رفتن به محتوای اصلی

محفل انس با قرآن

زینب عالم زاده انصاری | خوزستان سطح 3 -

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    دانش آموزی
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    برای همه قابل اجرا است.متناسب با سنشان

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    مدرسه

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

دانش آموزان با خواندن ؛آیاتی از قرآن از سوره هایی که تلاوت آنها برایشان راحت و آسان است و بیان نکاتی کاربردی و تربیتی با نقش قرآن در زندگی آشنا می‌شوند.

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

اینکه دانش آموزان متوجه میشوند قرآن برای زندگی روزمره آنهاست و برای هر مشکلی راهنما و کارگشاست.

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

ابتدا در نمازخانه فضایی مناسب طراحی می‌شود
دانش آموزان هر کدام چند آیه میخوانند
مربی نکات کلیدی و تربیتی ارائه می‌دهد

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فرآیند، روش اجرا و مراحل:

فعالیت خانم زینب عالم‌زاده انصاری تحت عنوان «محفل عطر قرآن» در راستای ایجاد فضایی معنوی و قرآنی برای دانش‌آموزان ابتدایی، به‌ویژه در ماه مبارک رمضان طراحی و اجرا شده است. محور اصلی طرح، ایجاد جلسات قرائت و انس با قرآن برای دانش‌آموزان، به‌ویژه پایه‌های پنجم و ششم بوده است. در این محافل، دانش‌آموزان آیات مشخصی از سوره‌هایی مانند سوره یاسین را قرائت می‌کنند و مربی نیز نکات تربیتی و دینی مرتبط با آیات را برایشان توضیح می‌دهد.

برنامه‌ریزی به گونه‌ای انجام شده که دانش‌آموزان پایه‌های پایین‌تر (مانند اول و دوم ابتدایی) نیز در برنامه مشارکت داشته باشند. این گروه از دانش‌آموزان، اگرچه به سن تکلیف نرسیده‌اند، اما با خواندن سوره‌های کوتاهی که بلد هستند (مانند ناس، توحید و...) در فضای معنوی و قرآنی قرار گرفته و احساس تعلق بیشتری نسبت به آموزه‌های دینی پیدا می‌کنند.

ویژگی‌های خاص اجرا:

فضاسازی و تزئین محیط اجرای برنامه (بادکنک‌آرایی، فضای شاد و جذاب)

استقبال دانش‌آموزان با عطر زدن (عطر گل محمدی) توسط همکلاسی‌ها در ورودی جلسه

پاسخ به سؤالات شرعی و اعتقادی مطرح شده توسط دانش‌آموزان در خلال برنامه

ایجاد ارتباط نزدیک و صمیمی با مربی به نحوی که کودکان به راحتی سؤالات دینی و ذهنی خود را بیان کنند

مکان اجرا:

مدرسه محل خدمت خانم عالم‌زاده، در قالب همکاری با طرح‌های پرورشی مانند «طرح معراج».

مخاطب‌شناسی:

مخاطبان اصلی این برنامه، دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، به‌ویژه پایه‌های پنجم و ششم هستند. با این حال، تلاش شده تا پایه‌های پایین‌تر نیز در حد توان و شرایط سنی خود در برنامه حضور داشته باشند.

منابع انسانی:

برنامه به صورت انفرادی توسط خانم عالم‌زاده اجرا شده است. ایشان شخصاً مسئولیت طراحی، هماهنگی، فضاسازی، اجرا و پاسخ‌گویی به سؤالات دانش‌آموزان را بر عهده داشته‌اند.

ابزار و امکانات:

برای جذاب‌سازی برنامه، از تزئینات ساده مانند بادکنک، عطر و فضاسازی مناسب استفاده شده است. همچنین از فضای داخلی مدرسه (احتمالاً نمازخانه یا کلاس درس) بهره گرفته شده است.

بازتاب رسانه‌ای:

در مصاحبه اشاره‌ای به بازتاب رسانه‌ای رسمی یا فضای مجازی نشده است.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

نوآوری این طرح در ترکیب مفاهیم دینی با فضای جذاب کودکانه و تلاش برای معنوی‌سازی محیط مدرسه به زبان کودکان است. استفاده از عناصری چون بادکنک، عطر، پذیرایی دوستانه، و ایجاد حس صمیمیت در ورودی جلسه، باعث شده کودکان با حس علاقه و تعلق بیشتری در محفل حاضر شوند.

همچنین پاسخ‌گویی آزادانه و بدون ترس به سؤالات و شبهات دینی دانش‌آموزان یکی دیگر از بخش‌های متمایز این طرح بوده است. چنین فضاهایی می‌تواند به پیشگیری از تثبیت شبهات و تقویت گرایش دینی در سنین پایین کمک کند.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

نیاز مخاطب:

نیاز اصلی مخاطبین، یعنی دانش‌آموزان، قرارگیری در یک محیط امن، صمیمی و قابل فهم برای ابراز سؤالات دینی و انس با مفاهیم قرآنی است. بسیاری از کودکان با شبهاتی مواجه‌اند که در محیط‌های رسمی آموزشی مطرح نمی‌کنند یا پاسخی برای آن‌ها نمی‌یابند.

نحوه پاسخ به نیاز:

با ایجاد فضای دوستانه، ساده و کودک‌پسند و نیز فراهم کردن بستر گفت‌وگوی آزاد و مستقیم، این طرح به رفع شبهات و ارتقاء باور دینی در سنین پایین کمک می‌کند. حتی دانش‌آموزانی که تا پیش از آن احساس تعلق به فعالیت‌های دینی نداشته‌اند، از این فضا استقبال کرده و مشارکت فعال نشان داده‌اند.

دستاوردها:

علاقه‌مند شدن دانش‌آموزان به مفاهیم قرآنی

رفع شبهات دینی و اعتقادی در سطح پایه‌ای

افزایش ارتباط صمیمی بین مربی دینی و دانش‌آموز

تقویت گرایش‌های معنوی و انس با قرآن در فضای مدرسه

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

مهم‌ترین مانع ذکر شده توسط مجری، کمبود زمان در برنامه‌های مدرسه است. به دلیل محدودیت در برنامه‌های درسی و آموزشی، فرصت کافی برای اجرای این نوع برنامه‌ها برای همه پایه‌ها فراهم نشد.

برنامه صرفاً در یک پایه (ششم ابتدایی) اجرا شد و پایه‌های دیگر به دلیل کمبود زمان از حضور در این برنامه محروم شدند.

چالش دیگر، اولویت پایین برنامه‌های تربیتی در مقایسه با برنامه‌های رسمی آموزشی در مدارس است که باعث محدودیت در اجرای طرح‌های مکمل می‌شود.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا