رفتن به محتوای اصلی

میدانی

هدی یلالی | خوزستان سطح 3 -

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    اخلاقی و اعتقادی
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    زن و جوان

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    عمومی

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

وجود باور های اعتقادی غلط

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

ایده ایی نو و جذابی برای زنان دارد

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

سخنرانی برپایی ایستگاه صلواتی

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

طرح «میدانی» فعالیتی تبلیغی است که توسط خانم یلالی و گروهی از طلاب به‌صورت خودجوش و در سطح شهرستان شوشتر و روستاهای اطراف آن اجرا شده است. این فعالیت‌ها در قالب سخنرانی، برگزاری ایستگاه‌های صلواتی، جلسات خانگی و کلاس‌های آموزش قرآن برای بانوان انجام می‌شود.

فرآیند اجرا شامل شناسایی مناطق، تعیین مسئول هر روستا از میان اعضای گروه، و اجرای برنامه‌هایی متناسب با فضاهای فرهنگی، مذهبی و اجتماعی آن منطقه است. برنامه‌ها به‌صورت گروهی یا انفرادی و با هماهنگی داخلی انجام می‌گیرد.

مراحل اجرا معمولاً شامل:

برپایی ایستگاه‌های صلواتی در خیابان‌ها با هدف ایجاد ارتباط اولیه با مخاطب؛

اجرای سخنرانی در حسینیه‌ها، مدارس، یا مجالس خانگی؛

برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن در برخی موارد؛

پاسخ به مسائل خانوادگی، اعتقادی و احکام و شبهات دینی.

جرقه اولیه فعالیت ناشی از احساس مسئولیت طلاب نسبت به وظیفه تبلیغ دین بوده است. این دغدغه موجب شده گروهی از خواهران طلبه به صورت خودجوش تصمیم به تبلیغ چهره به چهره در روستاها و شهرها بگیرند.

قالب فعالیت‌ها شامل سخنرانی، جلسات خانگی، ایستگاه‌های صلواتی، و کلاس‌های آموزشی است. در سخنرانی‌ها از شیوه‌های تعاملی مانند پرسش و پاسخ و قصه‌گویی برای افزایش جذب و مشارکت استفاده می‌شود.

مخاطبان این فعالیت‌ها عمدتاً بانوان هستند. گروه سنی آن‌ها نیز از نوجوانان متوسطه تا زنان میانسال را شامل می‌شود. در ایستگاه‌های صلواتی، با توجه به فضای عمومی، مخاطبان از میان عموم مردم و همه گروه‌های سنی بوده‌اند.

منابع انسانی شامل خانم یلالی به همراه چند نفر از دوستان طلبه‌اش است. فعالیت کاملاً خودجوش و بدون وابستگی به نهاد یا موسسه خاص انجام می‌شود.

ابزار و امکانات استفاده‌شده محدود و ساده بوده است. برای ایستگاه‌های صلواتی، وسایل پذیرایی و موکب تهیه شده؛ در سخنرانی‌ها از تخته‌های کوچک، دفتر، و وسایل ابتدایی کمک‌آموزشی استفاده شده است. به دلیل محدودیت فضای اجرا و امکانات، امکان استفاده از پروژکتور یا کلیپ وجود نداشته است.

بازتاب رسانه‌ای نداشته و هیچ‌گونه پوشش رسانه‌ای یا ثبت تصویری از فعالیت‌ها صورت نگرفته است.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

مهم‌ترین جنبه تمایز این طرح، رویکرد تعاملی و صمیمی در قالب سخنرانی‌های دوطرفه است. برخلاف سخنرانی‌های یک‌سویه رایج، مجری سعی دارد در خلال سخنرانی مخاطبان را به تعامل و مشارکت دعوت کند، با طرح سوالات، روش قصه‌گویی، و مثال‌های کاربردی، مخاطبان را در جریان بحث قرار دهد.

توجه ویژه به نیازهای عاطفی و شخصی مخاطب نیز از دیگر تمایزهای این فعالیت است، تا جایی که مخاطبان پس از جلسات، به بیان مسائل خانوادگی و شخصی خود پرداخته و از سخنران طلب راهنمایی و مشاوره می‌کنند.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

مخاطبان عمدتاً با نیازهای خانوادگی، اخلاقی و اعتقادی مواجه‌اند. این نیازها شامل بحران در روابط زن و شوهر، ضعف در تربیت فرزند، ابهامات دینی و احکام، و تأثیرات فضای مجازی بر باورهای دینی است.

خانم یلالی با ارائه مباحث کاربردی، پاسخ به شبهات، و جلسات مشاوره‌ای غیررسمی در پایان جلسات، این نیازها را پاسخ می‌دهد. استفاده از زبان ساده و فضایی صمیمی نیز به درک بهتر مفاهیم کمک کرده است.

دستاوردها:

ایجاد ارتباط نزدیک و اعتماد میان مجری و مخاطب؛

پیگیری مسائل توسط مخاطبان در جلسات مکرر؛

مشاهده تغییر رفتار و باور در برخی مخاطبان؛

شناسایی و پذیرش مجری به‌عنوان عضوی از منطقه توسط مخاطبان؛

اثربخشی مستقیم در برخی خانواده‌ها در مسائل حجاب، روابط خانوادگی، و دینداری.

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

مهم‌ترین چالش‌های این فعالیت عبارت‌اند از:

کمبود شدید امکانات آموزشی (نبود تخته مناسب، ابزارهای نمایشی، وسایل سمعی بصری)؛

تأمین تمام هزینه‌ها از منابع شخصی مجری و تیم؛

محدود بودن ابزار انتقال محتوا در فضاهای عمومی مانند خیابان‌ها و ایستگاه‌های صلواتی.

با این حال، انگیزه دینی، مشارکت صمیمانه مخاطبان و استقبال آنان از جلسات، این چالش‌ها را کمرنگ کرده است.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا