رفتن به محتوای اصلی

تبلیغ دین ومذهب همراه با آموزش

صدیقه خنامانی | کرمان سطح 2 کارشناسی

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    دانش آموزی
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    بله کلاس اول دبستان

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    مدرسه

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

بنیان گذاری مسائل مهم اسلام در وجود دانش آموز از همان شروع راه

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

استفاده کامل از لوح سفید دانش آموزان کلاس اول وبنیان گذاری مهمترین مسائل دینی در وجود آنها

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

آموزش یک نشانه همراه با آموزش مسایل دینی ومذهبی

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فعالیت خانم خنامان در زمینه تبلیغ دین و مذهب همراه با آموزش، به خصوص در سطح مقطع ابتدایی (پایه اول) انجام می‌شود. ایشان با هدف پیوند آموزش رسمی با مفاهیم دینی و اعتقادی، تلاش می‌کنند تا دانش‌آموزان را از همان دوران ابتدایی با مبانی دینی، اعتقادی و فرهنگی آشنا کنند.

فرآیند و روش اجرا:

ایشان از روش‌های متنوعی مانند برگزاری کلاس‌های آموزشی، اردوهای زیارتی، برگزاری یادواره‌های شهدا، و معرفی شخصیت‌های مذهبی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، هنگام تدریس نشانه "ش" با برنامه‌ریزی قبلی، ابتدا دانش‌آموزان را به امامزاده می‌برند، وضو گرفتن را به آنها آموزش می‌دهند، و درباره حضرت زهرا (س) و شهدا صحبت می‌کنند. سپس در مدرسه با پخش کلیپ‌هایی از حرم امام رضا (ع)، فضای معنوی ایجاد می‌کنند و از دانش‌آموزان می‌خواهند جملاتی با محوریت این مفاهیم بنویسند. این برنامه‌ریزی دقیق باعث می‌شود مفاهیم دینی و مذهبی در ذهن دانش‌آموزان تثبیت شود.

مراحل:

تدریس نشانه‌ها با رویکرد دینی و مذهبی.

برگزاری اردوهای زیارتی و معنوی.

نام‌گذاری کلاس بر اساس نام شهدا (مانند شهید ابراهیم هادی).

برگزاری یادواره شهدا، پخش کلیپ‌، تهیه غذاهای مورد علاقه شهدا.

تشویق دانش‌آموزان به نوشتن و بیان جملات مرتبط با موضوعات دینی.

جرقه اولیه:

ایشان پیش از ورود به آموزش و پرورش، در مساجد و جلسات خانگی فعالیت تبلیغی داشتند. با ورود به آموزش و پرورش، این دغدغه در ایشان شکل گرفت که آموزش دین و مذهب باید از دوران ابتدایی آغاز شود. همچنین مشاهده استقبال دانش‌آموزان و خانواده‌ها از این برنامه‌ها، انگیزه ایشان را تقویت کرد.

مخاطب‌شناسی:

مخاطبان اصلی، دانش‌آموزان ابتدایی (پایه اول) هستند. با توجه به سن پایین و روحیه کنجکاو و پذیرای آنها، استفاده از شیوه‌های متنوع (مانند اردو، داستان‌گویی، پخش کلیپ و نوشتن) موجب تثبیت عمیق مفاهیم می‌شود. خانواده‌ها نیز با استقبال و همکاری در این برنامه‌ها، به تثبیت آموزه‌ها کمک می‌کنند.

منابع انسانی:

منابع انسانی شامل خود خانم خنامان، مدیر مدرسه، روحانی شهر و برخی از مسئولان محلی (مانند شهردار و اعضای شورا) هستند. در اصل اجرای بیشتر کارها بر عهده خود ایشان است.

ابزار و امکانات:

ابزار و امکانات شامل فضای مدرسه، کلیپ‌های مذهبی، عکس شهدا، سفره‌های ساده، و امکانات اولیه مانند خوراکی‌ها و وسایل پذیرایی است. خانم خنامان تأکید دارند که نیازی به ابزار پیچیده نیست و با نیت و اراده می‌توان این برنامه‌ها را اجرا کرد.

بازتاب رسانه‌ای:

برنامه تدریس ایشان در جشنواره تدریس برتر شرکت داده شد و به عنوان برنامه برتر انتخاب شد.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

نوآوری فعالیت خانم خنامان در پیوستگی بین آموزش و مباحث اعتقادی است. در حالی که بسیاری از معلمان فقط به تدریس رسمی الفبا یا آموزش‌های مرسوم می‌پردازند، ایشان این آموزش‌ها را به مفاهیم دینی، شهادت، زیارت و معرفت به ائمه (ع) پیوند داده‌اند. استفاده از قالب‌های متنوع مانند اردو، یادواره، و پخش کلیپ باعث شده است که تأثیر آموزش‌ها عمیق‌تر و ماندگارتر باشد. همچنین تأثیر این روش‌ها در رفتار دانش‌آموزان (مانند اشتیاق به روزه‌داری و نماز خواندن) نیز بارز است.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

این فعالیت ناظر به نیاز دانش‌آموزان به درک صحیح از دین و مذهب و همچنین خلأ موجود در آموزش دینی از دوران ابتدایی است.

نسل جدید به دلیل فاصله گرفتن از آموزش‌های دینی، نیازمند آشنایی با مفاهیم دینی و اعتقادی است.

خانم خنامان با آموزش این مفاهیم از پایه، سعی دارند دانش‌آموزان را از سنین پایین با معارف دینی و شهدا آشنا کرده و این مفاهیم را در ذهن آنها نهادینه کنند.

نتایج این فعالیت شامل اشتیاق دانش‌آموزان به روزه‌داری، نماز خواندن و مشارکت در فعالیت‌های دینی است. دانش‌آموزان حتی در برنامه‌ریزی‌های شخصی خود (مانند افطاری دادن) از آموزه‌های ایشان الهام گرفته‌اند.

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

عدم استمرار: ممکن است با تغییر معلم یا فضای آموزشی، این برنامه‌ها تداوم نیابد.

فضای فرهنگی غیرهمسو: در صورت وجود معلمانی با دیدگاه‌های متفاوت نسبت به مسائل دینی، ممکن است ذهنیت دانش‌آموزان دچار تضاد شود.

نبود حمایت کافی: اگر حمایت مدیران یا والدین کاهش یابد، ادامه این مسیر دشوار خواهد شد.

تأثیر فضای اجتماعی: فضای اجتماعی و فرهنگی موجود که به ارزش‌های دینی توجه کمتری دارد، ممکن است در بلندمدت مانع از استمرار موفقیت برنامه‌ها شود.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا