مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
دانش آموزی و حلقات صالحین مساجد
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
جوانان ونوجوانان ومیان سالان ونماز گزاران
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
مدرسه مسجد
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
منسجم کردن مدارس منطقه ومسجد وتبلیغ حد اکثری در این مجال وحتی تبلیغ درمنازل یعنی تشکیل مثلث منزل مدرسه مسجد
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
با منسجم کردن مسجد محله ومدرسه وتبلیغ در این مکان میتوان بخوبی به نتایج تبلیغی دست یافت وامکان تاثیری خیلی زیاد در کارفرهنگی داشت
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
تبلیغ احکام در قالب قصه تبین وضع موجود واخبار بروز دنیا .تبلیغ وتوجه افراد ازنظر عقاید
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فعالیت تبلیغی حاج آقای بنیتمیم در منطقهای محروم و با بافت فرهنگی حساس در استان خوزستان، بر پایه پیوند سهگانه مسجد، مدرسه و محله شکل گرفته و با تمرکز بر ارتباط چهرهبهچهره و ورود به منازل مخاطبین، ساختاری متفاوت و بومی یافته است.
جرقه اولیه طرح از مشاهده کاهش پیوند نوجوانان و جوانان با مسجد و ضعف ارتباطات میان خانوادهها و روحانیت شکل گرفت. این دغدغه، مجری را بر آن داشت تا با روشی میدانی، فعال و صمیمی وارد عرصه تبلیغ شود.
فرآیند اجرا شامل چند مرحله کلیدی است:
شناسایی نوجوانان و خانوادههای دور از مسجد، بهویژه علاقهمندان به فوتبال یا سرگرمیهای غیرمذهبی.
برقراری ارتباط دوستانه با نوجوان یا در صورت لزوم با والدین، جهت جذب غیرمستقیم فرزندان.
برگزاری برنامههای فرهنگی و دینی داخل منازل، بهویژه در مناسبتهایی مانند غدیر، برای باز کردن مسیر تبلیغی.
تشکیل حلقههای صالحین، دعا، کلاسهای قرآنی و دورههای آموزشی (مانند تجوید) در مسجد و تثبیت پیوند شکلگرفته.
این طرح بهصورت مستمر در طول هشت تا نه سال گذشته اجرا شده و همچنان در حال گسترش است.
قالب فعالیت ترکیبی از تبلیغ خانگی، فعالیت مسجدی، و جذب دانشآموزی با تاکید بر پیوند عاطفی و اجتماعی با مخاطب است.
مخاطبشناسی: مخاطبین طرح شامل نوجوانان، جوانان، و بزرگسالان (اعم از باسواد و بیسواد) در محلهای با بافت اجتماعی آسیبپذیر و مذهبی متزلزل هستند. با درایت و صبر، حتی افرادی که پیشتر نسبت به مسجد بیتفاوت یا گاه مخالف بودند، به فعالیتها جذب شدهاند.
منابع انسانی: تیم اجرایی شامل سه تا چهار نفر طلبه فعال در مسجد امام حسین محله است که بهصورت گروهی برنامهریزی و اجرا را انجام میدهند.
ابزار و امکانات: دسترسی به تجهیزات حداقلی مانند یک کامپیوتر در پایگاه فرهنگی، و تأمین برخی امکانات از طریق کمکهای مردمی و نهادهای حامی. برای اجرای برخی برنامهها مانند اردو، کلاس فوقبرنامه، یا هدیهدهی، نیازمند حمایت مالی بیشتر هستند.
بازتاب رسانهای: در مصاحبه اشارهای به بازتاب رسانهای گسترده نشده، بنابراین اطلاعی از بازتاب رسانهای ارائه نشده است.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
وجه تمایز این طرح، استفاده از خانههای مخاطبین بهعنوان پایگاه تبلیغی اولیه و گسترش تدریجی ارتباط تا سطح جذب مسجدی است.
در حالیکه اغلب طرحهای تبلیغی، منتظر حضور مخاطب در مسجد یا کلاس میمانند، این طرح با حضور فعال در خانهها و ایجاد ارتباط شخصی با والدین و نوجوانان، زمینهای خاص و مؤثر برای تبلیغ چهرهبهچهره فراهم کرده است.
ویژگیهای نوآورانه:
استفاده از خانهها برای برگزاری مراسم دینی (مثل دعای توسل).
تبدیل ارتباطات محلهای به حلقههای صالحین و کانونهای فرهنگی فعال.
جذب تدریجی نوجوانان دور از مسجد و حتی علاقهمندان به فوتبال به فضای مذهبی.
پیوستگی طرح در طول زمان و استمرار فعالیت در طی سالهای متوالی.
بنابراین، مهمترین شاخصه نوآورانه این طرح، قالب و سناریوی اجرا با محوریت تبلیغ خانگی و ارتباطسازی اجتماعی است.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
مسئله اصلی، گسست ارتباطی میان نوجوانان محله و فضای دینی-فرهنگی مسجد است. دلیل این گسست، شامل ضعف ارتباطی روحانیت، جذابیت فضاهای غیردینی، حضور فرقههای انحرافی مانند وهابیت و یمانی، و شرایط اقتصادی و فرهنگی منطقه است.
ریشهها:
فقر معیشتی و کمبود امکانات فرهنگی.
بیاعتمادی یا بیمیلی خانوادهها نسبت به برنامههای مذهبی.
نفوذ جریانهای انحرافی با پوشش جلسات قرآن در منطقه.
کمبود برنامههای جذاب و مستمر ویژه نوجوانان در مسجد.
پاسخ طرح به این نیاز، ایجاد ارتباط مستقیم با خانوادهها، طراحی برنامههای منعطف، و ایجاد انگیزه تدریجی برای حضور فعال مخاطب در مسجد است.
دستاوردها:
جذب مستقیم و مؤثر نوجوانان به حلقههای صالحین و فعالیتهای مسجدی.
اعزام ۹ نفر از نوجوانان به حوزه علمیه (۵ نفر سیکلی و ۴ نفر دیپلمی به سفیران هدایت).
اجرای دورههای قرآنی و فرهنگی برای بزرگسالان، از جمله دوره تجوید.
شکلگیری ارتباطات اجتماعی گسترده بین مسجد و محله.
مقابله فرهنگی با نفوذ وهابیت و انحرافات فکری در منطقه.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
چالشهای اصلی فعالیت عبارتاند از:
کمبود منابع مالی: برای برگزاری برنامههای تفریحی-آموزشی، مانند اردو، کلاس تقویتی، یا پاداشهای فرهنگی، نیاز به تأمین بودجه وجود دارد. منطقه محروم بوده و امکانات محلی محدود است.
بیکاری برخی از جوانان مسجد: که باعث کاهش روحیه و مشارکت فعال آنان در برنامههای تبلیغی شده است.
موانع اعتقادی و اجتماعی: برخی خانوادهها با گرایشهای وهابی یا دیدگاههای ضدانقلاب، نسبت به برنامههای مذهبی جبههگیری دارند.
نیاز به اساتید متخصص برای برنامههای فوقبرنامه (مانند کلاس تقویتی برای دانشآموزان)، که به دلیل مشکلات مالی، امکان دعوت مستمر فراهم نیست.
مسیرهای ارتباطی
عنوان تیم یا گروه:
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:
ارسال دیدگاه