رفتن به محتوای اصلی

رادیو مدرسه

کلثوم نجاتی موسوی | خوزستان سطح 2 کارشناسی

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    مبلغ طرح امین
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    قابل اجرا برای همه مخاطبان

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    مدرسه،مسجد،مجتمع مسکونی

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

فعال شدن هرچه بیشتر دانش آموزان درفعالیت های مدرسه وبالا بردن اطلاعات عمومی آنها

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

نو بودن ، واینکه دانش تموزان جایی برای دیده شدن پیدا میکنند

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

طرح ارايه ندادم

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فعالیت خانم کلثوم نجاتی موسوی با عنوان «رادیو مدرسه» طراحی و اجرا شده است.

جرقه اولیه این طرح زمانی زده شد که ایشان متوجه شدند حضور در نماز جماعت در منطقه محل زندگی‌شان (محدوده‌ای در اهواز) کمرنگ شده و نیاز به راهکاری برای جذب ساکنان به نماز جماعت و فعالیت‌های دینی وجود دارد. برای این منظور با توجه به ظرفیت موجود و امکانات محدود، ایده راه‌اندازی «رادیو مساکن» مطرح شد.

فرآیند اجرا به این صورت بود که چند نفر از نوجوانان فعال و بااستعداد (رده سنی پنجم، ششم و هفتم ابتدایی) به عنوان مجریان برنامه انتخاب شدند. روزانه یا در مناسبت‌های خاص، برنامه‌ای کوتاه (حدود یک ربع قبل از نماز مغرب و عشا) شامل مطالب مناسبتی، اشعار کودکانه، سوره‌خوانی و مصاحبه‌های داخلی با افراد موفق محله، از طریق سیستم صوتی نصب‌شده در بلوک‌های مسکونی پخش می‌شد.

مراحل اجرای طرح شامل:

شناسایی نوجوانان مستعد برای اجرای برنامه

آموزش مقدماتی اجرا و مصاحبه

نصب سیستم صوت در بلوک‌های مسکونی

طراحی محتوای برنامه متناسب با مناسبت‌ها

اجرای برنامه‌ها در زمان مقرر پیش از نماز

جمع‌آوری پاسخ‌های مسابقه‌ای و اهدای جوایز میان نماز مغرب و عشا

جزئیات اجرا دربرگیرنده اجرای برنامه توسط بچه‌ها، مصاحبه با افراد موفق محلی (مثل معلمان، کارآفرینان و افرادی با استعداد خاص)، شعرخوانی کودکان، پخش سوره‌های حفظ شده، و مسابقات مناسبتی بود.

قالب فعالیت شامل برنامه‌های رادیویی محلی، مصاحبه، شعرخوانی، مسابقه و قرعه‌کشی میان شرکت‌کنندگان بود که به صورت زنده و با مشارکت گسترده مخاطبان اجرا می‌شد.

مخاطب‌شناسی طیف گسترده‌ای از ساکنین محله را دربر می‌گرفت؛ از کودکان ۱۰ ساله تا بزرگسالان ۵۰–۶۰ ساله، با تعداد تقریبی ۵۰–۶۰ نفر به صورت ثابت و برخی متغیر.

منابع انسانی شامل خانم موسوی به عنوان مسئول طرح، مجریان نوجوان، برخی افراد موفق محلی که مصاحبه می‌شدند و همکاری فرماندهی و فرهنگی محل برای تامین مالی بود.

ابزار و امکانات شامل سیستم صوتی در بلوک‌ها، میکروفون برای اجرا، لپ‌تاپ یا موبایل برای ضبط صوت، خودکار و برگه برای مسابقات و مدیریت برنامه بود. هزینه‌های جاری از طرف فرماندهی و واحد فرهنگی محل تامین می‌شد.

بازتاب رسانه‌ای رسمی و بیرونی برای این طرح وجود نداشته و تنها پخش در سطح محله از طریق رادیو داخلی صورت گرفته است.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

نوآوری این فعالیت در این بود که با استفاده از قالب رادیویی قدیمی، برنامه‌ای جدید برای نسل امروز طراحی شد که هم حالت نوستالژیک برای بزرگسالان و هم جذابیت و تازگی برای نوجوانان داشت. استفاده از بچه‌ها به عنوان خبرنگار و مجری، و پخش مستقیم صداها از طریق سیستم محلی، فضای صمیمی و نوآورانه‌ای ایجاد کرده بود.

از دیدگاه خانم موسوی، هر سه مؤلفه قالب، محتوا و سناریو به صورت همزمان برجسته بودند:

قالب: استفاده از رادیوی محلی برای ارتباط مستقیم با مردم

محتوا: شعر، قرآن، مسابقه و مصاحبه‌های کاربردی

سناریو: طراحی جذاب و کاربرمحور با تکیه بر مشارکت فعال مردم

با این حال، بخش مسابقات و تعاملات اجتماعی بیشترین جذابیت را داشت.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

نیاز اصلی مخاطبان، احیای روحیه معنوی، یادآوری ارزش‌های دینی و ایجاد نشاط اجتماعی بود. افراد درگیر مشغله‌های روزمره شده بودند و اتصالشان به فضای معنوی کمرنگ شده بود.

این طرح با:

ارائه محتوای شاد و معنوی

ایجاد زمینه مشارکت مردمی در برنامه‌های دینی

یادآوری اهمیت نماز جماعت و حضور در مسجد این نیازها را پاسخ داد.

نتایج و دستاوردها شامل:

افزایش چشمگیر حضور مردم در نماز جماعت

شکوفایی استعدادهای نوجوانان در اجرا و خبرنگاری

ایجاد حس همبستگی اجتماعی و معنوی در محله

شناسایی ظرفیت‌های انسانی منطقه برای فعالیت‌های بعدی

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

چالش‌ها و موانع اصلی عبارتند از:

خرابی‌های سیستم صوتی: بعضی از بلوک‌ها به دلیل مشکلات فنی سیستم صوت‌شان از کار می‌افتاد.

محدودیت‌های امنیتی: در بعضی مواقع به دلیل شرایط خاص امنیتی منطقه امکان مصاحبه با برخی افراد نبود یا هویت آنان نمی‌توانست آشکار شود.

محدودیت امکانات رسانه‌ای: امکان پخش گسترده‌تر برنامه‌ها در رسانه‌های بیرونی وجود نداشت و فعالیت در همان محدوده محلی باقی مانده بود.

مسیرهای ارتباطی

مسیر ارتباط تلفنی: 09397415940

برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا