مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
تبلیغ در فضای مجازی
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
عموم مردم
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
شاید تا کنون این سوال مطرح شده باشکه که اساساً با استفاده از فضای مجازی چگونه می توان مسائل محله را حل کرد؟
در جواب باید گفت که ما یک واقعیت فیزیکی و یک واقعیت مجازی داریم که به نظر بسیاری از صاحبنظران هر دو آنها واقعی هستند. و در دنیای امروز اصطلاحاً به آن زیست مجازی می گویند و لذا محیط مجازی گریز ناپذیر است و واقعاً برای آن باید فکری کرد که این طرح ناظر به این واقعیت مهم طراحی گردیده است.
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
در محله قدیمی ارتباط همسایگان با حس تعاون در کوچه و خیابان ، و در مراکز مذهبی و قهوه خانه ها و مکان های عمومی بود امام در محله های جدید روابط همسایگان تضعیف شده و رسانه و فضای مجازی تا حد زیادی جایگزین آنها شده است و هویت های دینی روز به روز در حال تغییر است به بیان دیگر این طرح یک عملیات میدانی مجازی است برای حل مسائل اعتقادی و فرهنگی و ایجاد امید در بین مردم با محوریت مسجد محله است و می تواند بدون ارتباط چهره به چهره با افراد هویت های دینی و فرهنگی افراد محله را جهت بدهد در نتیجه خودشان تصمیم می گیرند مسجد محل آرامش و پناهگاه خوبی برای زندگی سالم و تربیت فرزندان آنهاست. همچنین برای اینکه در فضای اجتماعی روابط سالمی در بین افراد محله شکل بگیرد محیط فضای مجازی می تواند بسته های آموزش محله ای را در زمینه های مختلف فراهم کند.
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
نوع نوآوری : تولید محتواهای جذاب مجازی متناسب با مسائل مبتلا به مردم محله برای تقویت هویت ایرانی اسلامی در دهها موضوع مختلف در آسیب های اجتماعی و اعتقادی
فرق این طرح با طرح های مشابه :
ممکن است سوال شود خب چه فرقی می کند همین الان هم اکثر مساجد کانال منطقه ای دارند و در آن کانال ها مشغول نشر فعالیت تبلیغی هستند پس نوآوری این طرح به چیست؟
در جواب می گوییم:
تا کنون اکثر کانال های مساجد بیشتر معرفی فعالیت های خود در بین مردم محله و انعکاس مراسمات مسجد بوده اند و خیلی توجهی به حل مسائل مبتلا به مردم محله خود نیستند اما در این طرح بناست فعالیت کانال در رصد مسائل و آسیب های مختلف محله تمرکز کند که در نهایت باعث افزایش اعتماد و افزایش امید به دین و مسجد محله میشود.
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
تولید محتوای جذاب با عنوان خوراک محله در قالب کلیپ های کوتاه و عکس نوشته در بستری مناسب و عمومی با استفاده از یک کانال اجتماعی مجازی همچون کانال پیام رسان واتساپ یا روبیکا و غیره که عضویت های آن خانوارهای محله می باشند و مدیر کانال نیز مدیر فرهنگی یا روحانی فعال آن محله باشد تا مسائل و مشکلات موجود در محله در این کانال به سمع و نظر اعضاء برسد تا راه حل برای عبور از مسائل محله حل و ایجاد شود.
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فعالیت تبلیغی «محله آنلاین» یک طرح بومیسازیشده و مردمی در بستر فضای مجازی است که هدف آن جذب افراد خاکستری محله به برنامههای مسجد و گفتمان دینی-فرهنگی است. جرقه اولیه این طرح از مشاهده گرایش روزافزون خانوادهها به زیست مجازی و جایگزینی آن با زیست حقیقی آغاز شد.
فرآیند اجرا به این صورت است که در ابتدا یک کانال در فضای مجازی (مثلاً پیامرسانها) ایجاد میشود. سپس با بهرهگیری از خبرهای محلی، گزارش از افراد شاخص محله، محتواهای متنی کوتاه، مسابقات فرهنگی و اطلاعرسانی در مورد اخبار و مناسبتهای اجتماعی، افراد به کانال جذب میشوند. در لابهلای این محتواها، محتوای دینی و فکری به شکلی نامحسوس و تدریجی منتشر میگردد.
مراحل اجرا شامل:
ایجاد کانال مجازی متناسب با عنوان و هویت محله.
شناسایی افراد موثر در محله برای تولید محتوا.
بارگذاری محتوای فرهنگی، خبری، و مذهبی.
اجرای مسابقات و برنامههایی برای تعامل بیشتر.
پیوند دادن فعالیتهای مجازی با حضور فیزیکی در مسجد (مثلاً دریافت جایزه در مسجد).
قالب فعالیت در بستر فضای مجازی بوده و بهصورت متنی، عکسنوشته، کلیپ کوتاه و خبرهای محلی طراحی شده است.
مخاطبشناسی طرح ناظر بر عموم مردم محله، بهویژه کسانی است که ارتباط فعالی با مسجد ندارند (اصطلاحاً افراد خاکستری). محتوا به نحوی تنظیم شده که برای سنین و طبقات اجتماعی مختلف جذاب باشد.
منابع انسانی شامل یک مدیر اصلی برای کانال و تعدادی از ساکنین محله است که بهعنوان گزارشگر محلی، اخبار و موضوعات جذاب را به مدیر منتقل میکنند. هر خیابان یا ناحیه از محله ممکن است یک فرد رابط داشته باشد.
ابزار و امکانات مورد نیاز برای اجرای طرح عمدتاً یک گوشی هوشمند و دسترسی به اینترنت است. سایر ابزار شامل نرمافزارهای پیامرسان و تولید محتوای ساده مانند ویرایشگر تصویر یا ویدیو است. تامین مالی برنامه نیز از محل خیرین، نمازگزاران و ارگانهای فرهنگی محلی صورت میگیرد.
بازتاب رسانهای رسمی و فراگیر نداشته و فعالیت محدود به پیامرسانها و کانال محله بوده است.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
نوآوری اصلی طرح «محله آنلاین» در این است که برخلاف سایر کانالهای مساجد که عمدتاً جنبهی خبری و اطلاعرسانی صرف دارند، این طرح به دنبال مشارکت و درگیرسازی واقعی مردم محله است. مهمترین شاخصه این طرح، سناریو و روش اجرا است؛ به نحوی که جذب حداکثری و درگیری ذهنی افراد در موضوعات محلی، اجتماعی و دینی صورت میگیرد. کانال فقط یک تابلوی اطلاعرسانی نیست، بلکه به محفلی برای گفتوگو، مطالبهگری، و همدلی محلی تبدیل شده است.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
نیاز اصلی مخاطبان، خلأ پاسخگویی به پرسشها و دغدغههای دینی و اجتماعی در فضای مجازی است؛ بهویژه در نسل جوان که اغلب با شبهات دینی و سیاسی درگیرند اما مرجع قابل اطمینانی برای دریافت پاسخ ندارند. این طرح سعی دارد با ارائه پاسخهای کوتاه، معتبر و جذاب به این سوالات (مثلاً درباره حجاب، ولایت فقیه، ساختار حکومت اسلامی و ...) مخاطبان را با معارف دینی آشنا سازد.
از دستاوردهای این طرح میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
افزایش مشارکت مردمی در کانالهای محلی.
جذب افراد خاکستری به مسجد.
شکلگیری فضای مطالبهگری محلی.
ترویج پاسخ به شبهات با زبانی ساده و قابل فهم.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
دو چالش اصلی در مسیر این طرح مطرح شده است:
محدودیت مالی: عدم برخورداری از منابع مالی کافی، اجرای گستردهتر طرح را با کندی مواجه کرده است. اجرای مسابقات یا برنامههای جذب مخاطب نیازمند هزینه است که همواره از سوی خیرین تأمین نمیشود.
اعتمادسازی مخاطب: مردم به دلیل فضای بیاعتمادی عمومی، بهراحتی جذب کانالهای جدید نمیشوند یا ممکن است پس از مدت کوتاهی کانال را ترک کنند. ایجاد اعتماد مستمر و نگهداشت مخاطب نیازمند محتوا و تعامل قوی و مستمر است.
مسیرهای ارتباطی
عنوان گروه: الغدیر
مسیر ارتباط مجازی در ایتا: @MADD313
مسیر ارتباط تلفنی: 09374520082
ارسال دیدگاه