رفتن به محتوای اصلی

نقاشیخط (کالیگرافی) یا زیبا نویسی

فاطمه جعفری اتابک | قم سطح 1 -

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    دانش آموزی
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    این فعالیت برای اقشار مختلف جامعه اعم از زن و مرد و در سنین مختلف قابل اجراست تنها شرط آن دانش خواندن و نوشتن است

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    این فعالیت مکان یا زمان خاصی ندارد و در همه جا قابل اجراست

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

وقتی مبلغ نیاز مخاطب را فهمید با سخنان تأثیر گذار وهنر نقاشی سعی بر آن دارد که با تفکر و حافظه تصویری و ایجاد چالش موضوع مهم مورد بحث خود را برای مخاطب ماندگار کند.

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

این طرح در قالب و موضوع های مختلف برای هرقشر و با هر سنی قابل اجراست.تنها با ذوق هنری و انتخاب کلید واژه های مناسب می توان به هدف مورد نظر دست یافت.امتیاز طرح مذکورایجاد تفکردر متربیان و ارتباط موثر و عمیق آن با موضوع مورد بحث و حل چالش است.

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

این طرح در زمینه انتخابات و حضور حداکثری مردم با گروه تبلیغی سفیران فاطمی جامعه الزهرا سلام الله علیها در جمکران اجرا شد

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فرآیند، روش اجرا و مراحل:

فعالیت مورد نظر استفاده از هنر نقاشی‌خط (کالیگرافی) یا زیبانویسی در بستر فعالیت‌های تبلیغی است، به‌ویژه در ایام انتخابات. در این روش، جمله‌ای با مفهوم تبلیغی و معنادار به صورت خوشنویسی خاصی نوشته می‌شود که خوانایی کامل ندارد و مخاطب باید آن را حدس بزند. این چالش ذهنی، جذابیت ایجاد کرده و پیام را به‌صورت غیرمستقیم و در کوتاه‌ترین زمان به مخاطب منتقل می‌کند.

فرآیند اجرا ساده ولی فکرشده است؛ ابتدا جمله‌ای مناسب انتخاب می‌شود، سپس به‌صورت هنری و گرافیکی نوشته می‌شود. این فعالیت هم به‌صورت انفرادی در مکان‌هایی مانند مسجد مقدس جمکران و حسینیه‌ها انجام شده و هم قابلیت استفاده در کنار دیگر فعالیت‌های تبلیغی را دارد.

جرقه اولیه فعالیت:

ایده با الهام از سخنان مقام معظم رهبری درباره ضرورت انتقال پیام مؤثر در کمترین زمان ممکن شکل گرفت. با توجه به جذابیت بصری و قدرت ماندگاری نقاشی‌خط، این هنر به‌عنوان ابزاری نو برای تبلیغ در نظر گرفته شد.

مخاطب‌شناسی:

تمام اقشار جامعه، اعم از زن و مرد، کودک، نوجوان و بزرگسال می‌توانند مخاطب این فعالیت باشند، مشروط بر این‌که سواد خواندن و نوشتن داشته باشند. جذابیت حدس زدن پیام برای همه گروه‌های سنی جذاب بوده است.

منابع انسانی:

فعالیت به صورت فردی توسط مجری انجام شده است. در برخی موارد همکاری‌هایی با دوستان یا دیگر طلاب در حاشیه فعالیت‌های تبلیغی وجود داشته، اما اجرا و طراحی توسط خود مجری بوده است.

ابزار و امکانات:

این هنر با کمترین ابزار قابل اجراست: قلم، رنگ، کاغذ یا پارچه. بسته به شرایط، می‌توان آن را روی بوم، چرم، سفال، لباس یا هر سطح نوشتاری اجرا کرد. امکانات پیچیده‌ای نیاز ندارد و در عین حال، قابلیت ارتقاء دارد.

بازتاب رسانه‌ای:

اگرچه هدف اصلی کار تبلیغی بوده، اما به دلیل نوپا بودن این شیوه، بازتاب رسانه‌ای رسمی و گسترده نداشته است. در برخی فعالیت‌ها مانند انتخابات، بازخورد مردمی بسیار مثبت بوده و توجه زیادی جلب کرده است.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

نوآوری فعالیت در دو بعد اصلی است:

انتقال پیام در کوتاه‌ترین زمان با بیشترین تأثیر از طریق چالش بصری و ذهنی.

استفاده دوگانه از هنر خوشنویسی: هم به‌عنوان ابزار مستقل تبلیغی و هم در کنار سایر فعالیت‌های فرهنگی، به‌عنوان مکملی جذاب و اثرگذار.

این شیوه برخلاف روش‌های مستقیم و گفتاری، با ایجاد کنجکاوی و زیبایی بصری، ذهن مخاطب را درگیر می‌کند و اثربخشی بالاتری دارد.

بخش برجسته فعالیت:

قابلیت اجرای هنر تبلیغی با کمترین ابزار و در هر مکان و زمان، در کنار تأثیرگذاری بالا، شاخص‌ترین ویژگی این طرح است.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

مسئله‌شناسی:

مخاطب امروز نیاز به دریافت پیام کوتاه، جذاب و غیرمستقیم دارد که در حافظه‌ی تصویری او باقی بماند. سخنان طولانی یا روش‌های سنتی، به‌ویژه برای نسل جوان، جذابیت کمتری دارد.

نحوه پاسخ به نیاز:

استفاده از جمله‌های کوتاه، طراحی چشم‌نواز، و مشارکت ذهنی مخاطب در رمزگشایی پیام، باعث درگیر شدن عاطفی و فکری او می‌شود. پیام به‌صورت عمیق‌تری در ذهن مخاطب جای می‌گیرد.

نتایج و دستاوردها:

افزایش میزان مشارکت مخاطب در فعالیت‌های فرهنگی مانند انتخابات.

ایجاد انگیزه در کودکان و نوجوانان برای تعامل با مفاهیم دینی و اجتماعی.

تقویت ارتباط بصری میان پیام و ذهن مخاطب با ماندگاری بیشتر.

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

مهم‌ترین چالش‌ها عبارتند از:

فردی بودن اجرا که باعث محدودیت در گستردگی و سرعت فعالیت می‌شود.

نبود تیم تخصصی برای هم‌فکری و توسعه ایده‌ها.

هزینه‌های آموزش و ابزار در سطوح بالاتر (مثلاً برای اجرای حرفه‌ای روی بوم یا چرم).

عدم آشنایی عمومی با این روش تبلیغی که ممکن است در پذیرش آن در برخی محیط‌ها تأخیر ایجاد کند.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

فیلم ارائه

فیلم ارائه سرکار خانم فاطمه جعفری اتابک
دانلود فیلم

فایل‌ها و مستندات

پاورپوینت/PDF
برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا