رفتن به محتوای اصلی

حلقات صالحین و رد شبهات مدعی یمانیت

علی الباجی | خوزستان سطح 1 -

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    قرانی عقایدی
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    غالب مخاطبان این جلسات نوجوانان و جوانان هستند ک شدیدا به این امور نیازمند هستند و عطش فراگیری حقیقت و خدمت به اهل بیت علیهم السلام را دارند

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    مسجد و منازل این محلات

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

تشکیل حلقات صالحین ،تدریس قران و رد شبهات مدعی یمانی در دو منطقه کوی سادات و کوی عین دو عمده فعالیت در گروه نوجوان و جوانان برگذار میشود

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

مخاطبان این فعالیت نوجوانان و جوانان شبهه زده هستند که در محله زندگی ان ها عمدتا افراد وهابی و یمانی به تبلیغ میپردازند و مجموعه ما با تسلیح این نوجوانان به مقابله با این افکار منحرف و فاسد میپردازیم

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

تدریس روخوانی و روانخوانی
تبیین احکام
تبیین مباحث اعتقادی
تبیین شبهات وهابیت و رد ان ها
تبیین شبهات مدعی یمانی و رد ان ها
تبیین مباحث اعتقادی مذهب

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فرآیند، روش اجرا و مراحل: فعالیت تبلیغی آقای علی الباجی در قالب حلقات صالحین و رد شبهات مدعی یمانی و وهابیت تعریف می‌شود. فرآیند به این صورت آغاز شد که در دوران تحصیل در حوزه علمیه، پیشنهاد تشکیل جلسات صالحین حتی در منازل مطرح شد. این جلسات با رویکرد قرآنی آغاز می‌شود؛ ابتدا با تلاوت و روان‌خوانی قرآن، سپس به آموزش احکام، عقاید و سایر موضوعات متناسب با نیاز مخاطبان پرداخته می‌شود. این روند به گونه‌ای است که آموزش‌دیدگان پس از مدتی، خود به عنوان مربی در مساجد منطقه فعالیت می‌کنند و حلقات مشابهی را شکل می‌دهند.

جرقه اولیه: جرقه اولیه این فعالیت از پیشنهاد داخل حوزه برای برگزاری حلقات صالحین حتی در منازل شکل گرفت. تاکید بر حضور قرآن در ابتدای جلسات، محوریت دینی فعالیت را تقویت می‌کند.

جزئیات و قالب اجرا: جلسات به صورت حضوری و چهره به چهره در فضای حلقه‌ای برگزار می‌شود. این قالب، امکان ارتباط مستقیم و تربیتی را فراهم کرده و به تقویت فضای آموزشی کمک می‌کند. ابزارهای مورد استفاده شامل لپ‌تاپ، فایل‌های پی‌دی‌اف و پاورپوینت، وایت‌برد یا تخته سیاه است که همگی با هزینه شخصی تیم تهیه شده‌اند.

مخاطب‌شناسی: مخاطبان طرح عمدتاً نوجوانان و جوانان آقا با رده سنی ۱۳ تا ۲۵ سال هستند. تمرکز طرح بر روی این گروه سنی به دلیل آسیب‌پذیری بیشتر آن‌ها در برابر شبهات اعتقادی و تبلیغات منحرف است.

منابع انسانی: افرادی که در اجرای طرح مشارکت دارند، از طلاب شرکت‌کننده در دوره‌های تخصصی نقد وهابیت و نقد مدعی یمانی، و همچنین اعضای هیئات و مساجد منطقه تأمین می‌شوند. تجربه‌های کسب‌شده توسط این افراد به عنوان زکات علم، در اختیار نوجوانان و جوانان قرار می‌گیرد.

ابزار و امکانات: ابزارهای مورد استفاده شامل لپ‌تاپ، فایل‌های نرم‌افزاری آموزشی (پی‌دی‌اف و پاورپوینت)، گوشی همراه برای ارسال محتوا و در صورت نیاز وایت‌برد است. تمامی ابزارها با هزینه شخصی مجریان تهیه شده است.

بازتاب رسانه‌ای: این فعالیت در رسانه‌های عمومی انعکاس نداشته و تنها در سطح منطقه‌ای و برای هماهنگی از پیام‌رسان‌های داخلی مانند ایتا، تلگرام و واتساپ استفاده شده است.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

وجه تمایز اصلی این فعالیت در تمرکز آن بر مخاطبانی است که خود در معرض شبهات قرار دارند یا حتی سابقاً تحت تأثیر این شبهات بوده‌اند. برخلاف فعالیت‌های رایج که به آموزش مخاطب بی‌طرف یا موافق می‌پردازند، این طرح افرادی را که دچار تردید یا شبهه شده‌اند هدف قرار داده، آنان را جذب می‌کند، آموزش می‌دهد و در نهایت از ایشان در گسترش فعالیت بهره می‌برد. بنابراین، مهم‌ترین شاخصه نوآورانه این فعالیت در محتوا و رویکرد تربیتی آن با تمرکز بر افراد شبهه‌دار و بهره‌گیری از ایشان به عنوان مربی است.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

نیاز اصلی مخاطبان، مواجهه با شبهاتی است که علیه مذهب شیعه در مناطق کم‌برخوردار و آسیب‌پذیر منتشر می‌شود. این شبهات یا توسط گروه‌های معاند مانند وهابیت و مدعی یمانی ترویج می‌شود یا توسط افراد ناآگاه بازنشر می‌گردد. فعالیت جناب الباجی با جذب افراد منصفی که دچار تردید شده‌اند، این نیاز را پاسخ داده و از طریق آموزش و آگاه‌سازی، از گسترش این شبهات جلوگیری می‌کند. دستاورد این فعالیت، تربیت نیروهایی است که توان پاسخ‌گویی به شبهات و آموزش دیگران را دارند.

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

مهم‌ترین چالش این طرح، مشکلات مالی است. بسیاری از اعضای طرح حتی توان پرداخت هزینه ایاب و ذهاب را ندارند. هزینه‌های مربوط به هدایا برای تشویق افراد برتر و تأمین ابزار آموزشی نیز توسط خود مجریان طرح پرداخت می‌شود. همچنین، کمبود استاد مجرب یکی دیگر از موانع مهم است. بهره‌مندی از اساتید مسلط به مباحث اعتقادی می‌تواند کیفیت این طرح را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

فایل‌ها و مستندات

پیوست مبلغ
برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا