رفتن به محتوای اصلی

مدرسه داری نوین

صادق دهقانی | قم درس خارج -

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    دانش آموزی
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    پسرانه
    از ۶ تا۱۴سال

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    مدرسه

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

تبلیغ همه ساخته با مدرسه داری

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

منتخب تحولی وزارت آموزش و پرورش در رویداد الفتا و افرینو
و رویداد به توان ما
رویداد جهادگران
و رشد آوند دفتر تبلیغات اصفهان
مدل تربیت محور با محوریت قرآن و مهارت

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

تاسیس مدارس مهارت محور پیش حوزوی قرآن و زندگی

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فرآیند، روش اجرا و مراحل:

فعالیت "مدرسه‌داری نوین" با هدف تربیت دانش‌آموزانی مسئولیت‌پذیر، کارآمد و دارای مهارت‌های لازم برای زندگی شروع شده است. این طرح شامل مدارس قرآنی با نگاه پیش‌حوزوی و تربیتی است که از سال 1386 آغاز به کار کرد و به مرور در تهران و بیرجند گسترش یافت. مدارس به صورت روزانه و شبانه‌روزی فعالیت داشته‌اند، و در این میان مدارس بیرجند به‌خاطر موفقیت‌های بیشتر، پایه اصلی فعالیت بوده‌اند.

فرآیند اجرا شامل مراحل جذب، گزینش، و آموزش دانش‌آموزان از سال هفتم تا دوازدهم است. روش‌ها شامل تلفیق آموزش دروس رسمی آموزش و پرورش با مهارت‌آموزی عملی و فعالیت‌های تربیتی و قرآنی است. فعالیت‌ها در قالب کلاس‌های آموزشی، اردوها، هیئت‌های هفتگی، و مسابقات فرهنگی و ورزشی انجام می‌شود. مدارس همچنین کارگاه‌های عملی نظیر گلخانه، پرورش طیور، و آشپزی دارند که در آن‌ها دانش‌آموزان از طریق فعالیت اقتصادی تربیت می‌شوند.

جرقه اولیه:

ایده اصلی این فعالیت از مشاهده ضعف سیستم تعلیم و تربیت کشور و تجربه‌های شخصی در حوزه تربیتی در سال‌های گذشته نشأت گرفت. این ضرورت موجب ایجاد مدارس قرآنی با رویکرد تربیتی شد.

مخاطب‌شناسی:

مخاطبان اصلی، دانش‌آموزان پسر در دوره متوسطه اول و دوم هستند. این افراد اغلب نوجوانان مذهبی و مستعد از خانواده‌هایی با ارزش‌های دینی هستند.

منابع انسانی، ابزار و امکانات:

منابع انسانی شامل معلمان و کادر مدارس، طلبه‌ها و مربیان مهارتی هستند. برای آموزش، از مربیان متخصص استفاده می‌شود و گاهی از کادر آموزش و پرورش نیز کمک گرفته می‌شود. امکانات شامل کارگاه‌های عملی، کلاس‌های درسی و فضاهای تربیتی متنوع است. همچنین در برخی مدارس، اتاق‌ها و کارگاه‌هایی برای فعالیت‌های اقتصادی مثل پرورش طیور یا آشپزی در نظر گرفته شده است.

بازتاب رسانه‌ای:

این فعالیت تاکنون در شبکه‌های ملی نظیر شبکه افق، قرآن و خراسان جنوبی به نمایش درآمده است و همچنین در رویدادهای مختلف ملی جوایزی کسب کرده است. مدل این مدارس به‌عنوان الگویی برای تربیت نیروی کارآمد معرفی شده است.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

جنبه نوآورانه:

تمایز اصلی این فعالیت، تربیت دانش‌آموزان با رویکرد تربیتی و مهارت‌محور است. مدارس تنها به آموزش آکادمیک محدود نمی‌شوند بلکه دانش‌آموزان در محیطی قرار می‌گیرند که مسئولیت‌پذیری و توانایی عملی در آنان تقویت می‌شود. این مدارس با ایجاد فعالیت‌های اقتصادی درون مدرسه‌ای، به دانش‌آموزان فرصت تجربه عملی مهارت‌ها و مدیریت بحران را می‌دهند.

شاخصه برجسته:

شاخصه برجسته این فعالیت، ترکیب آموزش رسمی با فعالیت‌های مهارتی، تربیتی و اقتصادی است که دانش‌آموزان را برای ورود به جامعه و ایفای نقش‌های مؤثر آماده می‌کند.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

مسئله‌شناسی و ریشه‌یابی:

این فعالیت برای پاسخ به نیاز تربیت نسل جدیدی از مدیران و نیروی انسانی کارآمد طراحی شده است. نظام فعلی آموزش کشور به دلیل ضعف در پرورش مهارت‌های عملی و تربیتی، نیازمند مدل‌هایی است که تربیت و مهارت‌آموزی را با هم ترکیب کند.

برطرف کردن نیاز:

طرح "مدرسه‌داری نوین" با ارائه آموزش‌های مهارتی و تربیتی، خلأ موجود در تربیت نیروی انسانی مفید را برطرف می‌کند. دانش‌آموزان از طریق برنامه‌های متنوع در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تربیت می‌شوند.

نتایج و دستاوردها:

این طرح موفق به تربیت تعداد زیادی از دانش‌آموزان شده که بسیاری از آن‌ها به‌عنوان طلبه یا نیروی متخصص به جامعه معرفی شده‌اند. همچنین مدل این مدارس به‌عنوان یک الگوی موفق در رویدادهای ملی معرفی شده است.

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

کمبود نیروی انسانی کارآمد: دشواری در جذب و نگهداری نیروهای متعهد و متخصص یکی از بزرگترین چالش‌ها است.

قوانین محدودکننده: برخی قوانین آموزش و پرورش و کمبود حمایت از نوآوری‌ها، اجرای کامل طرح را با مشکل مواجه می‌کند.

محدودیت منابع مالی: مدل اقتصادی این مدارس به‌دلیل مقیاس کوچک و هزینه‌های بالای آموزشی، برای مقیاس بزرگ‌تر چالش‌برانگیز است.

فرهنگ خانواده‌ها: برخی والدین به دلیل نگاه سنتی یا نگرانی‌های مالی، از حمایت کافی از برنامه‌های مهارتی مدارس اجتناب می‌کنند.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: مدارس قرآن و زندگی
کانال مدارس تحولی قرآن وزندگی در ایتا : https://eitaa.com/kahf1400
مسیر ارتباط تلفنی: ۰۹۱۰۹۶۵۰۲۹۶

برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا