مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
قرآنی
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
این فعالیت برای همه سنین هست و کار الن فقط مختص مردان است وان شاءالله تا
ماه های نچندان دور این طرح برای زنان اجرا میشه -
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
در مساجد وموسسات ومدارس وخانه ها
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
در راستای حل مسئله کم رنگ بودن قرآن در مناطق محروم وان شاءالله با توکل به خدا این حرکت رو انجام دادیم وان شاءالله تا دوباره قرآن رنگ خودش رو در این پر رنگتر بشه
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
امتیاز این فعالیت هدف ما برای قرآنی کردن مناطق محروم هست متاسفانه در این دور زمونه قرآن خیلی کم رنگ شد در مناطق محروم وان شاءالله داریم کار میکنیم که دوباره این رنگ برگرده ومناطق قرآنی ب
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
مقدمات ما یادگیری به کودکان ونوجوانان وبزرگسالان هم به صورت حفظ وهم به صورت رو خوانی و روانخوانی وهم تجوید
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطبشناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانهای:
فعالیت جناب آقای سمیری در زمینه ترویج و آموزش قرآن کریم در شهرستان کارون استان خوزستان است. جرقه اولیه این فعالیت از دغدغهی شخصی ایشان نسبت به کمرنگ بودن فعالیتهای قرآنی در شهرستان، بهویژه خارج از ماه رمضان، شکل گرفته است. ایشان با همراهی چند نفر از علاقهمندان و اهالی منطقه اقدام به تشکیل جلسات قرآنی نمود تا این وضعیت را بهبود بخشد.
روش اجرای این فعالیت بهصورت جلسات سنتی در منازل و مساجد برای بزرگسالان و کلاسهای آموزشی در مدارس برای کودکان، نوجوانان و جوانان بوده است. در این جلسات، ابتدا سطح قرآنی مخاطب سنجیده میشود و سپس متناسب با نیاز فرد، آموزش روخوانی، روانخوانی، تجوید، قرائت و در برخی موارد حفظ قرآن ارائه میگردد. برای آموزش، از اساتید قرآنی و قاریان مطرح استان بهره گرفته میشود.
مخاطبین این فعالیت شامل طیف وسیعی از اقشار جامعهاند: دانشآموزان، دانشجویان، بزرگسالان، و حتی کودکان مناطق محروم. به گفته ایشان، بسیاری از این افراد حتی توانایی ابتدایی در خواندن قرآن را ندارند و فعالیت مذکور بهویژه در مناطق ضعیف شهرستان نقش پررنگی در ارتقاء سطح قرآنی مردم ایفا میکند.
منابع انسانی این طرح شامل خود آقای سمیری، اساتید قرآنی، و برخی فعالان فرهنگی مذهبی منطقه است. ابزار و امکانات موجود بسیار محدود هستند و عمدتاً شامل قرآنهای موجود در مدارس و برخی قرآنهای اهدایی میباشد. کمبود شدید امکانات از مهمترین موانع اجرایی طرح است.
بازتاب رسانهای فعالیت، بنا به اظهار مصاحبهشونده، در فضای مجازی بسیار محدود و ضعیف بوده و بهطور کلی تبلیغ رسانهای خاصی انجام نشده است.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
از دیدگاه مجری، تمایز فعالیت در تأکید بر اولویت بخشی واقعی به قرآن در زندگی روزمره مردم است؛ نه صرفاً برگزاری برنامههای ظاهری یا مناسبتی. ایشان به این نکته اشاره میکند که بسیاری از مردم حتی توانایی اولیه در خواندن قرآن را ندارند، و در این فعالیت سعی شده است که کلاسها به گونهای برگزار شوند که شرکتکنندگان با علاقه و اشتیاق در آن شرکت کنند، نه با اجبار و اکراه.
نوآوری طرح در این است که آموزش قرآن از طریق علاقهمندسازی آغاز میشود و نه صرفاً تدریس. در واقع ایجاد جاذبه و انگیزه برای حضور داوطلبانه افراد در کلاسها، از نگاه ایشان مهمترین وجه تمایز است.
بخش برجسته فعالیت از نظر ایشان، محتواست؛ محتوای قرآنی با هدف اشتیاقآفرینی و نهادینهسازی ارتباط قلبی و فکری با قرآن کریم.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
این فعالیت ناظر به نیاز شدید اقشار مختلف جامعه به آشنایی با قرآن، بهویژه در حوزه روخوانی و روانخوانی است. بسیاری از مخاطبان حتی ابتداییترین تواناییهای قرآنی را ندارند و از لحاظ دینی و اعتقادی نیز با خلأهایی مواجهاند. همچنین در برخی مناطق، بهدلیل فعالیتهای فرقهای مانند وهابیت، نیاز به کار عمیق قرآنی بیشتر احساس میشود.
فعالیت آقای سمیری این نیاز را با سطحبندی آموزشی و استفاده از اساتید تخصصی در حوزههای تجوید، قرائت و حفظ، بهصورت تدریجی برطرف میکند. همچنین با حضور در مدارس و ارتباط مستمر با دانشآموزان، زمینه تربیت نسل قرآنی از سنین پایین را فراهم مینماید.
از دستاوردهای مهم این طرح میتوان به مواردی همچون: تربیت دانشآموزانی که حتی باور نداشتند بتوانند قرآن حفظ کنند، اما موفق به حفظ سورههای کامل شدند؛ افزایش علاقه و اشتیاق به قرآن در میان مخاطبین؛ و گسترش جلسات سنتی و آموزشی قرآنی در مناطق محروم شهرستان اشاره کرد.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
مهمترین چالش این فعالیت کمبود شدید امکانات مالی و آموزشی است. عدم حمایت مالی مناسب از سوی نهادهای مرتبط، نبود ابزارهای کافی نظیر قرآن، کتاب کمکآموزشی، و هزینههای سنگین دعوت از اساتید، همگی مانعی بر سر راه گسترش فعالیت هستند. بهویژه در مناطق محروم شهرستان کارون که نیازمند حمایت مضاعفاند.
چالش دیگر، فعالیتهای فکری فرقهای مانند وهابیت در برخی مناطق است که با بهرهگیری از امکانات بالا در حال تأثیرگذاری بر کودکان هستند. در مقابل، فعالیت قرآنی مذکور با امکانات بسیار محدود سعی در مقابله فرهنگی با این جریان دارد.
مسیرهای ارتباطی
عنوان تیم یا گروه:
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:
ارسال دیدگاه