مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
تربیت نوجوان در مسجد
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
نوجوان
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
مسجد و مدرسه
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
تربیت نیرو برای سربازی امام زمان عج و انقلاب
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
پای کار بودن نیرو ها و ورود آنها به عرصه های انقلاب
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
جلسات و اردو و مراسمات و دوره ها و...
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فرآیند و روش اجرا:
فعالیتهای گروه داری در مسجد توسط حاج آقای حسینی به مدت پنج شش سال انجام میشود. این فعالیتها در قالب برنامههای جذاب برای جذب نوجوانان به مسجد و سپس تثبیت حضور آنها در مسجد و رشد آنها از طریق جلسات آموزشی، تفریحی و دینی اجرا میشود. این فرآیند شامل چند مرحله است:
جذب: جذب نوجوانان از مدارس، خیابانها یا روستاها.
تثبیت: ارائه برنامههای متنوع و سرگرمکننده برای تثبیت حضور آنها در مسجد.
رشد: برگزاری جلسات بصیرتی، سیاسی، و مذهبی برای رشد و آگاهیبخشی بیشتر به نوجوانان.
ادامه مسیر: با توجه به سابقه افراد، در مراحل مختلف از جمله کتابخوانی و دورههای آموزشی برگزار میشود.
جرقه اولیه:
جرقه اولیه این فعالیت از علاقه شخصی حاج آقای حسینی به مباحث دینی و فرهنگی و احساس تکلیف به کمک به نوجوانان برای آشنایی بیشتر با آموزههای دینی شکل گرفت.
جزئیات فعالیت:
گروه داری در مسجد از طریق حلقات صالحین انجام میشود که بهویژه نوجوانان از مقطع دبستان تا دبیرستان را دربرمیگیرد. برنامههای گروه داری در مسجد با استفاده از امکانات موجود مثل فوتبال دستی و فضای صحن مسجد انجام میشود، اما برای برگزاری کلاسها نیاز به فضایی جداگانه از صحن مسجد وجود دارد. این فعالیتها بهطور عمده در ایام تابستان و زمانهایی که مدارس تعطیل هستند، اجرا میشود.
مخاطب شناسی:
مخاطبان این طرح نوجوانان پسر از مقطع دبستان تا دبیرستان هستند که بهویژه از طریق مدارس، خیابانها یا روستاها جذب میشوند.
منابع انسانی و ابزار و امکانات:
حاج آقای حسینی و سایر همکاران ایشان در این فعالیتها نقشهای مختلفی را ایفا میکنند. از آنجا که مسجد فضای مناسبی برای برگزاری این فعالیتها دارد، ابزارهای موجود شامل فوتبال دستی و امکانات سادهای هستند. با این حال، به فضای جداگانه برای برگزاری کلاسها و برنامههای آموزشی نیاز است. یکی از چالشهای عمده کمبود بودجه و کمبود فضا برای اجرای کامل برنامهها است.
بازتاب رسانهای:
در مصاحبه، اشارهای به بازتاب رسانهای این فعالیتها نشده است.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
جنبه نوآورانه:
حاج آقای حسینی بر این نکته تاکید دارند که فعالیتها بیشتر بر روی رابطه رفاقتی با نوجوانان متمرکز است. این نوع رابطه سبب ایجاد صمیمیت بیشتر میان مربیان و نوجوانان میشود که نتیجه آن حفظ و پایدار بودن گروهها است. علاوه بر این، نوجوانان تشویق میشوند که دوستان خود را به مسجد بیاورند، بهگونهای که برنامهها نه تنها توسط مسئولان مسجد بلکه بهطور طبیعی توسط نوجوانان ادامه پیدا میکند.
مهمترین شاخصه و بخش برجسته فعالیت:
مهمترین بخش برجسته این فعالیت، رابطه رفاقتی و پیگیری مداوم مربیان با نوجوانان است. این رویکرد به همراه برنامههای سرگرمکننده و آموزشی در مراحل مختلف، باعث ایجاد صمیمیت و عمق ارتباطات میان مربیان و نوجوانان میشود.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
نیاز مخاطبان:
مخاطبان این طرح نیاز به آشنایی با مباحث دینی و مذهبی در یک فضای جذاب و غیررسمی دارند. بسیاری از نوجوانان به دلیل شرایط اجتماعی یا خانوادگی ممکن است به مسجد جذب نشوند و برای این منظور نیاز به برنامههای متنوع و جالب دارند که در کنار بعد آموزشی، ابعاد تفریحی و اجتماعی نیز داشته باشد.
چگونگی برطرف کردن نیازها:
این نیاز با استفاده از برنامههای مختلف شامل جلسات بصیرتی، سیاسی، تفریحی و آموزشی برطرف میشود. همچنین، شکلگیری روابط رفاقتی بین مربیان و نوجوانان باعث میشود که نوجوانان بهطور داوطلبانه در برنامهها شرکت کنند و از آنها بهرهبرداری کنند.
نتایج و دستاوردها:
نتیجه این فعالیتها ایجاد گروههای ماندگار و اثرگذار در مسجد است که نوجوانان از آنها بهرهبرداری میکنند. این گروهها به تدریج از وضعیت جذب به مرحله رشد و تثبیت میرسند و در نهایت به بزرگتر شدن پایگاههای مذهبی در جامعه کمک میکنند.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
چالشها و موانع:
موانع عمده این فعالیتها به کمبود امکانات و بودجه، مشکلات فضای مجازی (که نوجوانان ممکن است بیشتر جذب آن شوند)، و مشکلات خانوادگی برخی از نوجوانان برمیگردد. همچنین، به دلیل کمبود فضا، برگزاری برخی از برنامهها در صحن مسجد دشوار است و نیاز به فضای مجزا احساس میشود. علاوه بر این، مشکلات مالی و نبود حمایتهای مالی نیز از جمله چالشهای دیگر است که این فعالیت با آنها مواجه است.
چالشهای ساختاری:
در این مصاحبه، چالشهای ساختاری بهویژه در رابطه با هیئت امناء و همکاری آنها یا سایر مسائل اداری مسجد ذکر نشده است. فعالیتها بهطور کلی بدون موانع ساختاری جدی ادامه یافتهاند.
مسیرهای ارتباطی
عنوان تیم یا گروه:
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:
ارسال دیدگاه