيعي (مثل عاشورا، فاطميه، غدير، شب‌هاي قدر)، مشاركت بانوان، جذب نوجوانان و اعتماد عمومي به روحاني محل است.

همچنين فعاليت در حوزه سياسي ـ اعتقادي مانند بزرگداشت روز قدس، برنامه‌هاي مرتبط با انقلاب اسلامي، و توليد محتواي كودكانه با موضوعات ديني و انقلابي از ديگر دستاوردهاي مهم اين طرح است.


   4. چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

 

چالش‌هاي اين فعاليت شامل موارد زير است:

نبود حمايت مالي از طرف نهادهاي رسمي چه در ايران و چه در تركيه

تأمين تمام هزينه‌هاي زندگي و تبليغ از طريق كمك‌هاي مردمي

فشارهاي رسانه‌اي عليه شيعيان و تبليغات منفي عليه تشيع

حساسيت‌هاي امنيتي و سياسي دولت نسبت به فعاليت‌هاي شيعي

تفاوت‌هاي فرهنگي گسترده ميان جامعه ايران و تركيه

نفوذ ساختاري سازمان ديانت اهل سنت كه تبليغ رسمي را در انحصار دارد

فقدان سازوكار رسمي براي تأمين اقامت، بيمه و معيشت روحانيون شيعه در تركيه

دشواري‌هاي فعاليت در مناطق اهل سنت و تعامل با برخي مخالفت‌ها و تعصبات مذهبي

با وجود اين موانع، فعاليت ايشان با اتكا به اعتماد مردم، شفافيت، حضور مستقيم، بهره‌گيري از فضاي مجازي، تعامل مثبت با اهل سنت و اتكا به ياري الهي، به موفقيت‌هاي قابل توجهي دست يافته است.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا