رفتن به محتوای اصلی

پرده خوانی دیجیتال و چند رسانه ای

عباس ملازاده | خراسان رضوی درس خارج کارشناسی

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    کودک و نوجوان
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    کودک و‌نوجوان

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    مدرسه مسجد

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

انتقال غیر مستقیم مفاهیم دینی

با داستان های جذاب و مسابقات دیجیتال

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

با توجه به نقش رسانه
و جذابیت های سمعی و بصری این موضوع گروه ما پانصد قصه قرآنی را تولید کرده ( با جذاب یتهای بصری ) و با افکت های زیبا و ....آن را اجرا می‌کنیم

مسابقات دیجیتال از محتوای شب قبل تدوین شده است

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

ارتباط گیری موثر با شعر و...
آموزش امامان با ذکر خصوصیات

خواندن پرده خوانی دیجیتال

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

این فعالیت تبلیغی با عنوان «پرده‌خوانی دیجیتال و چندرسانه‌ای» به‌صورت گروهی در مشهد و در سطح کشور انجام می‌شود. از اعضای اصلی گروه می‌توان به آقای امیدیوان صفری و خانم رضایی اشاره کرد. جرقه اولیه این فعالیت حدود شش تا هفت سال پیش زده شد، زمانی که در قالب کارگاهی برای طلاب و مبلغین به نام «سفیران هدایت و سفیران امام حسین» در ایام محرم برگزار شد. در آن کارگاه، موضوع پرده‌خوانی و انتقال غیرمستقیم معارف دینی و سبک زندگی به کودکان مطرح گردید. این شیوه مورد استقبال قرار گرفت و اجرای آن در شهرهای مختلف آغاز شد.

فرآیند اجرای طرح شامل ارائه قصه‌های قرآنی، مفاهیم دینی و سیره امام حسین(ع) از طریق قالب‌هایی چون انیمیشن، کارتون، شعر، نمایش وصیت‌نامه شهدا و سخنان رهبری در اوج برنامه‌هاست. این پرده‌خوانی‌ها با تکیه بر شیوه غیرمستقیم انتقال مفاهیم، مخاطبان را درگیر کرده و جذابیت بالایی برای کودکان و حتی بزرگ‌ترها ایجاد کرده است.

قالب اجرایی این طرح شامل پرده‌خوانی دیجیتال، مسابقات رایانه‌ای، قصه‌گویی، عروسک‌گردانی و نمایش چندرسانه‌ای است. مباحث اعتقادی، احکام، نماز، و مفاهیم سبک زندگی اسلامی در این چارچوب ارائه می‌شوند.

مخاطبان اصلی این فعالیت کودکان و نوجوانان هستند. با توجه به اصل «مکالمه بر اساس سطح عقل مخاطب»، تیم اجرایی تلاش کرده‌اند تا با جذاب‌سازی محتوا و ارتباط موثر، توجه این گروه سنی را جلب کنند.

منابع انسانی طرح شامل طلاب و اساتید تربیت‌دیده در کارگاه‌های آموزشی هستند که همگی سابقه و تخصص در تولید محتوای کودکانه و فعالیت در رسانه ملی دارند.

از جمله ابزار و امکانات مورد استفاده می‌توان به رایانه‌های قدرتمند برای طراحی و تدوین محتوای دیجیتال، نرم‌افزارهای گرافیکی، ویدئو پروژکتور، پرده، و سیستم صوتی حرفه‌ای اشاره کرد. در برخی موارد نیز از نقاشی‌های طراحی‌شده توسط اعضای تیم استفاده می‌شود.

بازتاب رسانه‌ای این طرح بیشتر در فضای مجازی و به‌ویژه پیام‌رسان ایتا بوده است. نمونه‌کارها به‌صورت دیجیتال به متقاضیان ارسال شده و منجر به دعوت‌های مکرر برای اجرا در شهرهای مختلف شده است. در برخی مناطق حتی به‌صورت سالانه و مستمر دعوت به اجرا شده‌اند.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

مهم‌ترین شاخصه این فعالیت، نحوه اجرا و سناریوی آن است. گرچه محتوا و قالب نیز اهمیت دارند، اما مجری تأکید دارد که روش اجرا نقش کلیدی در تأثیرگذاری دارد. شیوه ارائه غیرمستقیم مفاهیم دینی در قالب‌هایی چون انیمیشن، شعر، نمایش و عروسک‌گردانی موجب درک بهتر مفاهیم توسط کودکان می‌شود. به تعبیر ایشان، حتی بهترین محتوا نیز اگر به درستی اجرا نشود، بازدهی مطلوب نخواهد داشت؛ لذا اجرای گروهی و جذاب این فعالیت وجه تمایز آن محسوب می‌شود.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

کودکان توان درک مفاهیم انتزاعی و عقلانی را ندارند؛ بنابراین نیاز به روش‌هایی دارند که بتواند مفاهیم را به صورت قابل فهم و ملموس منتقل کند. این طرح با بهره‌گیری از قالب‌های جذاب و متناسب با سن کودکان همچون قصه، تمثیل و بازی، به انتقال مؤثر مفاهیم دینی می‌پردازد. حدیث «العلمُ في الصِّغَر كالنَّقشِ في الحَجَر» نیز بر اهمیت آموزش در کودکی دلالت دارد. همچنین با جذب نوجوانان به این فضا، زمینه برای تثبیت آموزه‌های دینی از سنین پایین فراهم می‌شود. نتایج و دستاوردهای طرح، انتقال مفاهیم دینی و سبک زندگی اهل بیت به شکلی جذاب، پایدار و تأثیرگذار در ذهن و قلب کودکان است.

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

به‌جز برخی محدودیت‌های مربوط به مکان اجرا، چالش عمده‌ای گزارش نشده است. مشکل اصلی در برخی مواقع عدم تناسب فضای فیزیکی اجرا با جمعیت مخاطبان است، به‌ویژه در شب‌های پایانی محرم که جمعیت به ۳۰۰ نفر نیز می‌رسد. همچنین کمبود امکانات سرمایشی در تابستان و گرمایشی در زمستان می‌تواند کیفیت اجرا را کاهش دهد. مجری انتظار دارد همان‌گونه که برای بزرگسالان فضا و امکانات مناسب فراهم می‌شود، برای کودکان نیز شأن مجلس امام حسین(ع) حفظ شود و تمهیدات لازم اندیشیده شود.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

فایل‌ها و مستندات

برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا