مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
تشکیلات اسلامی
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
با توجه به اینکه مجموعه بخشهای مختلف دارد، حتی از سنین پیشدبستانی نیز نیرو و کادرپروری در نظر گرفته میشود تا ردههای بالای سنی. (عموم جامعه مخاطب اولیه این فعالیت هستند تا جاپی که حاضر شوند بهعنوان عضو در مجموعه کمککننده باشند.)
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
استفاده از تمامی ظرفیتها مدنظر است. از مسجد گرفته تا بازار و سطح جامعه
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
در اصل در اهداف کلی تشکیلات اسلامی آنچه مشخص است، رشد دادن اعضاء مدنظر است .
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
تعهدی که در نیرو ایجاد میشود. مثلا کادرهایی که از این طریق به مجموعه اضافه شدهاند و بهعنوان مثال در سایت فعالیت دارند، حاضر هستند، بهصورت جهادی با مجموعه فعالیت کنند و حتی حاضر هستند برای مجموعه هزینه کنند.
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
این طرح از مرحله جذب شروع میشود تا کادرسازی در راستای اهداف کوتاه مدت (کمیت قابل وصول) برای آرمان اصلی تشکیلات که تمدن نوین اسلامی است. روند، جذب، آموزش، سازماندهی در شکلهای مختلف انجام میشود. (با مدنظر داشتن چهار نوع جهاد وقت، مال، جان و آبرو)
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فعالیت اصلی مجموعهای که تحت هدایت حاج آقای سید حسن موسوی قرار دارد، تحت عنوان "بنیاد فرهنگ تربیتی ضیا" با رویکردی جامع فرهنگی و دینی اجرا میشود. این بنیاد، زیرمجموعههای مختلفی دارد که شامل کانونها، هیئات، گروههای رسانهای، فضای مجازی، کتابخانهها، گروههای جهادی، امور بینالملل و صندوق قرضالحسنه میشود. همچنین این مجموعه فعالیتهایی در حوزههای فرهنگی، دینی، اجتماعی و آموزشی دارد. مراحل اجرایی فعالیتها به شکلهای مختلف صورت میگیرد و از ابتدا با توجه به نیازهای جامعه و آگاهی از آسیبها و مشکلات منطقه، این مجموعه با تمرکز بر روی تقویت جامعه در راستای ارزشهای دینی و تربیتی، آغاز به کار کرده است.
فرآیندهای این فعالیتها شامل ایجاد کلاسهای اخلاقی و معرفتی، راهاندازی کتابخانه و پژوهشگاه، راهاندازی گروههای جهادی و فرهنگی در مدارس، و ایجاد پروژههای مختلف در فضای مجازی است. این فرآیندها ابتدا به شکل پراکنده شروع شده و به تدریج از طریق همکاری با گروههای مختلف و بهرهگیری از منابع انسانی و مالی، سازماندهی بیشتری پیدا کرده است.
جرقه اولیه این فعالیتها از جمعآوری کتابهای دینی و راهاندازی کتابخانه شروع شد که خود به ایدهی بزرگتری تبدیل گردید. سپس با شناسایی نیازهای اجتماعی و فرهنگی، اقدام به گسترش فعالیتها در حوزههای مختلف شد. این مجموعه همچنین از طریق برگزاری همایشها، اردوها، نمایشگاهها و سایر برنامههای فرهنگی به ترویج اهداف خود پرداخته است.
در مورد منابع انسانی، اعضای این گروه از افرادی با مهارتهای مختلف شامل طلاب، دانشجویان، افراد جهادی و متخصصان فرهنگی تشکیل شده است که برای اجرای این برنامهها نیاز به نیروی انسانی متعهد و توانمند دارند. همچنین، ابزار و امکانات مورد نیاز شامل فضای مناسب برای برگزاری کلاسها و برنامهها، تجهیزات رسانهای برای فضای مجازی، و منابع مالی از طریق خیرین و صندوق قرضالحسنه تامین میشود.
در نهایت، این فعالیتها در رسانههای مختلفی چون شبکههای اجتماعی، خبرگزاریها و رادیوها انعکاس مییابد و از این طریق بازتاب اجتماعی و فرهنگی این فعالیتها به جامعه منتقل میشود .
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه در رویکرد یکپارچه و تشکیلاتی آن است. این مجموعه برخلاف سایر فعالیتهای تبلیغی که ممکن است تنها به یک بخش خاص مانند هیئت یا رسانه محدود شوند، به طور همزمان در چندین زمینه از جمله تبلیغ عمومی، فضای مجازی، گروههای جهادی، آموزش، پژوهش، و مشاوره فعالیت میکند. این ویژگی تشکیلاتی و جامع بودن، از مهمترین جنبههای نوآورانه این فعالیت است که به آن تمایزی ویژه میبخشد.
مهمترین شاخصه این فعالیت، ترکیب رویکرد تشکیلاتی با رویکرد اخلاقی است. تشکیلاتی بودن به این معناست که تمامی فعالیتها در یک ساختار منظم و هدفمند انجام میشود و از آن طرف، رویکرد اخلاقی به فعالیتها این امکان را میدهد که همزمان با رشد علمی و اجتماعی، به تربیت نیروی انسانی متعهد و اخلاقی نیز پرداخته شود.
بخش برجسته این فعالیت، سناریو و قالبی است که در آن همزمان به تبلیغ و تشکیلات پرداخته میشود. سناریوهایی که برای گروههای مختلف سنی، از کودک تا بزرگسال طراحی شدهاند، متناسب با نیازها و چالشهای آنها اجرا میشوند .
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
این فعالیت به شناسایی نیازهای اساسی فرهنگی، دینی و اجتماعی منطقهای که در آن قرار دارد پرداخته است. یکی از نیازهای اصلی این منطقه، تربیت نیروی انسانی متعهد به ارزشهای انقلاب اسلامی و مقابله با آسیبهای اجتماعی و فرهنگی است که از سوی دشمنان و رسانهها به آن تحمیل میشود. این نیازها از طریق برنامههای مختلف، از جمله برگزاری کلاسهای اخلاقی و معرفتی، برگزاری نمایشگاههای فرهنگی و مذهبی، و ایجاد گروههای جهادی در مدارس و جامعه، برطرف میشود.
نتایج و دستاوردهای این فعالیت شامل افزایش آگاهی دینی و اخلاقی در بین افراد مختلف جامعه، گسترش روحیه همکاری و تشکیلاتی در بین نیروهای فعال، و ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی به خانوادهها و افراد کمبضاعت بوده است. همچنین، این فعالیتها در خارج از کشور و به ویژه در جمهوری آذربایجان نیز تاثیرات فرهنگی مثبتی داشته است
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
یکی از چالشهای اصلی این فعالیت، موانع فرهنگی و اجتماعی در منطقه است که به طور عمده شامل دشمنی رسانهای و سیاسی، سنگاندازیهای افراد یا گروههای خاص و مشکلات مالی و تأمین منابع است. این مشکلات گاهی باعث کندی پیشرفت برخی برنامهها یا محدودیت در رشد فعالیتها شدهاند. همچنین، درگیریهای اجتماعی و فرهنگی در برخی مناطق و عدم همراستایی بعضی افراد با اهداف تشکیلاتی، از دیگر چالشها به شمار میرود.
یکی دیگر از چالشهای مهم، کمبود منابع انسانی متخصص و پایدار برای اجرای همه برنامهها و پروژهها است. باوجود توانمندیهای موجود، نبود نیروی کافی برای مدیریت بهینه پروژهها و اجرای صحیح آموزشها و برنامههای فرهنگی، میتواند به عنوان مانعی جدی در مسیر فعالیتهای این گروه محسوب شود .
مسیرهای ارتباطی
فیلم ارائه
فایلها و مستندات
| پیوست | اندازه |
|---|---|
| محتوای ارائه جناب آقای سید حسن موسوی | 80.65 مگابایت |
ارسال دیدگاه