رفتن به محتوای اصلی

آموزش فلش کارت احکام پنجگانه

طاهره حیدریان | خوزستان سطح 2 کارشناسی

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    دانش آموزی
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    قابلیت استفاده برای تمام سنین میباشد.
    اما طراحی آن برای سنین 8تا20سال جذاب است

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    در همه جا حتی مهمانی ها قابل اجراست.

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

آگاهی و آموزس احکام دین و مهارت زندگی

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

جذابیت و مدل کارت بازی که داره. در کنار فعالیت فکری و ارتقای آگاهی مفاهیم دینی هم آموزش داده میشود

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

شامل اجرای عملی همراه فلش کارتهای همراه. زمان ده دقیقه قابل اجرا میباشد

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

خانم طاهره حیدریان با تحصیلات لیسانس مدیریت بازرگانی و سطح دو حوزه علمیه، فعالیت تبلیغی خود را در شهر اهواز در زمینه آموزش احکام دینی به کودکان و نوجوانان با روش آموزش فلش‌کارت‌های احکام پنجگانه آغاز کرده‌اند. جرقه اولیه این طرح از حدود چهار تا پنج سال پیش زمانی که به عنوان مربی احکام در مسجد امام خمینی مشغول فعالیت بودند شکل گرفت. ایشان ابتدا احکام پنجگانه (واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح) را به صورت قانون‌های رنگی و شفاهی آموزش می‌دادند، اما برای جذاب‌تر کردن و تثبیت بهتر آموزش در ذهن کودکان، ایده‌ی استفاده از فلش‌کارت‌های مصداقی برای هر حکم را توسعه دادند.

فرآیند اجرای طرح به این صورت است که برای هر یک از پنج حکم شرعی، پنج مصداق تهیه شده و مجموعاً بیست و پنج فلش‌کارت طراحی شده است. کارت‌ها از دو نوع هستند: یک نوع برای آموزش ابتدایی با پشت و رو (در یک طرف عمل و در طرف دیگر حکم نوشته شده) و نوع دیگر برای مقطع متوسطه که در قالب بازی و رقابت بین پنج نفر اجرا می‌شود. در این بازی هر دانش‌آموز باید کارت مناسب با عمل بیان شده را شناسایی کند و امتیاز کسب کند.

مخاطبان این طرح، دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی تا متوسطه، از سنین نه تا هفده سال هستند. در هر کلاس حدود ۲۸ تا ۳۰ نفر شرکت می‌کنند و در حسینیه‌ها نیز جلساتی با حدود ۱۵ نفر برگزار شده است.

منابع انسانی این طرح فردی است و اجرای آن توسط خود خانم حیدریان انجام می‌شود.

ابزار و امکانات مورد استفاده شامل فلش‌کارت‌های رنگی که به صورت دستی طراحی و کپی شده‌اند می‌باشد. این طرح نیاز به امکانات خاصی ندارد و هزینه‌های آن به صورت شخصی توسط خود مجری تأمین شده است.

بازتاب رسانه‌ای رسمی برای این طرح گزارش نشده است.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

جنبه نوآورانه این فعالیت در طراحی خلاقانه فلش‌کارت‌های احکام و استفاده از روش بازی در آموزش احکام دینی است. به گفته مجری، در سطح استان خوزستان و اهواز فعالیت مشابهی که به این شیوه اجرا شود مشاهده نشده است.

مهم‌ترین شاخصه فعالیت هر سه بخش قالب (بازی و فلش‌کارت)، محتوا (آموزش احکام پنجگانه)، و سناریو (شیوه آموزش مرحله‌ای و رقابتی) است که به صورت مکمل در کنار هم باعث برجسته شدن این طرح شده‌اند.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

این فعالیت ناظر به نیاز جدی کودکان و نوجوانان به شناخت اولیه و صحیح احکام دینی است. بسیاری از دانش‌آموزان حتی اطلاع نداشتند که احکام دین به پنج نوع تقسیم می‌شود و یا مصادیق اعمال حرام، واجب، مستحب، مکروه و مباح را نمی‌شناختند.

این نیاز با آموزش کاربردی و جذاب از طریق بازی‌های آموزشی و فلش‌کارت‌ها برطرف می‌شود. دانش‌آموزان در حین بازی، احکام را به صورت کاربردی یاد می‌گیرند و این یادگیری در ذهن آنان تثبیت می‌شود.

نتایج و دستاوردهای این فعالیت شامل:

افزایش آگاهی دانش‌آموزان نسبت به احکام دینی

تثبیت مفاهیم احکام در ذهن دانش‌آموزان تا جلسات بعدی

علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به یادگیری مفاهیم دینی از طریق بازی و سرگرمی

کاهش مقاومت اولیه برخی دانش‌آموزان نسبت به مباحث دینی با استفاده از قالب بازی

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

چالش‌های اصلی این طرح شامل مقاومت اولیه برخی دانش‌آموزان نسبت به مباحث دینی، به دلیل ذهنیت قبلی آنان نسبت به سختی و خشکی آموزش احکام است. با این حال، با استفاده از روش بازی و مشارکت فعال در قالب رقابتی، این موانع به سرعت رفع می‌شود. همچنین محدودیت‌هایی از نظر جذابیت ظاهری کارت‌ها به دلیل نبود امکانات طراحی حرفه‌ای وجود داشته، ولی تأثیرگذاری طرح همچنان حفظ شده است.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا