مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
دفتر تبلیغات حوزه علمیه استان خوزستان
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
دیپلم و لیسانس و دانشجو و مقطع متوسط دوم
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
مسجد و مدرسه و دانشگاه و وعمومی
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
افرادی که گمراه شدن و شبهاتی که دارن را کمک کنیم و از گمراههی نجاتشون میدهم
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
جذب مردم و تقویت اعتقادات و راسخ شدن عقیده
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
قالب اجرائی و مقدمات
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فعالیت ارائهشده توسط حاج آقای سودی با محوریت تبلیغ چهرهبهچهره ضد فرقههای انحرافی نظیر وهابیت و یمانی در فضای مدارس منطقه دشت آزادگان در استان خوزستان طراحی و اجرا شده است.
جرقه اولیه این فعالیت، دغدغهای شخصی و عمیق در مواجهه با وضعیت فرهنگی منطقه، بهویژه نفوذ فرقههای انحرافی مانند وهابیت، و عدم ورود مؤثر و سازمانیافته جریانهای رسمی تبلیغی به میدان مقابله بود. مشاهده آسیبهای فرهنگی و اعتقادی نوجوانان، از جمله ضعف مبانی اعتقادی، بیتوجهی خانوادهها و جذب سریع نوجوانان به گروههای منحرف با وعدههای مادی، مجری را بر آن داشت تا به صورت میدانی وارد میدان تبلیغ شود.
فرآیند اجرا شامل حضور مستقیم در مدارس، ارتباطگیری با مدیران، گرفتن کلاسها و فرصتهای حضور در جمع دانشآموزان، ایجاد فضای غیررسمی و دوستانه با آنها از طریق فعالیتهای تعاملی مانند بازی، گفتگو و نقاشی، و در نهایت ارائه مباحث اعتقادی به زبان ساده و قابل فهم برای نوجوانان است.
مراحل فعالیت شامل:
شناسایی مدارس آسیبپذیر.
جلب همکاری مدیریت مدرسه.
ورود به فضای مدرسه به عنوان مربی یا معلم جایگزین.
ایجاد رابطه دوستانه با نوجوانان.
طرح مباحث اعتقادی در قالب گفتوگو، شبههپاسخگویی و جلسات کوتاه.
استمرار حضور برای عمقبخشی و مقابله نرم با شبهات و انحرافات فکری.
قالب اجرای فعالیت، کاملاً چهرهبهچهره، غیررسمی، با رویکرد تربیتی و اعتقادی است. مجری تلاش دارد از هر فرصتی برای حضور در کنار نوجوانان استفاده کند، از جمله بازی، صحبتهای بینکلاسی، همراهی در برنامههای غیرآموزشی و پاسخگویی به سوالات اعتقادی.
مخاطبشناسی: مخاطبین این طرح، نوجوانان مقطع راهنمایی و دبیرستان، بهویژه پسران هستند. به گفته مجری، این قشر به دلیل بیتوجهی والدین و ضعف ساختارهای تربیتی، به شدت مستعد جذب در فرقههای انحرافی هستند. زبان گفتگو و سطح مباحث نیز متناسب با همین گروه سنی و ویژگیهای آنها تنظیم شده است.
منابع انسانی: تنها مجری طرح، خود حاج آقای سودی است که با تلاش فردی، بدون تیم همراه، این فعالیت را پیش میبرد. او علاوه بر مباحث اعتقادی، فعالیتهایی مانند آموزش، ورزش و فعالیتهای فرهنگی را برای جذب و حفظ ارتباط با نوجوانان انجام میدهد.
ابزار و امکانات: ابزار خاصی برای فعالیت استفاده نمیشود. مهمترین نیاز طرح، تشویق نوجوانان از طریق ابزارهای مادی و انگیزشی است که در حال حاضر به دلیل نبود منابع مالی تأمین نمیشود. مجری تأکید میکند که اگر بتوان هدیههای ساده و مؤثری برای نوجوانان فراهم کرد، اثرگذاری طرح چند برابر خواهد شد.
بازتاب رسانهای: هیچ بازتاب رسانهای رسمی برای این طرح وجود نداشته و کار کاملاً در سطح میدانی و فردی انجام شده است.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
تمایز اصلی این فعالیت در ورود مستقیم به فضای مدارس و فعالیت غیررسمی و چهرهبهچهره با نوجوانان در قالب مبارزه فکری با فرقههای انحرافی است.
در حالی که بسیاری از فعالیتهای تبلیغی با تمرکز بر جلسات رسمی، منبر، یا فضاهای فرهنگی خاص برگزار میشوند، این طرح مستقیماً در مدرسهها، بین دانشآموزان و در فضای آزاد و واقعی اجرا میشود.
نوآوری طرح در روش حضور و شیوه تعامل با مخاطب است؛ جایی که مجری با بهرهگیری از فضای روزمره نوجوانان (ورزش، بازی، نقاشی، گفتگو) موفق شده است با آنها رابطه عاطفی و فکری برقرار کند. همچنین طرح با زبان و فرهنگ بومی منطقه عربزبان دشت آزادگان منطبق شده و مخاطب را بهدرستی شناخته است.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
مسئله محوری طرح، نفوذ تدریجی و بیسر و صدای فرقههای منحرف نظیر وهابیت و یمانی در میان نوجوانان منطقه است. این نفوذ نه به واسطه استدلال عقلی یا محتوای علمی، بلکه بیشتر با تکیه بر پیشنهادات مادی، وعدههای فریبنده و استفاده از خلا تربیتی و فقر فرهنگی صورت میگیرد.
ریشه مسئله در بیتوجهی خانوادهها، ضعف سیستم آموزشی در پرداختن به مسائل اعتقادی، و نبود فعالیت منسجم و حمایتی از سوی نهادهای فرهنگی در مناطق محروم است.
طرح مذکور، با حضور مستقیم در مدارس، پاسخ به شبهات، رفاقتسازی با نوجوانان و پاسخگویی آرام و پیوسته به شبهات دینی، تلاش کرده است از فضای ذهنی نوجوان در برابر افکار انحرافی صیانت کند.
دستاوردها:
پاسخگویی مستمر به شبهات اعتقادی نوجوانان.
ایجاد رابطه پایدار عاطفی و فکری با مخاطبان.
شناسایی برخی چهرههای تأثیرگذار برای همراهی در مسیر تربیتی.
تثبیت یک حضور جایگزین مؤثر در برابر فعالان فرقههای انحرافی.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
طرح با چند چالش جدی روبهروست:
نبود منابع مالی: ناتوانی در ارائه تشویقهای مادی به نوجوانان باعث کاهش انگیزه و قدرت جذب مخاطب شده است. هدیههای ساده و متناسب میتوانند اثرگذاری طرح را بهشدت افزایش دهند.
نبود تیم همراه و پشتیبان: فعالیت به صورت کاملاً فردی انجام میشود و این مسأله توان گسترش طرح را محدود کرده است.
رقابت با جریانات انحرافی فعال: برخی از چهرههای منطقه که فعالیتهای فرقهای یا تبلیغی موازی دارند، با ظاهر پرزرق و برق و امکانات مالی بالا، نوجوانان را جذب میکنند و گاهی اقدامات مجری را تحتالشعاع قرار میدهند.
چالش رفاقتهای انحرافی: برخی رفاقتهای مخرب میان نوجوانان باعث میشود که گرایش به جریانهای انحرافی با سرعت گسترش یابد.
عدم تشویق و همراهی نهادهای رسمی: علیرغم اطلاع برخی مسئولین از ضرورت کار، حمایت مؤثری از طرح صورت نگرفته است.
مسیرهای ارتباطی
عنوان تیم یا گروه:
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:
ارسال دیدگاه