مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
جمعیت
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
خواهران طلاب و خواهران طرح معارف معاونت تهذیب
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
پوشش هیئات و مساجد و مجالس خانگی و مدارس
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
ارتقا نگرش مبلغین خانم از نگاه فردی به دین و تبلیغ به نگاه اجتماعی به دین و تبلیغ در نتیجه ارتقاء سطح تبلیغ در جامعه زنان جهت گفتمان سازی مبانی انقلاب اسلامی(پیشگیری از ارائه دین سکولار توسط مبلغ)
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
آموزش،گزینش،اعزام سخنران همراه با مداح
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
برگزاری دوره های تخصصی فن خطابه در ۱۴۰ ساعت آموزشی طی۶ ماه به همراه کارگاه های کاربردی و ارائه محتواهای کاربردی از جمله دشمن شناسی قرآنی ،جریان شناسی صدر اسلام،فقه اجتماعی و دین از منظر امام خامنه ای (مدظله) و مباحثه دو کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن و انسان ۲۵۰ ساله
و برگزاری دوره های تربیت کارشناس کنشگر جمعیت ۵۴ ساعتها به همراه کارگاه و بوم نویسی و...
و گزینش مبلغین برترو گزینش خواهران مداح و در نهایت اعزام سخنرانان به همراه مداح
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
طرح «مبلغین گفتمانساز» به همت خانم معصومه قنداقی و با همکاری همسرشان و گروهی از طلاب خواهر طراحی و اجرا شده است. این فعالیت با هدف ارتقای توانمندیهای تبلیغی، محتوایی و فکری طلاب خواهر آغاز شده و در قالب موسسهای مردمی با عنوان «خاکریز» فعالیت میکند.
جرقه اولیه این طرح پس از تجربه ناکامی در تبلیغات انتخاباتی سال ۱۳۹۶ در مناطق روستایی زده شد، جایی که احساس شد طلاب خواهر آمادگی علمی و عملی کافی برای ورود موثر به عرصههای اجتماعی ندارند. این ضرورت موجب نگارش یک طرح اولیه و شروع آموزشهای تخصصی شد.
فرآیند و روش اجرا شامل برگزاری دورههای آموزشی ششماهه با حضور حدود ۷۰ تا ۸۰ طلبه در هر دوره است. در این دورهها، شش ساعت در هفته به آموزش اختصاص مییابد که شامل:
دو ساعت آموزش فن سخنرانی توسط اساتید مجرب،
دو ساعت مباحث محتوایی شامل اندیشه اسلامی، دشمنشناسی، فقه اجتماعی، و مباحث روز از منظر رهبری،
دو ساعت کارگاه عملی برای تمرین سخنرانی و مباحثه علمی.
دورهها در مساجد، حسینیهها و سالنهای فرهنگی با همکاری نهادهایی مانند ناحیه مقاومت بسیج، سازمان تبلیغات، و مجمع ملی فعالان جمعیت برگزار شدهاند. همزمان، مباحثی نظیر «طرح کلی اندیشه اسلامی» و «انسان ۲۵۰ ساله» نیز در قالب مطالعه گروهی و خودخوان مطرح شده است.
مخاطبین طرح طلاب خواهر در سطوح مختلف علمی هستند که از طریق تبلیغات میدانی، پوستر، اطلاعرسانی در مساجد و مدارس علمیه جذب میشوند. در پایان هر دوره، افراد توانمند به عنوان استادیار، سخنران یا مداح وارد تیم اجرایی طرح میشوند.
منابع انسانی شامل بنیانگذاران (خانم قنداقی و همسرشان) و تیمی از طلاب آموزشدیده است که در قالب گروه «خاکریز امنیت» فعالیت میکنند. این تیم شامل کارشناسان جمعیت، سخنرانان، مداحان، و اعضای فعال در استان قم و سایر شهرها میباشد.
ابزار و امکانات مورد استفاده شامل ویدئو پروژکتور، پرده، میکروفون، باند، رکوردر، لپتاپ برای آزمونها و صوتهای آموزشی ضبطشده است. مکانهای متعددی از جمله مساجد و باشگاهها برای برگزاری دورهها استفاده شدهاند.
بازتاب رسانهای شامل پخش مستند کوتاه از فعالیتهای گروه در تلویزیون، مصاحبه با رادیو معارف، و پوشش رسانهای در جشنوارههایی مانند گنج بوده است.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
وجه تمایز اصلی طرح در اعزام گروهی تخصصی شامل سخنران و مداح به مجالس خانگی و تبلیغی است. این ساختار گروهی ضمن افزایش اثربخشی، از آسیبهای رایج در سخنرانیهای انفرادی جلوگیری میکند.
نوآوری دیگر، تربیت هدفمند طلاب با محوریت آموزش عملی و محتوایی، گزینش دقیق و استفاده از دورههای کوتاه متناسب با مناسبتهاست. همچنین، مشارکت فعال فارغالتحصیلان در تیم اجرایی، باعث پایداری و پویایی طرح شده است.
بخش برجسته فعالیت از نظر مجری، سناریو و روش اجرای منسجم و مرحلهمند دورههاست که در کنار قالب آموزشی و محتوای علمی، به اثربخشی بالایی منجر شده است.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
طرح ناظر به نیاز جدی طلاب خواهر به توانمندسازی در عرصههای تبلیغی، سخنوری، تولید محتوا، و ورود مؤثر به عرصههای اجتماعی با نگاه انقلابی و دینی است. ضعف علمی و مهارتی برخی مبلغان، باعث افت کیفیت تبلیغ و گاه بروز آسیبهایی در محتوای دینی شده بود.
نحوه پاسخدهی به این نیازها با آموزش فن خطابه، ارتقای بینش اجتماعی، ایجاد فضای مباحثه علمی، و تشکیل تیمهای تبلیغی تخصصی تحقق یافته است. همچنین، دورههای ویژه درباره جمعیت، سبک زندگی، و آشنایی با اندیشههای امامین انقلاب برگزار شده است.
دستاوردها شامل تربیت دهها کنشگر فعال در عرصه جمعیت، مبلغین حرفهای، تولید محتواهای تبلیغی، حضور مؤثر در انتخابات و فعالیتهای فرهنگی مختلف بوده است. بسیاری از طلاب پس از شرکت در دورهها، به تبلیغ مستقل در سطح استان و کشور پرداختهاند.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
چالشهای اصلی عبارتند از:
نبود دفتر ثابت برای هماهنگی و استمرار فعالیتهای گروه،
محدودیت مالی برای اعزام، تجهیز دورهها، و پشتیبانی از فعالیتهای جهادی،
چالشهای مرتبط با مشارکت بانوان، از جمله عدم همراهی همسران یا محدودیتهای خانوادگی که موجب ریزش نیرو میشود.
با این وجود، انعطافپذیری در شیوه برگزاری، استفاده از همکاریهای محلی، و تلاش برای تأمین حداقلی منابع، موجب استمرار فعالیتها شده است.
مسیرهای ارتباطی
عنوان تیم یا گروه:
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:
ارسال دیدگاه