رفتن به محتوای اصلی

کلاس برا کودکان

زینب ملک خیاط | خوزستان سطح 2 کارشناسی

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    دانش آموزان مسجد
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    دختران سن ۷ سال تا ۹سال

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    مسجد

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

رشد اخلاقی فرهنگی و دینی کودکان در محله ی مرحوم

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

ثواب

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

قران حفظ قران و اخلاق و بازی

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

موضوع این فعالیت، برگزاری کلاس‌های تربیتی، اخلاقی و قرآنی برای دختران زیر ۹ سال در فضای مسجد است. این کلاس‌ها به صورت مستمر در تابستان‌ها و گاهی در مناسبت‌های خاص در طول سال برگزار می‌شوند.

فرآیند اجرا این‌گونه است که کلاس‌ها به صورت روزانه (در نیمه تابستان) و در قالب جلساتی گرم و صمیمی برای آموزش سوره‌های قرآن، احکام ابتدایی، اخلاقیات اجتماعی و دینی برگزار می‌شوند. هر جلسه معمولاً با تلاوت و حفظ سوره‌ای از قرآن آغاز شده، سپس با بیان مفاهیم اخلاقی مرتبط با آن سوره ادامه یافته و با فعالیت‌هایی مانند نقاشی، شعر، بازی و تشویق‌های پایانی به پایان می‌رسد.

مراحل فعالیت به ترتیب شامل:

حفظ سوره‌ای از قرآن (مانند سوره «همزه» با موضوع نهی از مسخره‌کردن)،

آموزش مفاهیم اخلاقی مرتبط با آن سوره،

برگزاری گفت‌وگو و آموزش احکام ساده،

تشویق کودکان به بیان نظر و گفت‌وگو برای تقویت اعتماد به نفس،

اجرای فعالیت خلاقانه مانند نقاشی یا بازی برای تخلیه هیجانی.

جرقه اولیه این فعالیت از تجربه دوران کودکی خود مجری آغاز شده است. ایشان در دوران کودکی تحت تأثیر مثبت کلاس‌هایی در مسجد محل سکونت‌شان قرار گرفتند که توسط مربیان با اخلاق و آگاه برگزار می‌شد و همین خاطره باعث شد ایشان تصمیم بگیرند همان تأثیر را برای نسل جدید داشته باشند.

قالب فعالیت‌ها کلاس‌محور، تعاملی، و صمیمانه است. برخلاف جلسات خشک و رسمی، فضای کلاس‌ها با محبت، توجه به کودک و ارتباط عاطفی همراه است.

مخاطبین اصلی این طرح، دختران مقطع ابتدایی زیر ۹ سال هستند. آموزش‌ها ویژه این سن طراحی شده و شامل موارد متناسب با سن تکلیف و آداب حضور اجتماعی است.

منابع انسانی مجری طرح به‌تنهایی این فعالیت را اداره می‌کند. البته در زمینه‌هایی مانند تأمین جوایز یا هماهنگی مسجد، از فرمانده پایگاه بسیج محل کمک‌هایی دریافت می‌کند.

ابزار و امکانات مورد استفاده شامل جوایز کوچک (پاک‌کن، دفتر، مداد)، وسایل نقاشی، فیلم و کلیپ‌های آموزشی کودکانه، و امکانات ساده آموزشی است. همچنین در گروه مجازی شرکت‌کنندگان، تکالیف و کلیپ‌های تکمیلی ارسال می‌شود.

بازتاب رسانه‌ای این فعالیت در سطح محله شناخته شده و مستنداتی به شکل عکس از جلسات ثبت شده است، اما پوشش رسمی رسانه‌ای نداشته است.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

نوآوری اصلی فعالیت در تمرکز بر اعتماد به نفس کودکان و استفاده از روان‌شناسی رفتاری در ارتباط با کودک است. خانم ملک‌خیاط تلاش کرده‌اند تا علاوه بر آموزش مفاهیم دینی و اخلاقی، به کودکان جرئت ابراز نظر، توانایی صحبت در جمع، و رفتارهای صحیح اجتماعی را بیاموزند.

برخورد همراه با محبت، عدم سرزنش در صورت اشتباه، و تشویق‌های پیوسته، باعث شده که کودکان با علاقه در کلاس‌ها شرکت کرده و تأثیرات عمیقی از نظر رفتاری بپذیرند. همچنین استفاده از مفاهیم قرآنی به زبان کودکانه و تبدیل سوره‌های حفظ‌شده به درس‌های اخلاقی کاربردی، خلاقیت بارز دیگری در این طرح محسوب می‌شود.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

این فعالیت ناظر به نیازهای زیر است:

نیاز به یادگیری ابتدایی احکام و مفاهیم دینی پیش از رسیدن به سن تکلیف؛

نیاز به آموزش رفتارهای اجتماعی صحیح مانند احترام، محبت، پرهیز از تمسخر و غیبت؛

نیاز به تقویت اعتماد به نفس کودکان در محیط جمعی.

این نیازها از طریق آموزش‌های هدفمند، ارتباط صمیمانه، تشویق‌های رفتاری و آموزش مفاهیم قرآنی با زبان کودکانه برطرف شده‌اند

دستاوردها:

اصلاح رفتارهای اجتماعی مانند کاهش دعوا میان خواهر و برادرها (طبق بازخورد والدین)؛

افزایش علاقه کودکان به مفاهیم دینی و شرکت در جلسات مسجد؛

بالا رفتن اعتماد به نفس در صحبت‌کردن و مشارکت در فعالیت‌ها؛

تثبیت آموزه‌های اخلاقی به‌واسطه فعالیت‌های مکمل (نقاشی، بازی، شعر).

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

چالش‌های اصلی عبارت‌اند از:

محدودیت در رفت‌وآمد به دلیل داشتن فرزند خردسال و فاصله مکانی تا مسجد؛

نبود امکانات پیشرفته یا منابع مالی گسترده برای تهیه ابزارهای حرفه‌ای آموزش کودک؛

نبود حمایت‌های تخصصی رسمی (همه‌چیز به‌صورت خودجوش و فردی انجام می‌شود).

با این حال، همکاری مناسب پایگاه بسیج محلی، همراهی والدین، و استقبال کودکان باعث شده این موانع تأثیر چندانی بر روند اجرای فعالیت نداشته باشد.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا