رفتن به محتوای اصلی

جشنواره غذاهای سنتی، برگزاری اردوهای علمی، فرهنگی، سیاحتی، زیارتی کمک به فقرا

فاطمه قریشوندی | خوزستان سطح 2 کارشناسی ارشد

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    برگزاری کلاس های اخلاق، احکام، قرآن، ومبانی اعتقادی، انجام وبرگزاری مناسبتهای روز، طرح امین
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    دانش آموزان ابتدائی مختلط

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    مدرسه

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

اعتقاد کم به دین ومذهب و ولایت فقیه

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

آشنایی باوضعیت،اقتصادی،فرهنگی،روحی ومعنوی مخاطبان، وتلاش برای حل مشکلات آنها

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

برگزاری انجمن اولیاء وتوضیح دادن برای تربیت صحیح دانش آموزان، رعایت حجاب

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

خانم قریش‌فندی فعالیت‌های متنوع فرهنگی، تربیتی، مذهبی و اجتماعی را در قالب طرح‌هایی مانند «جشنواره غذاهای سنتی»، «اردوهای علمی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی»، «کمک به فقرا»، «ایستگاه‌های صلواتی»، «کلاس‌های قرآن و احکام» و سایر برنامه‌های مناسبتی برای دانش‌آموزان، بانوان و اهالی مناطق محروم شهرستان ایذه (استان خوزستان) اجرا کرده‌اند.

فرآیند اجرا شامل برنامه‌ریزی مناسبتی در تقویم فرهنگی (مانند ماه رمضان، محرم، ایام فاطمیه، جشن تکلیف، اعیاد مذهبی)، طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی در مدارس (در قالب طرح امین)، برنامه‌ریزی اردوهای تربیتی (مانند زیارت قبور شهدا، امامزاده‌ها، موزه‌ها، مناطق طبیعی)، جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای فقرا، و ایجاد فضای مشارکتی در مدارس و مساجد بوده است.

مراحل اجرا بسته به نوع فعالیت به شرح زیر بوده است:

شناسایی مخاطبان و نیازهای آنان (دانش‌آموزان، بانوان خانه‌دار، خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد)

برنامه‌ریزی برای مناسبت یا فعالیت خاص

تأمین منابع انسانی و مالی (اکثراً به‌صورت شخصی یا کمک‌های محدود مردمی)

اجرای فعالیت با استفاده از ابزارهای موجود

پیگیری نتایج و بازخوردها از مخاطبان

جرقه اولیه فعالیت از تجربه شخصی ایشان در فضای مذهبی خانواده و فعالیت‌های پیشین در مسجد شکل گرفته است. ارتباط با مبلغین دینی و فضای تربیتی خانه موجب شکل‌گیری دغدغه تبلیغ و خدمت شده و از سال ۱۳۹۲ فعالیت حرفه‌ای‌تر خود را آغاز کرده‌اند.

قالب فعالیت‌ها شامل کلاس‌داری، برنامه‌ریزی فرهنگی، برگزاری مسابقه، پخش کلیپ و فیلم، اجرای نمایشگاه، اردوی زیارتی و مناسبتی، توزیع نذورات، جلسات احکام و جلسات قرآنی است.

مخاطبین طرح طیف متنوعی را شامل می‌شود: دانش‌آموزان دختر و پسر در مقاطع ابتدایی و راهنمایی، زنان خانه‌دار، خانواده‌های نیازمند، و اهالی روستاهای اطراف شهرستان ایذه.

منابع انسانی فعالیت‌ها عمدتاً توسط خود ایشان و گاه با همکاری محدود برخی معلمان یا دوستان نزدیک انجام شده است. بدون وابستگی سازمانی یا تیم رسمی، تنها در مواردی همکاری‌های محدود با حوزه علمیه یا پایگاه بسیج صورت گرفته است.

ابزار و امکانات مورد استفاده شامل سیستم صوتی، فضای نمازخانه مدارس، طبیعت برای اردوها، فیلم و کلیپ‌های تربیتی، اقلام اهدایی برای جوایز، و وسایل فرهنگی است. بسیاری از این امکانات شخصی یا از محل نذورات مردمی تهیه شده‌اند.

بازتاب رسانه‌ای محدود به ارسال گزارش به رابط فرهنگی حوزه و برخی پلتفرم‌های داخلی مانند طرح امین بوده و انتشار رسمی در رسانه‌های عمومی نداشته است.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

نوآوری و تمایز اصلی این فعالیت در چند محور قابل توجه است:

تنوع گسترده فعالیت‌ها: اجرای هم‌زمان فعالیت‌هایی با ماهیت فرهنگی، تربیتی، اجتماعی و حمایتی برای مخاطبان گوناگون؛

خلوص نیت و انگیزه الهی: تأکید بر انجام فعالیت‌ها بدون هیچ پشتوانه یا حمایت رسمی و صرفاً برای رضای خدا؛

توجه به اقتضائات منطقه‌ای و فرهنگی: طراحی محتوا متناسب با نیاز مخاطب و شرایط منطقه؛

خلاقیت در جذب مخاطب از طریق مسابقات، اردوها، جشنواره غذا، ایده‌های متنوع تربیتی و داستان‌گویی، و برنامه‌های ساده اما تأثیرگذار.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

نیازهای مخاطبان شامل:

نیازهای معنوی و دینی (آموزش نماز، وضو، مفاهیم اعتقادی، آشنایی با ائمه و شهدا)؛

نیازهای اخلاقی و رفتاری (کنترل رفتار، ادب، ترک فحش، مسخره‌نکردن، کمک به دیگران)؛

نیازهای اجتماعی و ارتباطی (تقویت روحیه مشارکت، مسئولیت‌پذیری، اعتماد به نفس)؛

نیازهای مادی برای خانواده‌های کم‌بضاعت (کمک‌های مستقیم مالی، اقلام معیشتی، هدایا و جوایز).

این نیازها از طریق جلسات آموزشی، برنامه‌های مناسبتی، گفت‌وگوهای فردی، تعامل مستقیم، هدایا و کمک‌های هدفمند پوشش داده شده‌اند.

دستاوردها:

اصلاح رفتار برخی دانش‌آموزان (مثلاً کاهش فحاشی، افزایش رعایت ادب و نماز)؛

افزایش علاقه و حضور در برنامه‌های مسجد و مدرسه؛

برانگیختن انگیزه مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های فرهنگی؛

جلب اعتماد اولیا و معلمان نسبت به اثربخشی برنامه‌ها؛

تبدیل فضای مدرسه به محیطی تربیتی با نشاط و معنویت.

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

موانع اصلی فعالیت‌ها شامل:

نبود حمایت رسمی از نهادهای فرهنگی؛

محرومیت زیرساختی مدارس و مساجد (نداشتن سیستم صوت، فرش، کولر، روشنایی و...)؛

ضعف در پوشش رسانه‌ای و عدم دسترسی به وسایل ارتباطی مدرن برای انتقال بهتر محتوا؛

چالش‌های خانوادگی و اجتماعی مانند فقر، ضعف اعتقادی خانواده‌ها و تضاد دیدگاه والدین با مفاهیم تربیتی آموزش داده‌شده؛

دشواری در جلب مشارکت والدین و اقناع آن‌ها برای همراهی با فعالیت‌ها؛

فقدان وسیله ایاب و ذهاب برای اجرای اردوها و حضور در مکان‌های آموزشی خارج از روستا.

با این وجود، خانم قریش‌فندی با انگیزه دینی و روحیه ایثارگرانه، تمام فعالیت‌ها را با دست خالی اما با تأثیرگذاری بالا پیش برده‌اند.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

فایل‌ها و مستندات

پیوست مبلغ
برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا