مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
دانش آموز
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
خیر برای تمام مقاطع قابلیت اجرا دارد
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
خیر برای همه محیطها قابل اجرا دارد
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
ارتقاء
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
جدید بودن و اینکه مسابقه دارد ، بازی دارد، و مهمتر همراه با پاورپوینت و فیلم است
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
این طرح در ایام دهه فجر اجرا میشود اما فقط مربوط به همین زمان نیست
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فرآیند، روش اجرا، مراحل، جزئیات: طرح «چهل ستون انقلاب» یک برنامه فرهنگی آموزشی است که در قالبی خلاقانه به آموزش دستاوردهای انقلاب اسلامی به دانشآموزان از مقطع دبستان تا دانشجو میپردازد. روش اجرا بر مبنای روایتگری، بازیمحوری، قصهگویی، استفاده از کلیپهای متنوع و ابزارهای تعاملی طراحی شده است. اجرای طرح با شعر، کلیپهای ویدئویی، نمایش پاورپوینت، بازیهای تعاملی مانند «ماهیگیری»، «پروانههای طلایی»، و استفاده از ابزارهایی چون بنرهای یک در یک، گلهای برجسته، مگنت و مقواهای رنگی برای مشارکت فعال دانشآموزان همراه بوده است. هر جلسه معمولاً با یک روایت قرآنی یا شعری آغاز میشود و با فعالیتهای تعاملی و پاسخمحور به پایان میرسد.
جرقه اولیه: جرقه آغاز این طرح از مشاهده ضعف در انتقال مفاهیم انقلاب از طریق تابلوها و عکسنوشتههای رایج در مدارس شکل گرفت. دغدغه اصلی، جذابسازی مفاهیم انقلاب برای نسل جدید و پاسخ به سوالات بنیادینی بود که نوجوانان درباره چرایی تولد در ایران و ارزشهای انقلاب دارند.
مخاطبشناسی: گروه هدف شامل دانشآموزان از مقطع ابتدایی تا دانشگاه، با تنوع قومی و مذهبی اعم از شیعه و سنی بوده است. همچنین طرح در مساجد، پارکها، و مناطق فرهنگی مختلف اجرا شده و توانسته مخاطبان متعددی را جذب کند.
منابع انسانی: اجرای طرح توسط خانم نوری و تیمی از مربیان دغدغهمند انجام شده است. این تیم متشکل از سه گروه است که پس از تشکیل در سال ۱۳۹۵ با هدف اجرای میدانی و حمایت از طرح، فعالیت خود را آغاز کردهاند. این افراد دارای تخصص در کار کودک و نوجوان بوده و در روشهای تربیتی و اجرایی مهارت دارند.
ابزار و امکانات: ابزارهای استفادهشده شامل بنر، مقواهای رنگی، گلهای برجسته، قلابهای دستساز با لوله آب کولر برای بازیها، دستگاه دیتا، فلش، پاورپوینت، فیلمها و کلیپهای موضوعی، مگنت و سایر لوازم ساده است که در مدارس و مراکز فرهنگی قابل استفاده بوده است.
بازتاب رسانهای: این طرح در بخش خبری حوزه علمیه و دو خبرگزاری رسمی منتشر شده و مورد توجه قرار گرفته است.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
تمایز اصلی طرح «چهل ستون انقلاب» در انعطافپذیری بالای آن و امکان اجرای آن با کمترین امکانات در هر شرایطی است. محتوا بهگونهای طراحی شده که اگر مربی بخشی را فراموش کند، لطمهای به روند اجرا وارد نشود. استفاده از عناصر مختلف مانند آیه، روایت، داستان، شعر و سناریو در قالبهای تعاملی، آن را از سایر فعالیتها متمایز کرده است. همچنین حافظهماندگار بودن آن در ذهن دانشآموزان از دیگر شاخصهای برجسته طرح است؛ بهطوریکه حتی سالها بعد، دانشآموزان آن را به خاطر میآورند.
مهمترین شاخصه و بخش برجسته فعالیت: از نظر خانم نوری، هر سه بخش قالب، محتوا و سناریو بهصورت همافزا در موفقیت طرح نقش داشتهاند. محتوا بهشکل الهامی و دقیق طراحی شده، قالب متنوع و جذاب بوده و سناریوها نیز متناسب با سطح درک مخاطب و با لحاظ نیازهای شناختی و عاطفی آنان نوشته شده است.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
نیاز اصلی که این طرح به آن پاسخ میدهد، «تقویت امید» و «آگاهیبخشی نسبت به دستاوردهای انقلاب» است. همچنین در طرحهای بعدی مانند «شاغول»، به نیاز بنیادین نوجوانان برای ساخت شاکله فکری و اخلاقی پاسخ داده شده است، بهویژه در برابر بحرانهایی مانند خودکشی و ناامیدی. خانم نوری بیان میکند که طرحها ابتدا روی فرزندان خود آزمایش میشوند و سپس با مشورت اساتید متخصص پیادهسازی میگردند. دستاوردهای طرح شامل تأثیرگذاری محسوس در مدارس، بازخورد مثبت دانشآموزان و مدیران، و ماندگاری محتوای آن در ذهن مخاطب است.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
موانع اصلی شامل عدم همکاری مؤثر نهادهای فرهنگی، نگاه ابزاری برخی مدیران فرهنگی که صرفاً به دنبال گزارشدهی هستند، و دشواری در کسب مجوزهای لازم برای ورود به مدارس است. همچنین کمبود منابع مالی و نیاز به تأمین شخصی هزینهها یا دریافت کمک از خیریهها، از دیگر چالشهای مهم بوده است. با این حال، حمایتهای مردمی و پشتیبانی غیررسمی از سوی برخی مدیران مدارس و ارگانها توانستهاند تا حدی موانع را کاهش دهند. خانم نوری تأکید دارد که علیرغم سختیها، اراده و نیت خالصانه باعث هموار شدن مسیر توسط خداوند شده است.
مسیرهای ارتباطی
عنوان گروه: .گروه تخصصی کودک و نوجوان ریحانه
مسیر ارتباط مجازی در ایتا: @noori113
مسیر ارتباط تلفنی: 09132355298
ارسال دیدگاه