مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
دانش آموزی
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
این فعالیت ها ویژه بچه های از بدو تولد تا دوران دبیرستان است.
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
این فعالیت ها برای مسجد وپرشور شدن مسجد برنامه ریزی شده
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
در جهان امروز که همه ی استکبار جهانی جمع شده اند یعنی همه جهان کفر جمع شده اند در مقابل جهان اسلام ومخصوصا جهان تشیع که شیعه را نابود کنند وچون این اسلام اصل وبنایش در مسجد شکل گرفته است برای همین دشمن تمام تلاشش را می کند که مساجد را خلوت کند تا بتواند بر روی مردم جامعه ومخصوصانسل جوان بهتر تاثیر بگذارد چون به فرموده حضرت امام ره مساجد سنگر است یعنی اگر سنگر مسجد از بین رفت دشمن راحت تر می تواند روی قلب ها وافکار مردم وبه خصوص جوانان حکومت کند از این جهت ما برای جذب مردم وجوانان به مسجد وحفظ آنها در سنگر مسجد باید برنامه های جدید وجذاب برای تمام سنین داشته باشیم و جذابیت ها وخدمات مساجد به مردم را بیشتر کنیم مساجد در زمان پیامبر اکرم (ص) محلی بود برای حل مشکلات ومرجعات مردم اما الان ما شاهد هستیم مساجد خیلی از آن جایگاه تنزل پیدا کرده اند وفقط محلی شده است برای نماز خواندن یک گروه خاص وتعطیلی مسجد تا نماز بعدی وهمان طور که در بالا اشاره کردم وقتی مسجد به عنوان سنگر از بین رفت دیگر جامعه در مقابل حملات دشمن در امان نیست در این طرح ما می خواهییم گوشه ای از فعالیت های یک مسجد که در طراز انقلاب هست را خدمتتان تقدیم کنیم تا باعث این بشود که در همه مساجد فراگیر بشود انشاءالله وباعث رشد وشلوغی همه مساجد بشود.
با خود به این فکر می کردم که چرا باید بوستان ها پر از این کودکان و نوجوانان باشد ولی مسجد با کمترین فاصله از این بوستان خالی از وجود آن ها باشد، چرا باید انرژی آنها فقط در بوستان صرف شود باید چاره ای می اندیشیدم تا پای کودکان و نوجوانان به بهترین نحو به مسجد باز شود.
یکی از راههای رسیدن به این هدف مهم که خود مورد تأکید است، آشنا کردن فرزندان با اهلبیت(علیهم السلام) و ایجاد محبت آنان است تا موجبات سعادت و خوشبختی آنان را فراهم کنیم ، یاد کلامی از امام صادق(ع) افتادم که فرمودند ؛ فرزندانتان را با محبت ما آشنا کنید قبل از اینکه دشمنان آنها را شکار کنند.
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
این فعالیت ها چند امتیاز ویژه دارد
اول این که بنده تا به حال در مسجدی ندیدم
دوم جذب بچه ها به مسجد وشور ونشاط بچه ها
سوم اهداء جوایز به واسطه ی این فعالیت ها
چهارم بچه ها خانه اول خودشان را مسجد می دانند.
پنجم جذب و والدین به مسجد به واسطه بچه ها ومشارکت در برنامه های مسجد
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
گروه انصار الحسین (ع) حدودا12 سال هست که در زمینه دانش آموزی فعالیت می کند ودر این زمینه تجربیات خوبی دارد که در قالب این طرح خوب جنات که دفتر تبلیغات اسلامی کلید زده است واین طرح واقعاحرکت خوبی برای انتقال تجربیات گروه ها است
مجموعه انصار الحسین برای جذب نوجوانان به مسجد ایده های جدید ونو ای بکار بسته والحمد الله مسجد پرشوری را شاهد هستیم
1-اولین طرح نماز بخون جایزه بگیر بچه های کم سن وسال هر شب منظم اگر کنار والدین خودشان در نماز شرکت کنند یک کارتی به آنها داده می شود ومیتوانند فردا در از خانه بازی مسجد استفاده کننداین طرح باعث شده هم بچه ها همان روز مرتب و مؤدب در مسجد باشندوهم فردا شب در نماز جماعت به همراه والدین خودشان شرکت کنند.
2-دومین طرح ماشینی سواری تا بهشت این طرح هم یک روز در میان در پارک جنب مسجد برگزار می شود بچه های خوب کوچیک مسجد بعد از نماز به همراه والدین خودشان به پارک کنار مسجد میروند وسوار ماشین شارژی چهار چرخ مسجد می شوند.
3-سومین طرح فرزندان بهشتی این طرح بچه هایی که تازه متولد شدند پدر ومادرشان میارند مسجد ویکی از روحانیون مسجد اذان واقامه در گوش بچه می گویند ویک هدیه کوچکی از طرف مسجد به خانواده بچه اهداء می شودو بعضی وقت ها هم خانواده هاگوسفند عقیقه بچه را به مسجد برای مصارف فقرا و مجالس عزاداری و... می دهند
4-جشن تولد بچه های آسمانی در بهشت این طرح با برنامه ریزی هایی که انجام شده است قرار هست با همکاری آموزش وپرورش اسامی بچه های ابتدایی محل چه دختر وچه پسر را گروه از آموزش وپرورش بگیرد وسپس در روز تولدشان یک جشنی در مسجد برای اون بچه ها گرفته شود و هدیه ای از طرف مسجد اهدا شود
5-یک برنامه ای که گروه انصارالحسین برای مساجد استان انجام داده ونتیجه خوبی هم گرفته شده بحث کارت نماز هست برای بچه های ابتدایی وراهنمایی که هر شب بچه ها با شرکت در نماز جماعت کارت هایشان مهر می خورد وبعد از یک ماه هر چقدر مهر خورده باشند هدایایی به آنها اهداء می شود.
6- برگزاری مسابقات مردان آهنین کوچک در سطح محله که این طرح هم خیلی بچه ها استقبال می کنند وقهرمان هر بخش شناخته می شود وهدایایی به رسم یاد بود داده می شود.
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فرآیند، روش اجرا و مراحل:
گروه تبلیغی انصارالحسین به مدیریت آقای سید مصطفی ترابی، حدود ۱۲ سال پیش فعالیتهای تبلیغی خود را در منطقه سه قم، در مساجد خیابان انصار، مرصاد و محله امام حسن آغاز کرد. پس از سه سال، گروه بهطور رسمی از دفتر تبلیغات اسلامی مجوز دریافت کرد. این گروه در دو حوزه اصلی فعالیت دارد:
تبلیغ عمومی با ۱۳ عضو فعال
تبلیغ تخصصی در حوزه کودک و نوجوان با ۳ عضو متخصص
جرقه اولیه:
با بررسی وضعیت تبلیغی، گروه به این نتیجه رسید که برای ساخت آینده انقلاب و جامعه، باید روی کودکان و نوجوانان تمرکز کرد. به همین دلیل، تمرکز فعالیتها بهسمت مدارس و دانشآموزان سوق داده شد.
فعالیتهای کلیدی:
حضور در مدارس:
از سال ۱۳۹۵، گروه در قالب طرح «تربیتمحور مدارس» وارد دو مدرسه شاهد (متوسطه اول و دوم) شد.
همکاری با مدیران و معلمان برای اجرای برنامههای فرهنگی، اردوها و برنامههای تربیتی.
اجرای برنامههای مذهبی و تشکیلاتی مانند هیئت دانشآموزی.
برگزاری اردوهای فرهنگی مانند اردوی تهران، راهیان نور و مشهد.
ارتباطگیری با محله و مساجد:
همراه کردن پنج مسجد دیگر در منطقه و تقویت امامان جماعت آنها.
حمایت از مساجدی که فعالیت تبلیغی کمتری داشتند.
ایجاد برنامههای تشویقی برای حضور نوجوانان در مسجد.
برنامههای تربیتی و مهارتی:
کلاسهای مهارتی مانند برق ساختمان، پیرایش، دوربین مداربسته، قطعهشناسی خودرو، کامپیوتر و ...
استفاده از ظرفیت فنیوحرفهای استان قم برای ارائه آموزشهای تخصصی و ارائه مدرک معتبر.
برنامههای فرهنگی متنوع:
تشکیل هیئت دانشآموزی در مدرسه، با مسئولیتدهی به دانشآموزان برای اداره مراسم.
برگزاری جشن تولد دانشآموزان در مدرسه و مسجد.
اجرای کارت نماز برای تشویق کودکان به شرکت در نماز جماعت.
برگزاری مسابقات مردان آهنین کوچک (رقابتهای ورزشی) در پارکهای محل برای جذب نوجوانان.
تأسیس پیشدبستانی در مسجد، با هزینه پایینتر از مراکز خصوصی.
فعالیتهای اجتماعی و خیریه:
جمعآوری کمکهای مردمی برای حزبالله لبنان و جبهه مقاومت (بیش از ۱.۳ میلیارد تومان).
سازماندهی حمایت از سیلزدگان و زلزلهزدگان.
راهاندازی گروه همسانگزینی ازدواج برای معرفی افراد مناسب به یکدیگر.
استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی:
تولید محتوای تبلیغی و آموزشی در استودیوی مسجد.
راهاندازی گیمنت مسجدی با شعار «نماز بخون، گیم نت بازی کن!»
انتشار قصههای صوتی برای کودکان بهصورت روزانه.
منابع انسانی، ابزار و امکانات:
۱۳ مبلغ عمومی و ۳ مبلغ تخصصی در حوزه کودک و نوجوان.
پشتیبانی مالی از طریق پیشدبستانی، کمکهای مردمی و حمایتهای دفتر تبلیغات اسلامی.
مجموعه فرهنگی انصارالحسین در طبقه سوم مسجد، شامل کتابخانه، سالن همایش، گیمنت و امکانات ورزشی.
بازتاب رسانهای:
تولید و انتشار محتوای ویدیویی تبلیغی در دوران کرونا.
انعکاس فعالیتها در سطح استان قم و همکاری با نهادهای مذهبی.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
مدل نوین تبلیغی مسجدمحور: تبلیغات مذهبی در این مدل تنها به سخنرانی محدود نیست، بلکه از برنامههای تشویقی، مسابقات، اردوها و کلاسهای مهارتی برای جذب نوجوانان به مسجد استفاده میشود.
اتصال میان مدرسه و مسجد: دانشآموزان بهواسطه برنامههای متنوع در مدارس، به مسجد علاقهمند شده و مشارکت فعالی در آن دارند.
فعالسازی ظرفیتهای محلی: شناسایی ظرفیتهای اجتماعی محله، ازجمله معلمان، والدین و کسبه، و درگیر کردن آنها در فعالیتهای مسجد.
ایجاد منابع مالی پایدار: راهاندازی پیشدبستانی در مسجد که علاوه بر اثرات فرهنگی، درآمدی ماهانه بین ۱۴ تا ۱۶ میلیون تومان برای حمایت از فعالیتهای فرهنگی مسجد ایجاد میکند.
الگوی تبلیغی مبتنی بر مشارکت اجتماعی: همکاری گسترده با والدین، معلمان، امامان جماعت و جوانان برای اجرای برنامههای فرهنگی و مذهبی.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
نیاز به پیوند مدرسه و مسجد: نوجوانان اغلب ارتباطی با مسجد ندارند. این مدل تلاش میکند مدرسه را به مسجد پیوند دهد.
نیاز به جایگزینهای سالم برای تفریحات ناسالم: ایجاد خانه بازی، گیمنت مسجدی و سالن ورزشی برای کودکان و نوجوانان.
مشکلات اقتصادی خانوادهها: ارائه کلاسهای مهارتی رایگان برای اشتغالزایی نوجوانان و کاهش آسیبهای اجتماعی.
کاهش فاصله نسل جوان با روحانیت: طلبهها مستقیماً در برنامهها و تفریحات نوجوانان مشارکت دارند و نقش مدیریتی را به آنها میسپارند.
دستاوردها:
افزایش حضور نوجوانان در مسجد، از چند نفر محدود به ۴۰ تا ۵۰ نوجوان فعال در برنامههای مختلف.
استقبال گسترده خانوادهها از پیشدبستانی مسجدی و گسترش فعالیت آن.
تأمین مالی پایدار برای مسجد از طریق مدیریت بهینه منابع و حمایتهای مردمی.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
عدم حمایت کافی از نهادهای دولتی: برخی نهادهای دولتی هنوز از این مدل تبلیغی حمایت لازم را ندارند.
کمبود نیروهای تبلیغی متخصص: در سالهای اول، گروه دارای سه مبلغ تخصصی در مدارس بود، اما اکنون فقط یک مبلغ متخصص باقی مانده است.
نیاز به توسعه فضای فیزیکی: مسجد برای اجرای برخی برنامهها نیاز به فضای بیشتری دارد.
ضعف در تبلیغات و بازاریابی: هنوز ظرفیتهای فضای مجازی و رسانهای بهطور کامل برای معرفی این الگو استفاده نشده است.
مسیرهای ارتباطی
عنوان گروه: انصارالحسین(ع)
مسیر ارتباط تلفنی: 09198531042 - 09120954336
ارسال دیدگاه