مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
سواد رسانه
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
بله،به خصوص نوجوانان و جوانان از سنین۱۳تا۲۲سال
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
خیر،در همه جا حتی محافل عمومی مورد اجرا میباشد
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
سواد،هشیاری و تلنگر نسبت به فیلم،انیمیشن و نمادهای ظاهری موجود در غرب و اسلام
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
یا توجه به برسی هایی که انجام دادم متوجه شدم این سبک دوره در جایی برگزار نشده و بنا بر توضیحات مفصلی این شناخت و آگاهی درباره نمادشناسی غرب و اسلام را مورد نیاز تلقی میکنم
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
برگزاری دوره در مساجد،خانه ها،به وسیله پرده سبز،تولید محتوای موبایلی و نقد فیلم
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فعالیت اصلی، برگزاری دورههای آموزشی با محوریت «نمادشناسی در غرب» و «سواد رسانهای» است. اجرای این فعالیت توسط آقای محمدحسین رباتی و برادر ایشان (هر دو طلبه) انجام میشود. آنها برای ارائه مطالب از شیوههای غیرمستقیم و جذاب استفاده میکنند. ابتدا با تبلیغات غیرمستقیم (مثل نصب پوسترهایی با نماد خاص و جملات مبهم در سطح شهر) توجه مخاطب جلب میشود. سپس در دورههایی که معمولاً حضوری هستند، شرکتکنندگان با محورهای اصلی محتوا آشنا میشوند.
جرقه اولیه:
جرقه اولیه این فعالیت از تماشای سریالی کرهای (احتمالاً «بازی مرکب») آغاز شد؛ در این سریال استفاده از نمادها، رنگها و پوششهای خاص تأثیر فراوانی در ذهن مخاطب داشت. همین مشاهده باعث شد که توجه مصاحبهشونده به اهمیت «نمادسازی» جلب شده و تصمیم به تبیین «نمادشناسی در غرب» گرفته شود
روش اجرا و جزئیات:
روش اجرا مبتنی بر آموزش حضوری است. در جلسات از دستگاه پروژکتور و ویدیوهای مرتبط استفاده میشود. تصاویر و فیلمها همزمان با سخنرانی استاد نمایش داده میشوند تا ارتباط تصویری با مخاطب برقرار شود. همچنین در پایان هر دوره، خانوادهها نیز در یک جلسه مشترک حضور مییابند تا نتایج دوره و تأثیر آن را مشاهده کنند. یک نمونه نوآورانه از اجرای این فعالیت، طراحی سناریویی شبیه ماجراجویی در فضای پارک بود که در آن بچهها با گشتن به دنبال نمادها و متنهای مخفی، بهصورت عملی در فرآیند یادگیری شرکت میکردند.
قالب فعالیت:
قالب کلی فعالیت آموزشی و فرهنگی است. در کنار آموزش نمادشناسی، جشنها، برنامههای محرم، جلسات روضه، و فعالیتهایی با فضای تعاملی مانند بازی و ماجراجویی نیز برگزار میشود.
مخاطبشناسی:
مخاطبین این فعالیت طیف وسیعی از کودکان (۵ سال به بالا)، نوجوانان (تا حدود ۲۰ سال) و حتی بزرگسالان هستند. برنامهها بر اساس گروه سنی طبقهبندی میشود و محتوای تصویری، ویدیوها، و نحوه ارائه برای هر گروه متناسب انتخاب میشود. هدف اصلی، نوجوانان هستند، اما دورهها به گونهای طراحی شدهاند که برای همه گروههای سنی قابل بهرهبرداری است.
منابع انسانی:
تاکنون تیم اجرایی فقط شامل آقای رباتی و برادر ایشان بوده است. با این حال، تصمیم دارند در آینده نزدیک طلاب بیشتری را جذب کرده و دایره اجرایی را گسترش دهند. همچنین جلسات ایدهپردازی متعددی برای طراحی سناریوها و نحوه ارائه محتوا برگزار میشود.
ابزار و امکانات:
فعالیتها به شکل حضوری برگزار میشوند و نیازمند مکان مناسب، دستگاه پروژکتور، پرده سبز، دوربین فیلمبرداری، تجهیزات تدوین، و سایت یا بستر مناسب برای پخش دورهها هستند. تاکنون دورهای به شکل مجازی برگزار نشده است. مکان برگزاری گاهی منزل شخصی، مسجد یا سالنهای عمومی است. نبود امکانات کافی مانند چاپ رنگی برای پوستر، صندلی و ویدیو پروژکتور از مشکلات اصلی است.
بازتاب رسانهای:
در گذشته پیج اینستاگرامی با بازخورد بالا داشتهاند اما به دلیل اقدامات ضدانقلاب، فعالیتشان محدود شده و در حال حاضر بازتاب رسانهای رسمی یا گستردهای ندارند.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته آن
تمایز اصلی این فعالیت در نحوه جذب مخاطب و ارائه خلاقانه محتواست. به جای تبلیغات مستقیم، از روشهای غیرمستقیم نظیر نصب پوسترهای رمزآلود در سطح شهر استفاده میشود تا کنجکاوی مخاطب برانگیخته شود. سپس محتوای آموزشی در قالب سناریوهای جذاب مانند ماجراجویی در پارک جنگلی به مخاطب ارائه میشود.
مهمترین شاخصه از دید مجری، سناریو است. طراحی سناریوهای تعاملی و خلاقانه باعث شده که نوجوانان با رغبت در دورهها شرکت کنند و درگیر محتوا شوند.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
نیاز مخاطبان:
در دنیای امروز، مخاطب در معرض حجمی عظیم از محتواهای تصویری و رسانهای قرار دارد که حاوی نمادهای پنهان و تأثیرگذار غربی است. این نمادها به شکل غیرمستقیم وارد ذهن میشوند و تأثیرات عمیق روانی و اعتقادی دارند، بدون اینکه مخاطب متوجه شود.
نحوه پاسخدهی فعالیت:
با معرفی، تحلیل و نقد این نمادها، آگاهیبخشی به مخاطب صورت میگیرد و بینش انتقادی او نسبت به رسانهها تقویت میشود. در نتیجه، نوجوانان و خانوادهها نسبت به محتوای رسانهای هوشیارتر میشوند و از تأثیرات پنهان آن مصون میمانند.
دستاوردها:
افزایش توجه و هوشیاری خانوادهها نسبت به محتوای رسانهای که فرزندان مصرف میکنند.
شکلگیری گفتوگو میان والدین و فرزندان درباره مفاهیم فرهنگی و رسانهای.
ارتقاء سواد رسانهای نوجوانان.
ایجاد تجربه تعاملی و لذتبخش از یادگیری دینی و فرهنگی.
جذب تدریجی افراد به محتوای عمیقتر دینی و اخلاقی از طریق قالب جذاب
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
چالشهای اصلی:
عدم حمایت سازمانی: همکاری مطلوبی از سوی سازمان تبلیغات یا مساجد برای تأمین مکان یا تجهیزات صورت نگرفته است.
مشکلات مالی: کمبود بودجه حتی برای چاپ رنگی پوسترها، خرید تجهیزات اولیه مانند ویدیو پروژکتور، صندلی و سایر ملزومات.
نبود زیرساخت رسانهای: عدم امکان راهاندازی یا ادامه فعالیت در فضای مجازی به دلیل محدودیتها و مسدود شدن صفحات.
محدود بودن منابع انسانی: تنها دو نفر مسئول اجرای کل برنامهها هستند که بار سنگینی را به دوش میکشند.
با وجود این چالشها، فعالیت بهصورت جهادی و با انگیزه شخصی ادامه یافته است.
مسیرهای ارتباطی
عنوان تیم یا گروه:
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:
ارسال دیدگاه