مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
کودک
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
مقطع سنی ۵ تا ۹ سال
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
در هر مکانی قابل اجراست.
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
آموزش مفاهیم دینی در ضمن بازی های مهیج و جذاب
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
چند مرحله ای بودن
بازی تعاملی و کاملا درگیر کننده
تقویت حافظه
تقویت کار گروهی
ارتباط گیری با شخصیت های داستان
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
این بازی در قالب چند مرحله انجام میشود در مرحله ابتدایی همه بچهها در چند گروه تقسیم میشوند و بر روی یک بنر خیلی بزرگ که یک نقشه مار و پله با مفاهیم دینی روی آن نقش بسته است ازی میکنند بازی به این صورت است که در هر در هر گام اس انداخته میشود و نماینده هر گروه از ابتدای بازی روع به حرکت میکند و برای صعود با نردبان ک سوال جواب میدهد. گروهها متناسب با زمانی که به پایان مارپله میرسند امتیاز دهی می شوند. مرحله دوم سلسه بازیهای راز بهشت شامل ۱۶ مکعب ازلی است که در شش طرف آن نقاشیهایی وجود دارد هر یک از شش طرف ین مکعبها تشکیل دهنده یک تصویر بزرگ میباشد این تصاویر ششگانه تصاویر کلیدی داستانهای قرآنی و روایی است بچهها در گروه هایشان بعد از ساختن این تصاویر نهایت هیجان را به ارمغان میآورند و مبلغ داستان متناسب با آن را به بهترین وجه بیان میکند. در اینجا نیز متناسب با امتیازی که ر گروه کسب کرده است امتیاز دهی میشوند و جدول امتیازات اعلان میگردد.
در ادامه مبلغ با تصاویر خیلی بزرگ کارتونی که با مقوا ساخته شده است و از شخصیتهای اصلی همان داستانهای مرحله قبل میباشد یک نمایش گروهی اجرا میکند. روش اجرای این نمایش بدین صورت است که مبلغ داستان را روایتگری میکند و هر یک از کودکان در نقش های اصلی داستان واقع میشوند و کل داستان توسط همین کودکان با هدایت و حمایت مبلغ اجرا میشود.
در مرحله نهایی و پایانی مسابقه راز بهشت هر یک از گروهها یک نماینده جهت قابت انتخاب میکند. بر روی یک بنر خیلی بزرگ که خانههای زیادی پشت سر هم بر روی آن نقش بسته است هر یک از این نمایندگان به وسیله تاس وارد بازی شده و به تعداد شمارهای که برایشان میافتد قدم به قدم این خانهها را طی میکنند.
مبلغ ابتدای بازی کارتهایی را که بر روی هر یک از آنها حدیثی نوشته شده است در محل دید انش آموزان قرار میدهد و هر یک از آن حدیث ها را کامل توضیح میدهد. هر یک از کودکان باید با رسیدن به این کاجها زیر کاج را بررسی کند و تصویر متناسب با یکی از آن احادیث را پیدا کند هر کاج مرتبط با یک حدیث است. یکی از نکات مهم این بازی تقویت حافظه کودک میباشد. کودک باید با به خاطر سپردن تصویر زیر کاج بعد از بررسی همه کاج ها تصمیمگیری کند که کدام کاج برای کدام حدیث میباشد. دشواری بازی زمانی بیشتر میشود که برای انتخاب کاج باید کودک به کاج برسد. و زمانی میتواند به کاج برسد که با تاس به آن خانه رسیده باشد. در زمان بررسی تصویر زیر کاج کودک باید کمال مراقبت را داشته باشد تا گروههای دیگر تصویر را نبینند. هنگام رسیدن به هر کاج برای بررسی تصویر زیر کاج حتماً باید کودک به سوالی که مبلغ از او میپرسد با مشورت همگروهیهایش پاسخ دهد.
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فعالیت مورد بررسی، مجموعهای از برنامههای فرهنگی و تبلیغی ویژه کودکان با عنوانهای «بچههای آسمانی» و «راز بهشت» است که در قالب غرفههایی در حرم امام رضا علیهالسلام اجرا شده است. جرقه اولیه این فعالیت از ویژهبرنامههای ماه مبارک رمضان سال گذشته آغاز شد، زمانی که آقای خدامی، پیشنهاد تشکیل این برنامه را داد و مسئولیت غرفه کودک به مصاحبهشونده واگذار گردید. در ادامه، تیم به ایدهپردازی و برنامهریزی برای محتوای مناسب کودک پرداخت و قالبهایی شامل بازی، نمایش عروسکی، مسابقات و برنامههای تعاملی طراحی شد.
مراحل اجرای فعالیت شامل:
جمعآوری و ساماندهی ایدهها
طراحی برنامههای متناسب با ردههای سنی
ساخت ابزارها و بازیها مانند پازل مکعبی، عروسکگردانی، و المانهای دکوراتیو
اجرا در مکانهای خاص مانند صحن حرم
سنجش بازخورد مخاطبان از طریق گفتوگو با والدین و مسئولین حرم
مخاطبان اصلی، کودکان ۵ تا ۸ ساله بودند، ولی برخی بازیها تا حدود سن ۱۳ سال نیز قابل استفاده بودند. فعالیت در بازههای مناسبتی مانند ماه رمضان، شبهای قدر، روز قدس و عید فطر اجرا شد و برنامهها متناسب با مناسبتها تنظیم میشدند.
منابع انسانی شامل تیمی از افراد همدل و خلاق در زمینه کودک بودند که از مجموعه بزرگتر «ضیافت» گرد هم آمده بودند. نقشها ثابت نبود و در هر دوره با توجه به شرایط تنظیم میشد.
ابزار و امکانات شامل مواردی چون:
عروسک دستی و مهارت عروسکگردانی
پازلهای مکعبی چوبی و کارتنپایه
بنرهای بزرگ برای بازیها
المانهای سهبعدی از جمله کاجهای فومی
دکورهایی چون لگو، روبان، توپ و تاتامی
وسایل نقاشی، ماکت و کاردستی برای فعالیتهای حاشیهای
مکان اجرای فعالیت نیاز به فضای سرپوشیده، امن، حداقل متراژ ۲۰ تا ۴۰ متر، دکور مناسب و فضایی برای حضور والدین داشت.
بازتاب رسانهای خوبی داشت؛ مستندی توسط خود مجموعه و همچنین حرم ساخته شد و از حمایت رسانهای مناسبی برخوردار بود.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
این فعالیت بهوضوح نوآورانه و متمایز از فعالیتهای مشابه خود است. وجه تمایز اصلی آن، خلق قالبهایی بود که کودکان با آنها برای اولینبار مواجه میشدند. نوآوری در قالب فعالیتها، نمایشها و بازیها بهگونهای بود که مخاطب را شگفتزده میکرد و نمیخواست برنامه را ترک کند. همچنین انسجام، همدلی و نیت خالصانه اعضای تیم اجرایی که گاهی حتی از پاداش اجرای خود نیز بیاطلاع بودند، شاخصهای برجسته برای موفقیت این فعالیت بوده است.
در مجموع، بخش قالب (فرم اجرایی) بههمراه نوآوری در محتوا، مهمترین شاخصههای تمایز این برنامه هستند.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
این فعالیت ناظر به نیازهای فرهنگی-اجتماعی کودکان است. مخاطبانی که وارد این فضا میشدند، نیاز به تغذیه فرهنگی، دریافت مفاهیم اخلاقی و دینی در قالبی کودکانه و جذاب داشتند. با توجه به کوتاه بودن زمان ارتباط با مخاطب (گاه فقط یک ربع)، محتوای برنامه بهصورت فشرده و تأثیرگذار طراحی شد تا مفاهیم بهصورت غیرمستقیم در ذهن کودک ثبت شود. موضوعاتی چون احترام به والدین، صداقت، احسان، کرامت، استکبارستیزی، مهربانی و دوستی، در قالب داستانهای قرآنی و مناسبتهای مذهبی به کودک منتقل میشد.
از نظر نتایج، برنامه با استقبال گستردهای مواجه شد؛ میزان مخاطبان غرفه مورد نظر چند برابر غرفههای مشابه بود و فضای اجرا بهقدری شلوغ میشد که مجری امکان راه رفتن نداشت. بازخوردگیری از والدین، مشاهدات مستقیم و ارزیابیهای مسئولین حرم، همگی مؤید تأثیرگذاری و رضایتمندی مخاطب بودند.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
چالشهای اصلی عبارتاند از:
تأمین ابزار و دکور: چون بیشتر وسایل باید توسط خود تیم ساخته میشدند، بار اجرایی و مالی بالایی داشت.
نگهداری تجهیزات: بهویژه در فضای باز، حفاظت از دکور و وسایل با دشواریهایی همراه بود.
جذب مخاطب بدون جوایز: تجربه نشان داد که استفاده از جایزه در فضاهای عمومی مانند حرم باعث ازدحام بیهدف میشود و کارکرد فرهنگی را تحتالشعاع قرار میدهد. لذا حذف جوایز با وجود دشواری اولیه، تصمیم مثبتی بود.
عدم ثبات تیم و ساختار: بهدلیل موقت بودن ترکیب تیم، هماهنگی مستمر و ثبات ساختاری دشوار بود.
نبود زیرساخت و سرمایهگذاری برای توسعه: با اینکه قابلیت توسعه فعالیت وجود دارد، فقدان زیرساخت مناسب و سرمایهگذاری اولیه مانع مهمی است.
مسیرهای ارتباطی
عنوان گروه: ضیافت
نام کاربری در ایتا: @tabatabaey_77
شماره تلفن : 09157629209
ارسال دیدگاه