رفتن به محتوای اصلی

سخنرانی و تدریس مباحث مهدویت

سیده کوثر موسوی امین | خوزستان سطح 2 کارشناسی

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    فرق اعتقادی
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    خیر با توجه به مخاطب سطح بندی علمی میشود و در هر سطحی قابل بیان میباشد

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    تا کنون برای ۳ سطح برگزار شده است،فعالان فرهنگی مساجد،مدارس،و طلاب
    اما امکان پیاده سازی در دیگر سطوح را دارد

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

مساله اصلی اشنایی بیشتر افراد بویژه طلاب با مباحث بنیادین و پایه های تخصصی شیعه شناسی،ومنابع حدیثی است تا در روبرویی با شبهات روز اعتقادی به یک توانمندی نسبی رفع شبهه و پاسخ اعتقادی درست برسند.

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

تنها سطح بندی بر اساس مخاطب و بیان ساده آن تفاوت آن خواهد بود.چرا که دروس علمی معمولا تخصصی هستند و بیان آن به زبان عامه برای متخصصین سخت خواهد بود،پس پیاده سازی به زبان عوام فهم شاید تنها نقطه قوت آن باشد.اما قطع به یقین تدریس ها و فعالیت های بهتر از نوع فعالیت ما وجود دارد

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

شناسایی مناطق مستعد و تنظیم برنامه طبق زمانبندی منطقه،مصاخبه مقدماتی و سطح بندی اعضا،تدریس مطالب مرتبط با توجه به سطح اعضا،هدایت اعضای مستعد برای اموزش های بیشتر،جلسات مرور و رفع شبهات نوین،خودکفا شدن منطقه در مربی.

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

سرکار خانم سید کوثر موسوی امین، طلبه حوزه علمیه، با گذراندن دوره‌های تخصصی مهدویت و نقد فرق اعتقادی در دفتر تبلیغات اسلامی، فعالیت تبلیغی خود را در استان خوزستان (شهرهای اهواز، خرمشهر، ماهشهر، شوش) متمرکز کرده‌اند.

جرقه اولیه این طرح از نیاز به ارائه مبانی مهدویت به صورت ایجابی و پیشگیرانه، پیش از بروز آلودگی‌های اعتقادی و انحرافات فکری در میان اقشار مختلف جامعه شکل گرفت.

فرآیند و روش اجرا بدین صورت است که با توجه به سن، سطح سواد و وضعیت فرهنگی مخاطبان، محتوا و شیوه ارائه مباحث مهدویت تنظیم می‌شود. برای کودکان از قالب روایتگری و قصه‌گویی استفاده می‌شود، برای دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم جلسات پرسش و پاسخ مبتنی بر درسنامه مهدویت برگزار می‌شود و برای طلاب و مبلغان، دوره‌های نقد فرق اعتقادی و تدریس مبانی مهدویت با رویکرد تخصصی ارائه می‌گردد.

مراحل اجرا شامل سطح‌بندی مخاطبان، ارائه محتوا متناسب با هر گروه، طرح سوالات چالشی برای سنجش زمینه‌ها و شبهات موجود، پاسخ‌دهی ایجابی، ایجاد مباحثه‌های حضوری یا آنلاین و هدایت تدریجی مخاطبان به سمت درک عمیق‌تر مبانی مهدویت است.

قالب اجرا بسته به نوع مخاطب متفاوت است: روایتگری برای نونهالان، جلسات تعاملی برای دانش‌آموزان و تدریس تخصصی برای طلاب.

مخاطب‌شناسی طرح شامل نونهالان (با تعداد ۱۵ تا ۳۵ نفر بسته به مناسبت)، دانش‌آموزان متوسطه (حدود ۱۲۰ دانش‌آموز در هر مدرسه) و طلاب حوزه‌های علمیه (۵۰ تا ۷۰ نفر با توجه به جذب حوزه‌ها) می‌باشد.

منابع انسانی این فعالیت توسط خانم موسوی امین با همکاری یک تیم پنج نفره از دوستان و همکارانش اجرا می‌شود که در صورت نیاز جایگزینی و پشتیبانی تدریس انجام می‌دهند.

ابزار و امکانات مورد استفاده شامل لپ‌تاپ، پروژکتور، پاورپوینت، معرفی کتاب‌های تخصصی، شبکه‌های مجازی برای ارتباط آنلاین و منابع اینترنتی است. در بخش نونهالان استفاده از ابزار خاصی ضروری نبوده است.

بازتاب رسانه‌ای محدود به ارائه گزارش فعالیت به دفتر تبلیغات اسلامی بوده و تبلیغات گسترده‌ای در رسانه‌های عمومی نداشته است.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

جنبه نوآورانه این طرح در سطح‌بندی دقیق مخاطبان و متناسب‌سازی محتوا و شیوه اجرا با سن و شرایط فرهنگی آنان است. افزودن تبلیغ مدارس و کار کودک به فعالیت‌های مهدوی و تلفیق روایتگری، قصه‌گویی و جلسات پرسش و پاسخ از دیگر نوآوری‌های این طرح محسوب می‌شود.

مهمترین شاخصه فعالیت محتواست؛ چرا که محتوای آموزشی دقیقاً بر مبنای نیاز سنی و فکری مخاطبان تدوین شده و در کنار آن قالب مناسب (قصه‌گویی برای کودکان، پرسش و پاسخ برای نوجوانان و تدریس تخصصی برای طلاب) و سناریوهای آموزشی پویا نیز به کار گرفته شده است.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

نیاز شناسایی شده شامل ضعف شناخت بنیادین نسبت به دین و مهدویت در میان اقشار مختلف جامعه و آسیب‌پذیری در برابر شبهات و انحرافات اعتقادی بود.

رفع این نیاز از طریق ارائه آموزش‌های بنیادین، پرورش تفکر صحیح اعتقادی از سنین پایین و ایجاد توانایی برای مقابله با شبهات در نوجوانی و جوانی صورت گرفت. فعالیت‌های ایجابی، تقویت معرفت نسبت به امام زمان (عج) و پاسخ‌دهی غیرمستقیم به شبهات نیز از راهبردهای کلیدی این طرح بوده است.

نتایج و دستاوردها عبارتند از:

کاهش میزان آسیب‌پذیری اعتقادی در مدارس و حوزه‌های علمیه تحت پوشش.

تقویت آگاهی دینی و اعتقادی دانش‌آموزان و طلاب.

گسترش تبلیغ مؤثر و درونی در سطح شهرها با اتکا به نیروهای بومی آموزش‌دیده.

واکسینه کردن ذهن مخاطبان در برابر شبهات و انحرافات فکری.

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

چالش‌های اصلی اجرای طرح شامل:

مخالفت گروه‌های فعال دیگر در سطح شهر که موجب ایجاد موانع در اجرای فعالیت‌ها شده است.

مشکلات تأمین منابع مالی و امکانات اجرایی برای توسعه و استمرار طرح.

مواجهه با سطح علمی متفاوت مخاطبان، به‌طوری که برخی نیاز به آموزش‌های جداگانه و اختصاصی داشتند.

نیاز به برگزاری جلسات خصوصی برای اصلاح ذهنیت‌های ناقص برخی مخاطبان، که زمان و انرژی زیادی را می‌طلبد.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا