مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
تربیت دینی
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
قالب کار کارگاه مهارتی ساعت موشن در کنار سناریو نویسی و تئاتر عروسکی و تولید پادکست، مخاطب کودک و نوجوان بدلیل انعطاف بیشتر و روحیهی جستجوگر ولی جنسیت خاصی مدنظر نیست
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
در کانونها و حتی ساعات فناوری در مدارس
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
دعوت به عمل بخشی اعتقادی نوجوان
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
اینجا نوجوان خودش بدنبال دریافت محتوا و درک آن برای انتقال می رود، البته با علاقه و خلاقیت خودش، اینجا خلاقیت در کنار دریافت محتوای دینی همراه است
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
قالب اجرای این طرح کارگاههای آموزشی موشن و در کنار آن سناریو نویسی، تئاتر عروسکی و شعر خوانی، دورهی محدودی تعریف نشده، هر دورهی ۱۱ جلسهای که حدود دوماه طول می کشد کودک و نوجوان یک پله در مهارت پیشرفت و چندین گام در تبیین اعتقاد جلو خواهد رفت. اینجا بچهها با ابزار آشنا و مورد علاقه خود به مبانی وارد می شوند و برای ساخت موشن و باور و برتر و انتقال بهتر پیام خود را ملزم به دریافت و درک بهتر محتوا می کند، محتوای تولیدات موضوعات اعتقادی اینکه مخاطب برای مهارت تلاش به دریافت بهتر دارد که به مرور با بالا تر رفتن سطح مهارتی کار محتوای بیشتری جستجو و دریافت می کند.
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
طرح "موشنساز مبلغ" یک برنامه آموزشی و فرهنگی است که به آموزش کودکان و نوجوانان (۸ تا ۱۱ ساله) در حوزه مفاهیم مرتبط با خانواده، فرزندآوری و سبک زندگی اسلامی میپردازد.
فرآیند، روش اجرا و مراحل کار:
در این طرح، آموزش از طریق ابزارهای داستاننویسی، سناریونویسی، تئاتر عروسکی، موشنگرافیک و تولید پادکست انجام میشود.
کودکان خودشان داستانهایی درباره خانواده و نقش فرزندان در خانواده مینویسند و سپس این داستانها را به نمایشنامه، پادکست یا موشنگرافیک تبدیل میکنند.
این روش به دلیل ماهیت بصری و تعاملی، جذابیت زیادی برای کودکان دارد و باعث درگیری ذهنی آنها با محتوا میشود.
موضوعات مطرحشده شامل برکات فرزندآوری، تعامل میان خواهر و برادر، و نقش خانواده در تربیت فرزندان است.
طرح در مدارس، فرهنگسراها، حوزههای علمیه و مهدکودکهای وابسته به حوزه اجرا شده و مکان اجرای آن بسته به شرایط، متغیر است.
دورههای آموزشی هفتهای یک جلسه برگزار میشود و در تابستان، به دلیل فرصت بیشتر، تعداد جلسات افزایش مییابد.
جرقه اولیه شروع فعالیت:
این طرح در پاسخ به چالشهای فرهنگی در حوزه جمعیت و کاهش فرزندآوری ایجاد شده است.
هدف، نهادینه کردن ارزش خانواده و فرزندآوری از سنین کودکی و نوجوانی است تا در آینده، جوانان با دید مثبتی به این موضوع نگاه کنند.
مخاطبشناسی:
این طرح برای کودکان ۸ تا ۱۱ ساله طراحی شده است و از نظر جنسیت محدودیتی ندارد (هم برای دختران و هم برای پسران قابل اجرا است).
مخاطبان از اقشار مختلف جامعه هستند و بسته به فرهنگ هر منطقه، محتوا بهصورت بومیسازیشده ارائه میشود.
به دلیل ماهیت تعاملی طرح، کودکانی که از فعالیتهای عملی و گروهی لذت میبرند، استقبال بیشتری از آن دارند.
منابع انسانی:
مجری این برنامه باید دارای گرایش دینی و مذهبی، آشنایی با مباحث تربیتی و تسلط بر اصول آموزش غیرمستقیم باشد.
طرح توسط مربیان طلبه، کارشناسان فرهنگی و مربیان آشنا با سناریونویسی و موشنگرافیک اجرا میشود.
هر گروه حداکثر ۱۰ تا ۱۵ کودک دارد تا امکان تعامل و فعالیت فردی و گروهی برای همه فراهم شود.
ابزار و امکانات:
یک گوشی هوشمند و نرمافزارهای ساده موشنگرافیک برای تولید محتوای تصویری
یک میکروفون و نرمافزار ضبط صدا برای تولید پادکست
وسایل دستی مانند نمد و مقوا برای ساخت عروسکهای انگشتی و اجرای تئاتر عروسکی
بازتاب رسانهای:
این طرح تبلیغات گستردهای نداشته و تاکنون تنها از طریق اطلاعرسانی محلی و ارتباطات درونگروهی معرفی شده است.
در همایشهای مرتبط با کانونهای دانشآموختگان و حوزههای علمیه معرفی شده است، اما هنوز در سطح رسانههای عمومی پوشش داده نشده است.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
استفاده از ابزارهای جدید (موشنگرافیک، پادکست، تئاتر عروسکی) برای انتقال مفاهیم فرهنگی و دینی
تمرکز بر کودکان و نوجوانان، برخلاف بیشتر طرحهای مربوط به جمعیت که بر جوانان و افراد در سن ازدواج متمرکزند
اجرای روش آموزش غیرمستقیم که باعث میشود کودکان بدون احساس اجبار، مفاهیم را بهصورت درونی و تدریجی درک کنند.
درگیر کردن کودکان در تولید محتوا، که باعث مسئولیتپذیری، تقویت خلاقیت و ماندگاری بیشتر مفاهیم در ذهن آنها میشود.
بومیسازی محتوا بر اساس فرهنگ هر منطقه، که امکان اجرای طرح را در مناطق مختلف کشور فراهم میکند.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
مسئلهشناسی و ریشهیابی نیاز:
کاهش تمایل نسل جوان به فرزندآوری، ناشی از عدم درونیسازی ارزشهای خانواده و فرزند در دوران کودکی و نوجوانی
تأثیر تبلیغات منفی و فضای رسانهای بر کاهش انگیزه برای تشکیل خانواده و داشتن فرزند
کمبود روشهای جذاب و کارآمد برای ترویج ارزشهای فرهنگی و سبک زندگی اسلامی در میان کودکان
چگونگی رفع نیاز:
این طرح با درگیر کردن کودکان در تولید محتوا و فعالیتهای عملی، مفاهیم فرهنگی را در ذهن آنها تثبیت میکند.
با استفاده از روشهای خلاقانه و جذاب مانند موشنگرافیک، پادکست و تئاتر عروسکی، باعث جذب بیشتر کودکان به مفاهیم ارائهشده میشود.
از طریق تکرار و استمرار این آموزشها، باورهای عمیقتری در ذهن کودکان شکل میگیرد که در آینده بر تصمیمات آنها درباره خانواده و فرزندآوری تأثیرگذار خواهد بود.
نتایج و دستاوردها:
تغییر نگرش کودکان نسبت به ارزش خانواده و فرزندآوری
تقویت مهارتهای خلاقانه و مسئولیتپذیری در کودکان
افزایش احتمال انتقال این نگرش مثبت به نسلهای بعدی
ایجاد یک روش آموزشی جدید و مؤثر برای تبلیغ مفاهیم دینی و فرهنگی
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
چالشهای اجرایی:
عدم آشنایی برخی از مدارس و مراکز فرهنگی با این روش جدید آموزشی، که ممکن است باعث عدم استقبال برخی مدیران مدارس شود.
محدودیت منابع مالی، زیرا اجرای این طرح در برخی مناطق مستلزم دریافت شهریه از کودکان است، که ممکن است برای خانوادهها دشوار باشد.
عدم تبلیغات و اطلاعرسانی کافی، که باعث شده این طرح هنوز در سطح گسترده شناخته نشده باشد.
چالشهای سازمانی:
نبود حمایتهای مالی و اجرایی از سوی سازمانهای فرهنگی و آموزشی
مشکل تأمین تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز برای اجرای طرح در سطح گستردهتر
راهکارهای پیشنهادی برای توسعه و ارتقا:
ایجاد همکاری با نهادهای فرهنگی مانند سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت فرهنگی آموزش و پرورش برای گسترش این طرح در مدارس
افزایش تبلیغات و اطلاعرسانی از طریق شبکههای اجتماعی و رسانههای مرتبط
برگزاری دورههای آموزشی برای مربیان جدید جهت اجرای این روش در مناطق مختلف کشور
توسعه ابزارهای آموزشی و نرمافزارهای جدید برای افزایش جذابیت این روش آموزشی
مسیرهای ارتباطی
عنوان گروه : جانینو گراف
نام کاربری در ایتا: @akhtarian
شماره تلفن: ۰۹۱۴۰۳۲۸۹۱۸
ارسال دیدگاه