مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
جهاد تبیین
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
بله معمولا جوانان در پارک هستند
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
پارک
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
گفتگو با جوانان رفع شبهات و کاهش مفاسد اجتماعی با حضور فعال طلبه
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
بسیاری از جوانان که در پارک هستند معمولا مسجد نمی روند و کمتر روحانیون در پارک برای جهاد تبیین حضور دارند ، فراهم کردن فضای ارتباطی بهتر با جوانان
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
اعزام ازطرف گروه
ایجاد میز گفتگو
دوستی با جوانان وفراهم کردن زمینه گفتگو با امکانات لازم
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطبشناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانهای:
این فعالیت در قالب پادکستی به نام «پادکست گفتوگوهای پدرانه» طراحی و اجرا شده است. این پادکست مجموعهای از گفتوگوهای واقعی، شخصی و بدون سانسور میان پدران و فرزندانشان است که با هدف عمقبخشی به ارتباط خانوادهها و حل مسائل تربیتی و رفتاری از منظر تعامل والد-فرزندی تولید میشود.
فرآیند و روش اجرا:
در ابتدا با چند نفر از دوستانِ صمیمی مجری که حاضر به گفتوگوهای صادقانه با فرزندانشان بودند، پروژه شروع شد. گفتوگوها در قالب مصاحبههایی آزاد و غیرساختاریافته با موضوعات تربیتی، خانوادگی و دغدغههای روزمره انجام شد. به مرور، پروژه گستردهتر شد و با تهیه تجهیزات حرفهایتر صوتی، ضبط در استودیو یا در منازل شرکتکنندگان انجام شد.
مراحل اجرا:
شناسایی و دعوت از خانوادههایی که آمادگی شرکت در گفتوگوی عمیق را دارند.
برگزاری جلسات اولیه برای آشنایی و توجیه موضوع.
ضبط گفتوگو در شرایط صمیمی و واقعی.
تدوین حرفهای فایل صوتی.
انتشار در پلتفرمهای پادکستی و شبکههای اجتماعی.
جرقه اولیه:
ایده اولیه زمانی شکل گرفت که فرزند مجری پادکست وارد سن بلوغ شد و مجری احساس کرد نیاز به تعامل جدیتر و دقیقتری با فرزندش دارد. همین تجربه شخصی باعث شد تا به فکر ثبت این گفتوگوها و گسترش آن برای استفاده عمومی بیفتد.
جزئیات و قالب:
قالب برنامه، گفتوگوی صوتی و پادکستی است. هر قسمت به یک موضوع خاص از روابط والد-فرزندی میپردازد، اما به صورت طبیعی و بدون سناریو قبلی. تدوین نرمافزاری صورت میگیرد اما تلاش شده تا لحن واقعی و فضای غیرساختگی حفظ شود.
مخاطبشناسی:
مخاطب این برنامه، طیف گستردهای از والدین، بهویژه پدران، همچنین مربیان و فعالان حوزه تربیت کودک و نوجوان هستند. خانوادههایی که دغدغه تربیتی دارند، بیشترین تأثیر را از این برنامه میگیرند.
منابع انسانی و ابزار:
مجری برنامه دارای سابقه رسانهای و اجتماعی است و خودش مسئول تولید و اجرای محتوای پادکست میباشد. به جز او، تدوینگر صدا و گاهی مشاور تربیتی نیز در فرآیند کمک میکنند. ابزارها شامل تجهیزات ضبط صدا (میکروفون، رکوردر)، نرمافزارهای تدوین صوت و بسترهای انتشار پادکست هستند.
بازتاب رسانهای:
این پادکست در پلتفرمهای عمومی نظیر شنوتو و کستباکس منتشر شده و به گفته مجری، مورد توجه تعدادی از مخاطبان دغدغهمند قرار گرفته و بازخوردهای خوبی بهویژه در حلقههای تربیتی داشته است.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
از نظر مجری، مهمترین وجه تمایز این فعالیت در «واقعی بودن و بیپرده بودن گفتوگوها» است. اکثر محتوای تربیتی موجود یا آموزشی است یا در فضای رسمی و نمایشی تولید میشود، اما این پادکست یک تجربه صادقانه، خودافشاگرانه و بدون روتوش از پدران و فرزندان واقعی است که مشکلات و دغدغههایشان را بهصورت طبیعی بیان میکنند.
برجستهترین بخش این فعالیت، محتوا و تجربه واقعی آن است، نه قالب یا سناریو. درواقع نوآوری اصلی در «شفافیت، خودافشاگری و مستند بودن» آن است.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
این فعالیت بر یک نیاز اساسی خانوادههای امروزی متمرکز است: فقدان ارتباط مؤثر، صمیمی و بدون داوری میان والدین (خصوصاً پدران) و فرزندان. بسیاری از پدران با وجود دغدغهمندی، ابزار یا شجاعت لازم برای گفتوگوهای عمیق با فرزندانشان را ندارند. از سوی دیگر، نوجوانان نیز فضای امنی برای بیان دغدغههایشان ندارند.
پادکست «گفتوگوهای پدرانه» با نمایش نمونههای واقعی از این ارتباط، به مخاطبان جسارت و الگویی برای ایجاد گفتوگوهای مشابه در خانوادههای خود میدهد.
دستاوردها:
ایجاد انگیزه در پدران برای تعامل صمیمانه با فرزندان.
تولید محتوای تربیتی غیرمستقیم و الهامبخش.
معرفی الگویی برای ارتباطسازی تربیتی مؤثر.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
از چالشهای اصلی، یافتن خانوادههایی است که حاضر باشند بهصورت واقعی و بدون نگرانی از قضاوت عمومی، مسائل خود را در قالب گفتوگوی پادکستی بیان کنند. بسیاری از افراد از انتشار صدایشان یا آشکار شدن مسائل خصوصیشان در رسانه واهمه دارند.
همچنین، تأمین هزینههای تولید و محدودیت امکانات فنی، از دیگر موانع پیشروی توسعه این فعالیت بوده است. نبود حمایت مالی مشخص نیز روند پیشرفت را کند کرده است.
مسیرهای ارتباطی
عنوان گروه: ایران آباد
نام کاربری در ایتا: @Alabd110114
شماره تلفن: ۰۹۳۸۱۶۰۲۶۵۰
ارسال دیدگاه