مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
خطابه و منبر
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
با توجه به قابلیت های اعجازی قرآن برای سنین مختلف ، دختر و پسر ، جوان و پیر تأثیر فوق العاده ای دارد.
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
در مسجد و مدرسه و حسينية و حتی در دانشگاه تجربه شده است.
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
پیشگیری و درمان انحرافات اعتقادی و فکری و اجتماعی با شفای قرآن و با جذابیت های محتوایی و هنری قرآن و با استفاده از تلاوت مجلسی و ترتیل ضمن منبر
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
جذابیت های علمی(فلسفی، کلامی، فقهی و ...) داستانی و هنری قرآن و موسيقي قرآن همه را در بر دارد و خصوصا در ماه مبارک رمضان و محرم تجربه شده است.
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
مقدمه: تسلط بر نظام فکری قرآنی بر اساس نگاه مقام معظم رهبری
قالب: منبر
زمان: حدود ۲۰ دقیقه
محتوا: قرآن و تفسیر و داستان و شعر
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فعالیت تبلیغی جناب آقای سجاد سواری، با محوریت «منبر قرآنی» و «تبلیغ چهره به چهره» طراحی و اجرا میشود. این فعالیت بر اساس نظام فکری قرآنی، و با بهرهگیری از مضامین، هنرها، و اصوات قرآنی شکل گرفته است. جرقه اولیه آن نیز از توجه به معجزه بودن قرآن و ظرفیت تربیتی و بیانی آن برای اصلاح سبک زندگی برگرفته شده است.
فرآیند و روش اجرا: فرآیند اجرای این فعالیت شامل سه قالب اصلی است: منبر قرآنی، کلاس آموزشی، و گفتگوهای چهره به چهره. در همه این قالبها، ارائه محتوا بهصورت کامل بر اساس قرآن انجام میپذیرد؛ از شروع منبر با تلاوت قرآن، تا استفاده از استدلال و داستانپردازی قرآنی و بهرهگیری از نغمهها و ترتیلهای قرآنی.
مراحل اجرا: برگزاری این فعالیت بهصورت حضوری در مساجد، مدارس، دانشگاهها و حتی در کشورهای مختلف همچون عراق صورت گرفته و بسته به موقعیت، مدت زمان برنامه بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه متغیر است. در قالب کلاس، امکان ارائه محتوای بیشتر نیز وجود دارد.
قالب و جزئیات اجرایی: قالب این فعالیت منطبق با روشها و اسلوب قرآنی است؛ به گونهای که محتوا از متن قرآن، و روش بیان نیز از نحوهی ارائه مفاهیم در قرآن اقتباس شده است. تلاش میشود تمامی جلوههای اجرایی اعم از داستان، شعر، نغمه و سایر عناصر، در چهارچوب همان سبک قرآنی حفظ شود.
مخاطبشناسی: مخاطبان این فعالیت بسیار گستردهاند؛ از کودکان ابتدایی تا نوجوانان دبیرستانی، و از افراد مسن تا اساتید دانشگاه. جنسیت نیز محدودیت ایجاد نمیکند، و مخاطبان اعم از پسر و دختر، همگی هدف این فعالیت هستند. حتی در شرایط خاص سیاسی و اجتماعی (نظیر ایام فتنه) نیز این فعالیت در مدارس مورد استقبال قرار گرفته و اثرگذاری خود را نشان داده است.
منابع انسانی و مهارتها: اجرای این طرح نیازمند تسلط کامل بر مبانی معرفتی قرآن، آشنایی با اسلوبهای تفسیری معتبر، و توانمندی در اجرای هنری (از جمله قرائت صوتی و نغمهپردازی قرآنی) است.
ابزار و امکانات: ابزار اصلی مورد استفاده، خود متن قرآن و منابع تفسیری معتبر است. همچنین از صوت و نغمههای قرآنی بهره گرفته میشود.
بازتاب رسانهای: در این مصاحبه به صورت مشخص به بازتاب رسانهای فعالیت اشارهای نشده است. (در این مصاحبه جواب این بخش سوال وجود ندارد.)
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
جناب سواری تمایز اصلی فعالیت خود را در استفاده کامل و تمامعیار از روش و محتوای قرآنی میداند. بهگفتهی ایشان، در بسیاری از فعالیتهای مشابه، صرفاً آغاز برنامه با تلاوت قرآن همراه است، اما ادامهی آن به شیوههای غیرقرآنی پیش میرود. در حالی که در فعالیت ایشان، از ابتدا تا انتها، هم محتوا و هم روش، مبتنی بر قرآن است. ویژگی برجستهی دیگر، بهرهگیری از نغمههای قرآنی است که باعث ایجاد طراوت و جذابیت بیشتر منبر میشود.
در مجموع، شاخصترین بخش این فعالیت از نظر تمایز، روش اجرای قرآنی همراه با استفاده هنری از اصوات قرآنی است.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
مسألهای که این فعالیت ناظر به آن است، کمبود معرفت قرآنی در جامعه است؛ خصوصاً در لایههای سبک زندگی، اخلاق، و بینش فردی و اجتماعی. مجری بر این باور است که برای اصلاح سبک زندگی، ابتدا باید مبانی معرفتی اصلاح شود. لذا نیاز به ارتقای معرفت دینی و قرآنی مخاطب، بهعنوان مبنای تغییر در رفتار و نگرشهای اجتماعی و فردی، ریشهی شکلگیری این فعالیت است.
نتایج و دستاوردها: این فعالیت توانسته است مخاطبان متعددی را در سنین و شرایط اجتماعی مختلف تحت تأثیر قرار دهد، چه در ایران و چه در کشورهای دیگر (همچون عراق). همچنین در شرایط بحرانی، مانند فتنههای سیاسی، نقش مهمی در تعدیل افکار نوجوانان و جوانان ایفا کرده است. استفاده از استدلال قرآنی نیز سبب شده که این منبر برای اقشار دانشگاهی نیز قانعکننده باشد.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
از نگاه مجری، یکی از اصلیترین چالشهای این فعالیت، عدم اشراف و تسلط کافی بر مبانی قرآنی و معرفتی است. بهویژه افرادی که در ادبیات عرب یا تفسیر قرآن ضعف دارند، نمیتوانند این روش را بهدرستی اجرا کنند. ریسک دیگر، تفکر سکولاری که بهصورت ناخودآگاه در جامعه نفوذ کرده، و باعث میشود افراد قرآن را تنها محدود به قرائت یا تزئین بدانند، نه بهعنوان منبعی عملی و راهبردی برای مدیریت زندگی و اجتماع.
همچنین اگر کسی باور و ایمان کافی به کاربرد قرآن در تمامی عرصههای زندگی نداشته باشد، توانایی اجرای موفق این فعالیت را نخواهد داشت.
مسیرهای ارتباطی
عنوان تیم یا گروه:
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:
ارسال دیدگاه