رفتن به محتوای اصلی

مبلغ مدارس امین و جذب دانش آموزان به مسجد محل تبلیغ

علی آل کثیر | خوزستان سطح 2 -

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    کار با کودک و نوجوان
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    مخاطبین ما دانش آموزان هستند در مدارس از سه مقطع ابتدایی متوسطه اول و متوسطه دوم
    و الان در مسجد محل تبلیغ با ۴ رده سنی فعالیت داریم
    ابتدایی
    متوسطه اول
    متوسطه دوم
    دانشجو

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    مدرسه / مسجد و با خانواده های این عزیزان نیز تونستیم در محل مسجد انجمن اولیا رو تشکیل بدیم که تاثیر بسزایی در روند کار داشت

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

سلام و ادب با حضور در مدارس در قالب طرح امین توانستیم با دانش آموزان ارتباط خوبی برقرار کنیم که این ارتباط منجر به حضور بیش از 50 دانش آموز از یک مدرسه‌ در مسجد شد
(طبق نیاز و توان جذب شد) و در راستای اهداف مشخص، تربیت نوجوان متعهد و کارآمد عازم تلاش شد و همچنین جلوگیری از آسیب های اجتماعی و رشد و تعالی اخلاقی ، درسی و مذهبی رو در پی داشت

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

ارتباط با نسل مهم دهه هشتادی و دهه نودی که بیشترین برنامه ریزی های دشمن برای این عزیزان هست

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

مقدمات این طرح و جذب دانش آموزان فقط ارتباط برقرار کردن و رفاقت و صمیمیت بود که نگاه دانش آموزان به طلاب و روحانیون رو عوض کرد و می‌رفتیم سر کلاس با موضوع های جالب و بازی های خاص موفق شدیم به اون هدف که کشوندن بچه‌ها به مسجد مسجد باشه دست پیدا کنیم

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فرآیند و مراحل اجرا: این طرح با هدف جذب دانش‌آموزان مدارس به مسجد و محل تبلیغ آغاز شده است. مجریان طرح با الگو گرفتن از طرح‌هایی مانند «شهید بهنام محمدی» و «طرح امین»، ابتدا با حضور فعال در مدارس منطقه و شناسایی دانش‌آموزان مستعد و علاقمند، بستر ارتباطی مناسبی را ایجاد کرده‌اند. روش اجرا به این صورت بوده که در زنگ‌های تفریح یا در نبود معلم در کلاس‌ها، با برگزاری برنامه‌هایی چون داستان‌گویی، شعر، بازی، گفتمان و تعامل دوستانه، ارتباط مؤثری با دانش‌آموزان برقرار شده است.

جرقه اولیه: جرقه اولیه این فعالیت از تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر اهمیت دهه نودی‌ها و لزوم سرمایه‌گذاری تربیتی بر این نسل آغاز شده است. ایشان که خود نیز از ثمرات جلسات قرآنی در مسجد بودند، این موضوع را انگیزه‌ای برای آغاز طرح دانسته‌اند.

مخاطب‌شناسی: مخاطبان اصلی طرح، دانش‌آموزان پسر پایه‌های هفتم تا نهم (۱۲ تا ۱۳ ساله) در مدارس متوسطه اول هستند. این گروه سنی به‌دلیل شکل‌نگرفتن کامل هویت دینی و اجتماعی‌شان، در اولویت جذب و تثبیت در فعالیت‌های مسجدی قرار گرفته‌اند.

منابع انسانی: اعضای اصلی طرح، آقای علی آل‌کثیر به همراه دو همکار دیگر، آقایان امیر همتی (غیرطلبه) و متین سمیه (معلم) هستند. این تیم با مشارکت برخی معلمان و عوامل اجرایی مدارس، به اجرای برنامه‌ها می‌پردازند.

ابزار و امکانات: ابزار مورد استفاده عمدتاً امکانات خود مسجد بوده است؛ در مدارس نیز وسایل ساده‌ای مانند توپ والیبال و فوتبال، و هدایای کوچک شخصی مورد استفاده قرار گرفته است. هدایا عمدتاً از محل هزینه‌های شخصی اعضای طرح تأمین شده‌اند و در موارد خاص با هماهنگی مدیریت مدرسه تأمین کمک‌های بیشتری صورت گرفته است.

قالب اجرا: قالب‌های اجرایی طرح شامل تیم فوتسال، گروه سرود، کلاس‌های اخلاق و عقاید، داستان‌گویی، تاریخ اسلام، کلاس‌های تقویتی و آموزش کتب درسی بوده است. همچنین نشست‌های ماهانه با خانواده‌ها در مسجد برگزار می‌شود که گزارشی از وضعیت تربیتی و پیشرفت فرزندانشان ارائه می‌گردد.

بازتاب رسانه‌ای: بازتاب رسانه‌ای طرح محدود به انتشار برخی تصاویر و گزارش‌ها در فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها بوده و یک خبرگزاری نیز برنامه را پوشش داده است.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

مهم‌ترین ویژگی نوآورانه این طرح، پیش‌زمینه قوی تیم اجرایی در شناخت منطقه، تحلیل دقیق مسائل تربیتی نوجوانان و طراحی راهبردی برای جذب و تثبیت مخاطب است. آنان پیش از آغاز طرح، با بررسی چالش‌ها و ضعف‌های موجود، بر مبنای رفاقت، لبخند، بازی، دعوت به گروه سرود یا تیم ورزشی، و شناسایی استعدادها عمل کرده‌اند. شاخص برجسته طرح، محتوا و روش اجرای آن است که با رویکردی غیررسمی، جذاب، و متناسب با نیازهای روانی و اجتماعی نوجوانان طراحی شده است.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

نیاز اصلی مخاطبان، خلأ تربیتی، عاطفی و هویتی در دوران حساس بلوغ و نوجوانی است. بسیاری از دانش‌آموزان در زمینه‌های علمی یا اعتقادی دچار ضعف بوده‌اند یا از استعدادهای خود بی‌خبر بوده‌اند. این طرح با شناسایی این نیازها و ارائه محتوای دینی، اخلاقی، علمی و انگیزشی در قالب‌های متنوع، توانسته است تأثیرگذار باشد. از نتایج مهم آن می‌توان به رشد تحصیلی، شکوفایی استعدادها، و حضور مؤثر مخاطبان در فعالیت‌های فرهنگی شهرستان و مناطق مجاور اشاره کرد.

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

چالش عمده‌ای که مجری طرح بدان اشاره می‌کند، تأثیر منفی فضای مجازی بر تمرکز و علاقه‌مندی نوجوانان به فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی حضوری است. عدم نظارت صحیح بر استفاده از موبایل موجب اختلال در استمرار جذب و رشد تربیتی برخی دانش‌آموزان شده است. چالش دیگر، کمبود امکانات و منابع مالی برای توسعه فعالیت‌هاست. با این حال، این موانع باعث توقف یا شکست طرح نشده و تیم اجرایی با تکیه بر انگیزه و همت شخصی به مسیر خود ادامه داده‌اند.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا