مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
حوزه تربیتی و اخلاقی
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
مرد هستند و مقطع سنی آنها از دوره های ابتدایی و راهنمایی و دیپلم هستند...
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
مساجد و مدارس و مجموعه های قرآنی
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
در راستای جذب و تثبت و رشد و تعالی و آرمانی شدن مجموعه
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
رشد و تعالی بودن و به آرمان رسیدن مجموعه ها از نظر قرآنی و مذاهب و رفع شبهات روزمرگی....
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
طرح عملیاتی ما در قالب های متفاوتی هستش،
۱- در مساجد و حسینیه ها
۲- در حوزه های علمیه و مجموعه های قرآنی
۳- در رشته های ورزشی
۴- در رشته های هنری
وووووو
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فعالیت جناب آقای بدوی تحت عنوان «فعالیت تربیتی و مشاورهای» در دو بُعد فردی و گروهی انجام میشود. این فعالیت شامل برگزاری جلسات معرفتی، حلقات دینی، و مشاورههای خانوادگی در قالب تعامل حضوری و تلفنی با مخاطبان است.
فرآیند و روش اجرا: در حوزه مشاوره، فرآیند به این صورت است که ابتدا اختلافات زناشویی توسط مشاور شناسایی شده و سپس طرفین (زن و شوهر) در مسجد یا منزل گرد هم آورده میشوند تا مشکلاتشان شنیده شود. در ادامه، راهکارهای مناسب ارائه میشود. در برخی موارد، مشاوره بهصورت تلفنی یا با هماهنگی ریشسفیدان منطقه در منازل انجام میشود. در بعد تربیتی نیز جلساتی در مدارس، مساجد، هیئتها و کانونهای فرهنگی برگزار میشود که موضوعات تربیت فرزند، تعاملات اجتماعی، و مسائل اخلاقی را شامل میگردد.
مراحل اجرا: مراحل شامل شناسایی مشکل، تماس اولیه مخاطب، تشکیل جلسه مشاوره حضوری یا تلفنی، ارائه راهکار، پیگیری نتیجه و بازخوردگیری است. همچنین، جلسات پرسش و پاسخ در مدارس و هیئات برای حل مشکلات تربیتی برگزار میشود.
جرقه اولیه: این فعالیت از دو محور نشأت گرفته است؛ نخست، از حوزه علمیه که زمینه اولیه تبلیغ و مشاوره را فراهم کرده، و دوم، از فضای مجازی (بهویژه پیامرسان واتساپ) که بستری برای ارتباط با مخاطبان فراهم کرده است. لیست انتشار با بیش از هزار و ششصد شماره فعال است که از طریق آن پیامهای تبلیغی و مشاورهای ارسال میشود.
مخاطبشناسی: طیف گستردهای از مخاطبان شامل نونهالان، نوجوانان، جوانان، دانشجویان، خانوادهها و حتی معلمان مدارس، مورد هدف این طرح هستند. جلسات اختصاصی برای دختران، مادران، پسران و والدین بهصورت جداگانه برگزار میشود تا مسائل هر گروه بهصورت تخصصی بررسی و حل گردد. همچنین، از ظرفیت فضای عمومی مانند فروشگاهها، اماکن ورزشی، و خیابانها برای تعامل مستقیم با مردم بهره گرفته شده است.
منابع انسانی: همکاران این طرح شامل دوستان طلبه، دهیاران، اعضای هیئت امنا، و افرادی هستند که در ایام خاص (مانند ماه رمضان یا محرم) با آنها آشنا شدهاند. این افراد بعضاً خود جزو کسانی بودهاند که از این مشاورهها بهرهمند شدهاند و در ادامه به تیم کمک میکنند.
ابزار و امکانات: ابزارهای مورد استفاده شامل لپتاپ شخصی و پروژکتور بسیج است که گاهی در اختیارشان قرار میگیرد.
بازتاب رسانهای: این فعالیت بازتاب گستردهای در رسانهها نداشته، اما از کانال پیامرسان "ایتا" برای انتشار نکات تربیتی و مشاورهای استفاده میشود.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
به گفته مجری، وجه تمایز اصلی این طرح در تشکیل و اتصال سه ضلع مهم اجتماع یعنی «مسجد، مدرسه و منزل» است. این مدل ساختاری، بهجای اقدامات جزیرهای، ارتباط هماهنگ و منظمی را میان عناصر اثرگذار اجتماعی ایجاد میکند. علاوه بر آن، این طرح برخلاف دیگر فعالیتهای مشابه که ممکن است فردمحور یا بدون انسجام باشند، با بهرهگیری از تشکیلات و همفکری جمعی، سعی دارد به حل ریشهای معضلات بپردازد.
مهمترین شاخصه طرح: شاخصه اصلی فعالیت، روش اجرا و سناریوی منسجم آن است که مبتنی بر همافزایی میان عناصر مختلف جامعه (حوزه، مدرسه، خانواده و مسجد) طراحی شده است.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
نیازهای اصلی مخاطبان این طرح شامل معضلات خانوادگی، ناهنجاریهای تربیتی، نداشتن امید و افق روشن در زندگی، و نبود حمایت اجتماعی است. این طرح با ارائه مشاوره تخصصی، جلسات هماندیشی، آموزش مهارتهای زندگی، و تعامل مستمر با مخاطب، این نیازها را پاسخ میدهد.
نتایج و دستاوردها: از جمله دستاوردهای ملموس این طرح میتوان به حل مشکلات خانوادگی و زناشویی، افزایش انگیزه و امید در مخاطبان، کاهش اختلافات اجتماعی، و بهبود روابط بین نسلی در خانوادهها اشاره کرد. همچنین، مخاطبان پس از شرکت در جلسات از بهبود قابل توجه در کیفیت زندگی خود گزارش دادهاند.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
دو چالش اصلی در مسیر موفقیت این طرح عبارتند از:
عدم حمایت ساختاری: نبود نیروهای همکار و پشتیبان و عدم یارگیری مناسب باعث کاهش دامنه اثرگذاری شده است.
عدم همفکری طیفهای مختلف مذهبی و اجتماعی: اختلاف دیدگاه میان برخی معلمان، اساتید حوزه و افراد فعال در مراکز دینی و آموزشی، مانع ایجاد وحدت رویه و پیادهسازی جامع الگوی اسلامی-تربیتی شده است.
مسیرهای ارتباطی
عنوان تیم یا گروه:
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:
ارسال دیدگاه