مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
دانش آموزیو قرآنی
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
نوجوان دانش آموز دخترخانم
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
مسجد
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
ترغیب و تشویق نوجوانان به شرکت در فعالیت های دینی و مذهبی
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
ایجادانگیزه و تشویق آن ها امتیاز بسیار بالایی دارد
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
سخنرانی و پرسش و پاسخ و تعیین جایزه برای اجرای فعالیت های تعیین شده
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فعالیت خانم شهناز فرهادزاده شوشتری تحت عنوان «اهدای جایزه و اجرای بازیهای گروهی» در مسجد امام موسی کاظم (ع) شهر شوشتر انجام میشود.
جرقه اولیه این فعالیت از احساس نیاز شخصی ایشان به جذب نوجوانان و جوانان به قرآن و حجاب شکل گرفت، به ویژه با مشاهده وضعیت فرهنگی و حجاب دختران در منطقه، که تحت تأثیر کمکاریهای گذشته و فعالیتهای ضدفرهنگی دشمنان قرار گرفته بودند.
فرآیند اجرا شامل برگزاری برنامههای تشویقی، بازیهای گروهی، مسابقات حفظ قرآن، و اهدای جوایز به نوجوانان معتکف در مسجد است. در این برنامهها دانشآموزان به صورت داوطلبانه شرکت میکنند و برای حفظ سورههای کوچک قرآن و رعایت حجاب جوایزی نظیر روسری و سایر هدایا دریافت میکنند. در کنار این برنامهها، آموزشهای اعتقادی و دینی به صورت غیررسمی و با گفتگوی صمیمانه به نوجوانان ارائه میشود.
مراحل اجرای طرح شامل:
تشویق به حفظ سورههای قرآن
آموزش اهمیت حجاب و اخلاق اسلامی
اهدای جوایز برای ایجاد انگیزه
استفاده از شیوههای شاد و غیررسمی برای ایجاد ارتباط موثر
بهرهگیری از فرصتهای مناسبی مانند ایام اعتکاف برای جذب و آموزش
جزئیات اجرا شامل خرید هدایا از محل هزینههای شخصی و مشارکت خیرین، برگزاری مسابقات قرآنی و فرهنگی، ارتباط مستقیم و دوستانه با نوجوانان، و ایجاد فضای شاد و معنوی در مسجد است.
قالب فعالیت شامل ترکیبی از برنامههای قرآنی، مسابقات فرهنگی، بازیهای گروهی و سخنرانیهای کوتاه و موثر است که به صورت غیررسمی و خودجوش اداره میشود.
مخاطبشناسی شامل نوجوانان و جوانان دختر از مقطع متوسطه اول و دوم (تقریباً ۱۲ تا ۱۸ سال) است که با فضای آزادانه، جذاب و دوستانه به برنامهها جذب میشوند. همچنین برخی دانشجویان و دانشآموزان علاقهمند نیز حضور داشتند.
منابع انسانی شامل خانم فرهادزاده به عنوان مسئول اصلی، با کمک دختر ایشان (دبیر ریاضی و مدیر مدرسه) و برخی معلمان و نیروهای جهادی خانمهای حوزه علمیه بوده است. نظارت کلی توسط امام جمعه و همکاری با سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده است.
ابزار و امکانات شامل لپتاپ برای نمایش شعرهای مذهبی، قرآن، جوایز فرهنگی، پذیرایی ساده و برخی امکانات اولیه مانند بنرها و نوشتههای آموزشی بوده است. هزینهها عمدتاً از محل شخصی و بعضاً با کمک خیرین تأمین میشده است.
بازتاب رسانهای رسمی و گستردهای برای این فعالیت وجود نداشته و تنها عکسها و فیلمهای محدودی به صورت شخصی ثبت شدهاند.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
نوآوری این فعالیت در تشویق مستقیم و بدون واسطه نوجوانان به فعالیتهای دینی با بهرهگیری از ابزارهای جذاب مانند جایزه و بازیهای گروهی است. مهمترین تفاوت این طرح با دیگر برنامهها، خودجوش بودن، عدم وابستگی به بروکراسی اداری و استفاده از انگیزههای شخصی و خیرین برای اجرای فعالیت است.
از دیدگاه خانم فرهادزاده، هر سه مؤلفه قالب، محتوا و سناریو در این فعالیت برجسته بودهاند:
قالب: اجرای برنامههای شاد و صمیمی در محیط مذهبی
محتوا: تشویق به حفظ قرآن، رعایت حجاب و انجام اعمال عبادی
سناریو: ارتباط گیری موثر و تدریجی با نوجوانان با استفاده از ابزارهای انگیزشی
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
نوآوری این فعالیت در تشویق مستقیم و بدون واسطه نوجوانان به فعالیتهای دینی با بهرهگیری از ابزارهای جذاب مانند جایزه و بازیهای گروهی است. مهمترین تفاوت این طرح با دیگر برنامهها، خودجوش بودن، عدم وابستگی به بروکراسی اداری و استفاده از انگیزههای شخصی و خیرین برای اجرای فعالیت است.
از دیدگاه خانم فرهادزاده، هر سه مؤلفه قالب، محتوا و سناریو در این فعالیت برجسته بودهاند:
قالب: اجرای برنامههای شاد و صمیمی در محیط مذهبی
محتوا: تشویق به حفظ قرآن، رعایت حجاب و انجام اعمال عبادی
سناریو: ارتباط گیری موثر و تدریجی با نوجوانان با استفاده از ابزارهای انگیزشی
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
نوآوری این فعالیت در تشویق مستقیم و بدون واسطه نوجوانان به فعالیتهای دینی با بهرهگیری از ابزارهای جذاب مانند جایزه و بازیهای گروهی است. مهمترین تفاوت این طرح با دیگر برنامهها، خودجوش بودن، عدم وابستگی به بروکراسی اداری و استفاده از انگیزههای شخصی و خیرین برای اجرای فعالیت است.
از دیدگاه خانم فرهادزاده، هر سه مؤلفه قالب، محتوا و سناریو در این فعالیت برجسته بودهاند:
قالب: اجرای برنامههای شاد و صمیمی در محیط مذهبی
محتوا: تشویق به حفظ قرآن، رعایت حجاب و انجام اعمال عبادی
سناریو: ارتباط گیری موثر و تدریجی با نوجوانان با استفاده از ابزارهای انگیزشی
مسیرهای ارتباطی
عنوان تیم یا گروه:
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:
ارسال دیدگاه