مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
دانش آموزی
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
نوجوانان
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
عمومی
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
تعظیم شعاعر اهل بیت
پرسش پاسخ با نوجوانان
نمایشگاه دستاورد های انقلاب
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
همه گانی است
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
موکب ۳ متری
یک پنجره برای پذیرایی و یک نمایشگاه در انتها از محتوا نمایشگاه امتحان گرفته میشد و اهدای جوایز
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فرآیند، روش اجرا و مراحل:
فعالیت با عنوان «موکب و نمایشگاه دستاوردهای انقلاب» در قالب یک برنامه ترکیبی تبلیغی برگزار شده است. این فعالیت ابتدا با استقرار یک موکب در پارک عمومی در شهر اهواز و در شبهای دهه فجر آغاز میشود. موکب شامل دو بخش اصلی است: بخش پذیرایی (چای، قهوه، نسکافه، شلغم و...) و بخش نمایشگاه.
نمایشگاه در قالب دیوارنگارههایی با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی (با محور «چه بودیم، چه شدیم») طراحی شده و شامل بنرهای تصویری و نوشتاری درباره پیشرفتهای کشور در حوزههای صنعتی، کشاورزی، علمی، فرهنگی و نظامی است. مخاطبان پس از پذیرایی جذب نمایشگاه میشوند و در ادامه با دعوت به مشارکت در گفتوگو و مسابقه، عمق بیشتری از مطالب را دریافت میکنند.
مسابقه شامل پنج سؤال از محتوای نمایشگاه است که اگر افراد بهدرستی پاسخ دهند، جوایزی دریافت میکنند. این امر سبب افزایش دقت و توجه مخاطبان به محتوای نمایشگاه میشود. همچنین در کنار نمایشگاه، «میز گفتوگو» با حضور کارشناسان طلبه جهت پاسخگویی به شبهات و گفتوگو درباره مسائل انقلاب تعبیه شده است.
جرقه اولیه:
ایده اولیه این فعالیت از سالهای گذشته و بهویژه حوالی سال ۱۳۹۷ شکل گرفت. مجری پیش از آن نیز سابقه فعالیت در موکبهای تبلیغی مختلف (ایام فاطمیه، نیمه شعبان) داشته است، اما اجرای این مدل ترکیبی موکب و نمایشگاه برای اولین بار به شکل مستقل توسط خود او در دهه فجر سال جاری (۱۴۰۳) انجام شد.
مخاطبشناسی:
مخاطبان این فعالیت عموم مردم بهویژه خانوادهها و نوجوانان بودند که در فضای پارک و محیط آزاد حضور داشتند. نوجوانان بین پایه چهارم ابتدایی تا اول راهنمایی بخش عمدهای از مخاطبان فعال بودند. همچنین نوجوانان پس از مدتی بهصورت داوطلبانه به گروه اجرایی پیوستند و در بخش پذیرایی مشارکت کردند.
منابع انسانی:
اجرای طرح توسط گروهی از ۵ طلبه جوان (پایه سه تا شش) انجام شده که بهدلیل روحیه مردمی، تخصص در تبلیغ، و سابقه فعالیت موکبی انتخاب شدهاند. هر کدام وظایف مشخصی داشتند: دو نفر برای موکب، دو نفر برای نمایشگاه و یک نفر برای امور پیگیری. برخی از این افراد قبلاً در موکبهای مشابه فعالیت داشتهاند.
ابزار و امکانات:
موکب شامل سیستم صوتی برای پخش مداحیهای انقلابی، میز پذیرایی، بنرهای نمایشگاهی، میز گفتوگو، برگههای مسابقه، جوایز، و وسایل تبلیغی است. نمایشگاه دارای طراحی رنگارنگ و جذاب بود. منابع مالی از کمکهای حوزه علمیه، خیرین، و خود طلاب تأمین شده است.
بازتاب رسانهای:
این فعالیت در کانال رسمی حوزه علمیه خاتمالانبیاء و همچنین صفحات شخصی اعضا در قالب استوریها و تصاویر منتشر شده است.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
تمایز این فعالیت در ترکیب چند عنصر خلاقانه است:
تلفیق «موکب» با «نمایشگاه دستاوردهای انقلاب» در کنار هم.
استفاده از حضور و انرژی طلبههای جوان (۱۸ تا ۲۲ ساله) در اجرای طرح.
ایجاد فضای تعاملی از طریق مسابقه و میز گفتوگو با هدف پاسخگویی به شبهات.
بهرهگیری از جذابیتهای محیطی (پذیرایی، نور، صوت، رنگ) برای جذب مخاطب به پیامهای محتوایی.
برجستهترین بخش فعالیت، سناریوی دقیق چیدمان موکب و نمایشگاه است که مسیر حرکتی و ذهنی مخاطب را از جذب ابتدایی به مشارکت فعال و نهایتاً تأثیرپذیری فکری هدایت میکند.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
مسألهشناسی:
مخاطبان درگیر شبهات و تبلیغات منفی رسانهای نسبت به انقلاب اسلامی بودند. تأثیر فضای مجازی، کماطلاعی از دستاوردهای نظام، و تبلیغات مخرب سبب شده بود بسیاری از مردم بهویژه نوجوانان نگاه منفی یا خنثی به انقلاب داشته باشند.
پاسخ به نیاز:
با برگزاری نمایشگاه دستاوردهای انقلاب و ارائه محتوای مستند و ملموس، این ذهنیت به چالش کشیده شد. مسابقه موجب تعمق بیشتر مخاطب در محتوا گردید و میز گفتوگو فضایی برای طرح شبهات و دریافت پاسخ علمی و آرامبخش ایجاد کرد.
نتایج و دستاوردها:
ایجاد ذهنیت مثبت نسبت به انقلاب در بین نوجوانان و خانوادهها.
مشارکت فعال نوجوانان در اجرای موکب.
بازگشت مخاطبان در روزهای دوم و سوم برای پیگیری برنامهها.
جذب مخاطب جدید از طریق بازخورد مثبت قبلیها.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
فعالیت مورد اشاره با توجه به فضای باز پارک، با موانع اجرایی جدی مواجه نبوده است. تنها چالش اصلی، کمبود منابع مالی بوده که در صورت تأمین بهتر میتوانست گستره نمایشگاه و کیفیت خدماترسانی را ارتقا بخشد.
پیشنهادات توسعهای در صورت وجود منابع بیشتر:
افزایش متراژ نمایشگاه.
طراحی بخشهای تخصصی جدید برای موضوعات نظامی، فرهنگی، شهدایی.
افزایش تعداد کارشناسان میز گفتوگو.
ارائه پذیرایی بیشتر برای جذب جمعیت وسیعتر.
مسیرهای ارتباطی
عنوان تیم یا گروه:
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:
ارسال دیدگاه