رفتن به محتوای اصلی

تبلیغ چهره به چهره درمساجدومراکزآموزشی سپاه

مصطفی شریفات | تهران سطح 3 کارشناسی ارشد

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    اعقتادی.تربیتی وقرآنی وبیان مسائل
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    جوانان.باحودسنی ۱۸تا۳۵ سال وتحصیلات سیکل تالیسانس

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    برای مساجد دانش آموزی.خوابگاه های دانشجویی.سربازان

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

پاسخ گویی به شبهات اعتقادی وتربیتی

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

چهره به چهره بودن طرح

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

تبلیغ چهره به چهره.نشست های صمیمی باجوانان

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فرآیند و روش اجرا: فعالیت تبلیغی مورد نظر، ترکیبی از تبلیغ چهره به چهره در قالب‌های فردی و گروهی است که در مراکز آموزشی و پادگان‌های سپاه انجام می‌پذیرد. روش اجرا به‌گونه‌ای است که ابتدا موضوعات کلی در جمع‌های گروهی مطرح می‌گردد و در صورتی که افراد نیاز به طرح مسائل خاص‌تر یا خصوصی‌تر داشته باشند، به فضای مشاوره فردی ارجاع داده می‌شوند. این فرآیند در چهار محور اصلی دنبال می‌شود: احکام، اخلاق، عقاید و مشاوره. در قالب گروهی، جلسات به شکل حلقه‌هایی با تعداد ۴ تا ۲۲ نفر برگزار می‌گردد که مربی موضوعی را مطرح می‌کند و افراد درباره آن مشارکت می‌کنند. جلسات عمدتاً در روزهای شنبه و دوشنبه به صورت هفتگی برگزار می‌شوند.

مراحل اجرا: در طول سال، طرح‌هایی از سوی عقیدتی سیاسی سپاه به روحانیون ابلاغ می‌شود. مربیان که از میان روحانیون شاغل یا دعوت‌شده هستند، طبق برنامه زمان‌بندی‌شده گروه‌ها را هدایت می‌کنند. موضوعات آموزشی سالانه نیز از قبل تعیین شده و در پایان سال، آزمونی برای ارزیابی میزان یادگیری شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود.

جرقه اولیه: این طرح از سال‌ها قبل در سپاه با هدف حفظ ارتباط مؤثر با جوانان خصوصاً سربازان، آغاز شده و طی زمان با قالب‌هایی همچون طرح "ناصرید" برای سربازان و "صادقین" برای کادر رسمی سپاه تثبیت شده است. هدف اصلی آن ایجاد ارتباطی صمیمی و اعتمادآمیز میان روحانیون و نیروهاست تا بتوانند به عنوان مشاور و راهنما نقش مؤثری ایفا کنند.

مخاطب‌شناسی: مخاطبان اصلی این طرح سربازان جوان هستند که از اقشار، زبان‌ها و مناطق مختلف کشور به مراکز آموزشی سپاه وارد می‌شوند. همچنین کادر رسمی سپاه نیز مخاطب دیگر این طرح است. ویژگی بارز این مخاطبین تنوع فرهنگی و سطح متفاوتی از آشنایی با مفاهیم دینی و اخلاقی است که در طراحی محتوا لحاظ می‌شود.

منابع انسانی: مربیان این طرح عمدتاً روحانیون شاغل در سپاه، سربازان طلبه، پاسداران آموزش‌دیده یا دعوت‌شدگان از خارج از سازمان هستند. این افراد با سطوح مختلف تخصص و تجربه آموزشی، مسئولیت اجرای جلسات را بر عهده دارند. فرماندهان سپاه نیز با حمایت و پشتیبانی سازمانی، در فراهم آوردن شرایط و الزام حضور نیروها نقش مؤثری دارند.

ابزار و امکانات: ابزارهای مورد استفاده بسته به ذوق مربی متغیر است و شامل پاورپوینت، تابلو، کلیپ‌های تصویری و صوتی می‌باشد. تأکید بر جذابیت بصری و ارتباط دوطرفه برای حفظ توجه و تعامل مؤثر میان مربی و مخاطب است. استفاده از این ابزارها باعث می‌شود تا فضا خشک و رسمی نباشد و صمیمیت ایجاد گردد.

بازتاب رسانه‌ای: گزارش سالانه این طرح درون‌سازمانی است و در روز شهادت شهید مطهری به‌عنوان یک جمع‌بندی از فعالیت‌های سال گذشته به فرماندهان ارائه می‌گردد. این بازتاب محدود به ساختار داخلی سپاه است.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

تمایز اصلی این طرح در پشتوانه سازمانی و ابلاغ رسمی آن از سوی فرماندهی سپاه است که سبب استمرار و مدون بودن فعالیت شده و آن را از فعالیت‌های داوطلبانه یا اختیاری متمایز می‌سازد. همچنین الزام حضور مخاطبان بر اساس برنامه کاری رسمی، فرصت ویژه‌ای را برای مربیان فراهم می‌آورد تا با فن بیان و مهارت جذب، ارتباطی مؤثر و علاقه‌مندانه با مخاطب برقرار کنند. به تعبیر مجری، «هنر مربی در این است که اجبار را به علاقه تبدیل کند». بنابراین، مهم‌ترین شاخصه این فعالیت به لحاظ مجری، روش اجرا و سناریوی عملیاتی آن است که زمینه تعامل و اثرگذاری عمیق‌تری را فراهم می‌نماید.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

این فعالیت در پاسخ به نیازهای اعتقادی، اخلاقی و مشاوره‌ای جوانان خصوصاً سربازان طراحی شده است. با توجه به هجمه‌های فکری و فرهنگی دشمن، ضعف اطلاعات دینی و بی‌تفاوتی جوانان به مباحث عقیدتی، این طرح می‌کوشد با معرفت‌افزایی و ایجاد فرصت بیان شبهات، مخاطبان را در برابر آسیب‌های فکری مصون سازد. همچنین مسائل اخلاقی، احکامی و مشاوره‌ای زندگی شخصی و خانوادگی آنان نیز از طریق ارتباط چهره به چهره و مشاوره فردی پاسخ داده می‌شود. دستاورد این طرح تربیت نسلی آگاه‌تر، متعهدتر و در مواردی حتی گرایش مخاطبان به ادامه مسیر در قالب پاسداری است.

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

بزرگ‌ترین چالش این طرح، ناپایداری ارتباط با مخاطبان به دلیل ماهیت گذرای خدمت سربازی است. برخی سربازان به علت کسری خدمت یا جابجایی، تنها برای مدت کوتاهی در دسترس مربیان هستند و این ارتباط ناپایدار فرصت تعمیق ارتباطات و پیگیری نتایج بلندمدت را محدود می‌کند. همچنین، تفاوت سطح آمادگی فکری و اعتقادی مخاطبان و لزوم انتقال مفاهیم در زمان محدود، چالشی دیگر است. راهکار مربیان برای این چالش، ارائه محتوای «کپسولی» است؛ به‌گونه‌ای که در همان فرصت محدود اثری ماندگار در ذهن مخاطب بر جای گذارند؛ حتی در حد ایجاد علاقه به نماز، یا فهم ابتدایی از حلال و حرام.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا