مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
دانش آموزی
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
نوجوانان دانش آموز و پسر
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
مدرسه و مسجد
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
پیشگیری، رشد و ارتقا
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
مقابله با فرقه های ضاله در قالب هیئت نوجوانان
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
برگزاری جلسات، فعالیت های تفریحی
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فعالیت ارائهشده، یک برنامه تبلیغی ـ رسانهای است که با محوریت پاسخگویی به شبهات دینی در قالبهای مختلف، عمدتاً کلیپهای تصویری کوتاه، طراحی و اجرا شده است. جرقه اولیه این فعالیت از خلأ موجود در فضای رسانهای برای پاسخگویی کوتاه، جذاب و مؤثر به شبهات جوانان بهویژه در فضای مجازی نشأت گرفته است.
فرآیند اجرای این طرح شامل شناسایی شبهات رایج و پرتکرار، نگارش پاسخهایی دقیق و قابلفهم به زبان مخاطب، و سپس تولید محتوای تصویری یا نوشتاری بر اساس این پاسخها است. این محتواها در قالبهایی مانند کلیپهای تصویری، صوتی، عکسنوشته و محتواهای متنی کوتاه طراحی شدهاند. همچنین فعالیتهایی مانند تولید مجموعههای موضوعی نیز در همین راستا انجام گرفته است.
مخاطبان اصلی این طرح، عموم مردم بهویژه جوانان و نوجوانانی هستند که در معرض شبهات دینی در فضای مجازی قرار دارند. یکی از ویژگیهای برجسته این طرح، پاسخگویی همزمان به نیازهای مخاطب عام و مخاطب خاص در قالبهای متفاوت و با زبانی متناسب است.
منابع انسانی طرح شامل افرادی با تخصص در حوزه دینپژوهی، رسانه، تدوین و طراحی گرافیک میباشد. افراد مشارکتکننده، هم در زمینه پاسخگویی علمی و هم در زمینه تولید محتوای رسانهای آموزشدیده و متخصص هستند. ابزارهای مورد استفاده شامل تجهیزات فیلمبرداری، نرمافزارهای تدوین و طراحی گرافیکی و پلتفرمهای انتشار محتوا در فضای مجازی میباشد.
بازتاب رسانهای این طرح نیز قابل توجه است. کلیپهای تولید شده در کانالهای فضای مجازی، شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای پخش محتوای دیجیتال منتشر شده و بازخورد مناسبی دریافت کردهاند. این بازخوردها شامل افزایش مخاطب، تقاضا برای موضوعات جدید و حتی بازنشر توسط رسانههای دیگر بوده است.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
مهمترین تمایز این طرح در کوتاه بودن زمان پاسخها و در عین حال جامع و قابلفهم بودن آنهاست. بهعبارتی، نوآوری فعالیت در تلفیق علم و رسانه در قالبی مختصر و مؤثر تجلی یافته است. مجری فعالیت تأکید دارد که قالب، محتوا و سناریو هر سه بهصورت توأمان مورد توجه قرار گرفتهاند، اما نقطه برجسته طرح، محتوا و مهارت در انتقال مفاهیم دشوار در زمانی کوتاه و با زبان مخاطب است.
از دیدگاه مجری، نوآوری دیگر این فعالیت، عدم کلیگویی و مواجهه مستقیم با شبهه و پاسخ صریح و دقیق به آن است، چیزی که در بسیاری از تولیدات مشابه کمتر دیده میشود.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
مسألهشناسی این فعالیت، بر مبنای افزایش حجم شبهات دینی در فضای مجازی، بهویژه میان نوجوانان و جوانان و نبود پاسخهایی ساده، صریح، مستند و رسانهای به این شبهات است. مجری طرح با درک این خلأ، تلاش کرده است پاسخهایی تولید کند که هم از نظر علمی مستند باشد و هم از نظر رسانهای جذاب و مؤثر باشد.
نیاز مخاطب به پاسخ روشن و مستدل، در قالبهایی نظیر کلیپهای کوتاه که قابل اشتراکگذاری و فهم آسان باشند، از طریق این طرح بهخوبی برطرف شده است.
از جمله نتایج این فعالیت، استقبال مخاطبان در فضای مجازی، افزایش دنبالکنندگان، مطرح شدن پرسشهای جدید، و تأثیرگذاری در کاهش ابهام و شبهه در ذهن مخاطبان ذکر شده است.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
ز مهمترین چالشهای مطرحشده در این فعالیت، یکی تولید محتوای دقیق و در عین حال کوتاه و قابلفهم برای عموم مخاطبان است که نیاز به تبحر همزمان در حوزه دین و رسانه دارد.
ریسک دیگر، برخورد با شبهات حساس و چالشی است که ممکن است واکنشهای متفاوتی در فضای عمومی ایجاد کند. همچنین محدودیتهای فنی و رسانهای برای تولید مستمر محتوای با کیفیت، بهویژه در صورت کمبود منابع انسانی متخصص و ابزار مناسب، از دیگر موانع این فعالیت شمرده شده است.
مسیرهای ارتباطی
عنوان تیم یا گروه:
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:
ارسال دیدگاه