مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
طلاب ودانشجوو مساجد و ادارات دولتی و خصوصی و سازمانها و نهادهای دولتی و وو
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
بله بیشتر جوانان و بزرگسالان و شاغلین در اداره جان مختلف وووو
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
خیر همه اقشار جامعه به مقتضای افرادوموضوع و موقعیت وووو
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
آگاهی بخشیدن به جوانان و نوجوانان و بزرگسالان و بصیرت افزایی در مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و وو
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
بها دادن به مستمع و توجه به خواسته های مردم وحدت آق گوش کردن و اگاهی دادن وووو
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
شامل مقدماتی تا به نتیجه مطلوب در اهداف کلان وتلاش در رفع موانع و پیگیری مسائل مربوطه وووو
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فعالیت خانم خورشیدی تحت عنوان «فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی» از اوایل دهه ۶۰ آغاز شده و تا امروز بهصورت مستمر ادامه دارد. ایشان بهعنوان استاد حوزه علمیه، استادیار استان خوزستان، و مربی رسمی بسیج و سپاه، در مجموعهای از فعالیتهای متنوع فرهنگی، اعتقادی، تربیتی، آموزشی و تبلیغی حضور فعال دارند.
فرآیند و روش اجرا به صورت برگزاری کلاسها و کارگاههای متنوع است که در بسترهای گوناگون چون حوزههای علمیه، مدارس، دانشگاهها، مساجد، ادارات دولتی، سپاه، بسیج، شهرداری و فرمانداری اجرا میشود. جلسات بهصورت کلاسدار، سخنرانی، مشاوره، کارگاه، و دورههای آموزشی طراحی شده و متناسب با سن، نیاز و شرایط مخاطب شکل میگیرد. محور جلسات شامل موضوعاتی نظیر تفسیر قرآن، نهجالبلاغه، اعتقادات، روانشناسی تربیتی، اخلاق اسلامی، تربیت فرزند، وظایف زنان، مسائل خانوادگی، و رفع شبهات است.
مراحل اجرا با نیازسنجی از مخاطبین آغاز میشود و بسته به شرایط، کلاسها بهصورت موضوعمحور برنامهریزی و برگزار میشود. محتواها بهصورت کتب تفسیر معتبر (مانند تفسیر المیزان)، کتابهای مفاهیم، جزوات، و خلاصهنویسیهای آموزشی توسط ایشان یا همکاران تهیه میشود.
جرقه اولیه فعالیت از مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) در منطقه کوی فاطمیه آغاز شد؛ جایی که ایشان در همان مسجد تربیت شده و نخستین تبلیغات خود را نیز از همانجا شروع کردند. در آغاز، با مراجعه خانه به خانه به آموزش احکام ابتدایی مانند وضو و نماز میپرداختند و این دغدغه به فعالیتی ساختیافته تبدیل شد.
قالب فعالیتها شامل کلاسداری، سخنرانی، جلسات پرسش و پاسخ، کارگاه آموزشی و فعالیتهای گروهی متنوع است.
مخاطبین طرح طیف وسیعی از افراد را دربرمیگیرند: نوجوانان، جوانان، بزرگسالان، دانشآموزان، دانشجویان، بانوان شاغل و خانهدار. این مخاطبان از اقشار مختلف و مناطق روستایی و شهری بوده و با سنین، موقعیتها و نیازهای گوناگون در برنامهها شرکت میکنند.
منابع انسانی این فعالیتها عمدتاً توسط خود خانم خورشیدی اداره میشود. ایشان بهتنهایی مسئول طراحی، اجرا، و پیگیری کلاسها هستند و در مواردی به عنوان مربی اصلی برای گروههای تحتنظر، محتوا و طرح درسی ششماهه تعیین میکنند و از آنها بازخورد میگیرند.
ابزار و امکانات مورد استفاده شامل فن بیان، تخته و تابلو، کتابهای آموزشی و محتوای مکتوب است. برخی جلسات نیز با صوت در صدا و سیما یا پلتفرمهای دیجیتال محلی منتشر شدهاند.
بازتاب رسانهای فعالیتها در صدا و سیمای استانی، سامانههای اینترنتی نهادها و گزارشات رسمی سپاه و بسیج انعکاس داشته است. جلسات ایشان در قالبهای متعددی مستندسازی شدهاند، اگرچه ایشان شخصاً نسخهای از این مستندات در اختیار ندارند.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
تمایز اصلی فعالیت خانم خورشیدی در توجه ویژه به مخاطب و رویکرد جذب حداکثری نهفته است. ایشان در مواجهه با مخاطب، بدون درنظر گرفتن ظاهر یا پیشزمینه فرد، با نهایت محبت، همدلی و احترام رفتار میکنند و همین روش موجب تأثیرگذاری عمیق بر مخاطبان شده است.
همچنین ایشان پیشقدم در ارائه آموزشهای کاربردی و متناسب با نیازهای روز جامعه هستند. جلسات ایشان فراتر از آموزش سنتی، به پاسخگویی به شبهات روز، تحلیل مسائل اجتماعی، و راهنمایی اخلاقی و تربیتی میپردازد. علاقهمندی و دغدغه شخصی ایشان برای نشر معارف دینی و دغدغه برای جامعه، سبب شده است که خود ایشان بدون هیچ اجبار یا الزام بیرونی، به نهادهای مختلف پیشنهاد برگزاری کلاس و کارگاه دهند.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
این فعالیت ناظر به مجموعهای از نیازهای بنیادین مخاطبان است، از جمله:
نیاز به آگاهیبخشی اعتقادی و اخلاقی؛
نیاز به پاسخگویی به شبهات فکری و اجتماعی؛
تقویت هویت دینی و ملی در جوانان؛
ارائه الگوهای رفتاری و تربیتی برای زنان و خانوادهها.
خانم خورشیدی این نیازها را از طریق سخنرانی، کلاسهای آموزشی، مشاوره، و جلسات پرسش و پاسخ پاسخ میدهند. رفتار گرم و همراه با احترام ایشان نیز به اصلاح ذهنیت مخاطب نسبت به دین و روحانیت کمک کرده است.
دستاوردها شامل:
تأثیر مثبت بر رفتار، پوشش و اعتقادات مخاطبین؛
جذب جوانان به جلسات دینی و ارتقاء سطح فهم دینی آنان؛
ارتقای سطح تربیتی و خانوادگی بانوان شرکتکننده در کارگاهها؛
تربیت طلاب و مخاطبانی که تبدیل به مربیان جدید شدهاند؛
رضایت شخصی و معنوی از وقف عمر و دانش در راه نشر معارف الهی.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
از جمله چالشهای این مسیر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
سختیهای شرایط فردی و خانوادگی (بارداری، فرزندداری، اشتغال همزمان)؛
بیمهری و مقاومت برخی مخاطبان، بهویژه در شرایط اجتماعی خاص؛
موانع ساختاری در برخی نهادها یا فضاهای غیرهمراه؛
شرایط سخت اقتصادی و نبود حمایت مالی مناسب.
با این حال، ایشان با توکل بر خدا، ایمان قلبی به رسالت دینی، و اولویتبندی وظایف خود، این چالشها را پشت سر گذاشتهاند و همواره در مسیر خدمت فرهنگی و اجتماعی ثابتقدم ماندهاند.
مسیرهای ارتباطی
عنوان تیم یا گروه:
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:
ارسال دیدگاه