رفتن به محتوای اصلی

دانش آموزی

سیدحسین هاشمی فر | خوزستان مقدمات -

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    دانش آموزی
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    پسران ، مقطع راهنمایی و دبیرستان

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    مسجد و مدرسه

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

بالا بردن سطح فرهنگی افراد جامعه و کمک به نوجوانان در این جنگ نرم

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

اینکه نواجوان های ما آینده ی این کشور هستن ، پس باید روی سطح فرهنگی و مذهبی و انقلابی بودنشون کار بشود.

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

جلسات و حلقات صالحین ، پرسش و پاسخ ها ، اردوهای هدفمند

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فرآیند و روش اجرا:

فعالیت آقای سید حسین هاشمی‌فر، کار تربیتی و تبلیغی با نوجوانان دانش‌آموز در روستای ویس از توابع شهرستان باوی (در نزدیکی اهواز) است که در مسجد امام جعفر صادق علیه‌السلام انجام می‌گیرد. این فعالیت با تشکیل جلسات مستمر تربیتی برای دانش‌آموزان پایه‌های هشتم و نهم اجرا می‌شود و ساختار منظم هفتگی دارد. جلسات شامل مباحث اعتقادی، اخلاقی، آموزش قرآن، پاسخ به شبهات و مباحث کتاب‌محور بوده و به صورت سه جلسه در هفته برگزار می‌گردد. همچنین، دو برنامه تفریحی مثل پینگ‌پنگ و فوتبال نیز برای ارتباط صمیمی‌تر در نظر گرفته شده است.

جرقه اولیه:

جرقه اولیه این فعالیت از احساس نیاز شخصی ناشی شد. مجری متوجه نیاز فرهنگی و تربیتی نوجوانان اطراف خود—از جمله برادرش—شد و با الهام از تجربه خود در جلسات نوجوانی که منجر به طلبگی‌اش شد، تصمیم به شروع فعالیت فرهنگی با نسل جدید گرفت. این اقدام بر اساس تأکید پیامبر اسلام بر جذب جوانان به دین صورت گرفت.

مخاطب‌شناسی:

مخاطبین اصلی این فعالیت، نوجوانان پسر پایه‌های هشتم و نهم از روستای ویس هستند که اغلب از خانواده‌های مذهبی با سطح آگاهی پایین‌تر در زمینه دینی می‌باشند. بسیاری از این نوجوانان پیش از این هیچ ارتباطی با مسجد نداشتند و فضای غالب در منطقه نیز تا حدودی تحت تأثیر جریان‌های انحرافی مانند وهابیت بوده است. به همین دلیل، فعالیت بر تقویت هویت دینی، تحکیم ارتباط با مسجد و آموزش صحیح اعتقادی تمرکز دارد.

منابع انسانی:

این فعالیت به صورت انفرادی و تنها توسط آقای هاشمی‌فر اجرا می‌شود. اگرچه دیگر مقاطع سنی نیز جلساتی دارند، اما وی تنها مربی فعال برای گروه هشتم و نهم است.

ابزار و امکانات:

امکانات فعالیت بسیار محدود است و بیشتر در حد یک تخته یا ابزارهای ساده مثل نمایش فیلم‌های تربیتی می‌باشد. استفاده از امکانات حرفه‌ای مانند پروژکتور به دلیل نبود حمایت مالی مقدور نیست.

بازتاب رسانه‌ای:

این فعالیت بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای نداشته و تنها در قالب گزارشات تصویری یا فعالیت در صفحه‌ای به نام هیئت در فضای مجازی محدود شده است.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

وجه تمایز این فعالیت در اجرای کار فرهنگی در مناطق روستایی با سطح دینی پایین است، جایی که بسیاری از مفاهیم دینی باید از ابتدا و به صورت پایه‌ای آموزش داده شوند. به گفته مجری، این سطح از کار، نیازمند شروع از مبانی همچون اصول دین و اثبات خداست. همچنین، انتخاب روستاها به عنوان پایگاه تحول فرهنگی کشور از دیدگاه مجری اهمیت دارد، چرا که اصلاح روستاها زمینه‌ساز اصلاح شهرها و در نهایت جامعه می‌باشد.

مهم‌ترین شاخصه فعالیت نیز سناریوی تربیتی آن است، که به جای امر و نهی مستقیم، تلاش می‌شود از طریق رفتار و اخلاق مربی، آموزه‌ها منتقل شود. یعنی، مجری با الگو شدن برای نوجوانان، سعی در ایجاد تمایل درونی به رفتارهای دینی دارد.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

نیاز اصلی مخاطبان، هم دنیوی و هم اخروی است. بسیاری از نوجوانان این منطقه دین را تنها محدود به آخرت می‌دانند و آن را از زندگی روزمره جدا می‌پندارند. حتی برخی نسبت به ورود دین به موضوعاتی چون سیاست، دوستی، معاش و سایر حوزه‌های اجتماعی مقاومت دارند.

این فعالیت تلاش می‌کند با استفاده از ابزارهایی چون قصه‌گویی، معرفی کتاب، معرفی الگوها، جلسات صمیمی و استناد به آیات قرآن، دین را در بستر زندگی واقعی وارد کرده و آن را عقلانی، کاربردی و قابل پذیرش جلوه دهد.

نتایج و دستاوردها نیز مشخص است: نوجوانانی که هیچ ارتباطی با مسجد نداشتند، امروز به عناصر فعال مسجد تبدیل شده‌اند، در ایام رمضان مشارکت می‌کنند و به صورت مستمر در برنامه‌های دینی حضور دارند.

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

چالش‌های این فعالیت به شرح زیر است:

ناامیدی مربیان: کار تربیتی ذاتاً دیرثمر است و بسیاری از مربیان ممکن است از نبود نتیجه فوری، دچار دلسردی شوند.

نبود حمایت سازمانی: هیچ نهاد یا مجموعه‌ای برای حمایت مادی یا تجهیزاتی از این فعالیت وجود ندارد و تمام حمایت‌ها از طریق مردم منطقه است که آن هم در مناطق محروم بسیار محدود است.

کمبود نیروی انسانی: برای سه مقطع سنی فقط سه مربی وجود دارد، که نشان از کمبود شدید نیروی متخصص تربیتی در این منطقه دارد.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا