مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
تربیت و حفظ سه نهاد مسجد ،مدرسه و خانواده با موضوع قرآن
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
از ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان و بزرگسالان برگزار می شود.
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
مساجد و مدرسه
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
با استفاده از مربیان قرآن کریم سعی کردیم جلسات قرآن و برنامه ها و مراسمات بچه ها را به تربیت و فهم صحیح و سالم به زندگی آنها و دوری کردن از فضای مجازی غیر صحیح و کشاندن به زندگی خوب و صحیح ...
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
رشد و پرورش کردن بچه ها به موضوع زندگی و اهمیت جایگاه انها در اجتماع
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
جلسات قرآن ابتدا از خواندن و تلاوت قرآن و سپس گفتمان دینی و حلقات صالحین برای هرمقطع سنی برگزار میکنیم و آخر فعالیت های در روستاها نزدیک ارسال میکنیم
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطبشناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانهای:
فعالیت اصلی آقای کثیر، برگزاری برنامههای کاربردی آموزشی-تبلیغی در حوزه قرآن، دین و سبک زندگی اسلامی در شهرستان کرخه (روستای ذخیره اسماعیل قم) است. جرقه اولیه این فعالیت به سابقهی طولانی جلسات قرآنی در منطقه و تأثیرات مربیان قدیمی روستا پس از دوران دفاع مقدس بازمیگردد. این تجربه نسلبهنسل منتقل شده و اکنون با محوریت مربیان بومی و طلبههای تربیتیافته در همان منطقه ادامه دارد.
روش اجرای فعالیت بر پایه استفاده از مربیان باتجربه، جلسات آموزشی قرآنی، برنامههای فرهنگی در مناسبتها (محرم، رمضان، تابستان، نوروز) و اردوهای تربیتی است. جلسات در مسجد جامع قدیمی و همچنین در منزل امام موسی کاظم (علیهالسلام) برگزار میشود. فعالیتها شامل آموزش قرآن، اخلاق، احکام و محتوای سبک زندگی اسلامی است.
مخاطبان فعالیت شامل دو گروه اصلی هستند:
دانشآموزان (پایه ابتدایی تا دبیرستان)، که اکثریت مخاطبان را تشکیل میدهند.
بزرگسالان، از جمله افراد تا سن ۶۰ سال که در جلسات گفتمانی و حلقات صالحین شرکت میکنند.
مربیان طرح شامل هفت طلبه بومی و تعدادی معلم و هیئتی هستند. وظایف میان مربیان تقسیم شده است: برخی مسئول برنامه برای ابتداییها، برخی برای نوجوانان، و برخی مسئول آموزش حلقههای بزرگسالان هستند. جلسات به صورت منظم هفتهای ۳ روز در ایام کاری، و روزانه در ایام خاص (رمضان، تابستان، نوروز) برگزار میگردد.
ابزار و امکانات محدود است. مهمترین وسیله در اختیار، یک پروژکتور است که با آن فیلمهای آموزشی، سخنان رهبری، و کلیپهای شهدا پخش میشود. سایر تجهیزات مانند سیستم صوتی، امکانات تصویری و کتب کافی یا خراب هستند یا بهشدت نیازمند بهروزرسانیاند. برنامههای فرهنگی همچون زیارت، اردوی تفریحی و جلسات ترکیبی علمی-اجرایی نیز بخشی از فعالیتها را تشکیل میدهند.
بازتاب رسانهای فعالیت محدود به شهرستان شوش بوده و در سطح فراتر تبلیغ نشده است، اما در سطح محلی بهویژه در میان اهالی منطقه شناختهشده و مورد حمایت است.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
تمایز اصلی این فعالیت در استمرار، عمق تربیتی و استفاده از مربیان بومی رشد یافته در همان جلسات است. بر خلاف فعالیتهای مشابه که گاه بهصورت فصلی یا مقطعی برگزار میشوند، جلسات آقای کثیر منظم، هفتگی و مبتنی بر فرآیند تربیتی بلندمدت هستند.
نوآوری دیگر این فعالیت در پیوند میان جلسات آموزشی و رویدادهای واقعی و فرهنگی است. از جمله این اقدامات میتوان به:
برگزاری اردوهای سهگانه در رمضان برای ردههای سنی مختلف
طراحی جلسات ویژه گفتمان دینی برای بزرگسالان
تفکیک برنامهها بر اساس نیاز مخاطبان مثبت و منفی برای اثرگذاری دقیقتر اشاره کرد.
مهمترین شاخصه فعالیت از نظر مجری، محتواست؛ محتوایی که هدف آن ارتقاء سطح فکری، اخلاقی، و اجتماعی نوجوانان و بزرگسالان است. با این حال، قالب اجرایی متنوع و استفاده از موقعیتهای واقعی مانند مسابقات، جلسات حلقهای، فیلم و اردو نیز تأثیر چشمگیری در موفقیت طرح داشتهاند.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
این فعالیت ناظر به نیاز مخاطبان به هویتیابی دینی، رشد معرفتی، دوری از آسیبهای فضای مجازی، و تقویت اطلاعات عمومی و شرعی برای موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی است. بسیاری از نوجوانان و جوانان در روستا فاقد مسیر مشخص برای تربیت دینی هستند و این جلسات به مثابه یک راه تربیتی کامل ایفای نقش میکند.
فعالیتهای ارائهشده با آموزش تدریجی قرآن، استفاده از اساتید محلی، برگزاری مسابقات و جذب جوانان به جلسات مؤثر، این نیازها را پاسخ میدهد. همچنین با توجه به تجربهی افراد در جلسات، در مصاحبههای علمی و استخدامی نیز موفق بودهاند، چراکه سطح اطلاعات عمومی و دینی آنها ارتقاء یافته است.
دستاوردهای مهم این طرح شامل موارد زیر است:
تربیت چندین حافظ قرآن
موفقیت برخی دانشآموزان در آزمونهای دانشگاهی و ورود به رشتههایی مانند پزشکی
شرکت و برنده شدن در مسابقات قرآنی و فرهنگی شهرستانی و استانی
داوری مسابقات توسط برخی از همین دانشآموزان تربیتیافته
ایجاد هویت دینی در بین نوجوانان با پیشینه مشکلدار و اصلاح رفتار ایشان
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
مهمترین چالشها و موانع این فعالیت عبارتند از:
محدودیت امکانات و ابزار آموزشی: تنها ابزار در دسترس پروژکتور است و سایر تجهیزات مثل سیستم صوتی و کامپیوتر خراب یا ناکارآمد هستند.
نبود حمایت مالی پایدار: بخش زیادی از هزینههای اردوها و برنامهها از خود مربیان یا مشارکت محدود مردمی تأمین میشود.
فاصله مکانی مربیان غیر بومی: برخی مربیان از شهرستان شوش میآیند و امکان حضور مستمر ندارند.
مخاطبان با انگیزههای منفی: تعدادی از شرکتکنندگان بدون نیت یادگیری وارد جلسات میشوند که ناگزیر از دیگران جدا میگردند.
عدم بازتاب رسانهای گسترده: علیرغم فعالیت مستمر، طرح بهخوبی معرفی نشده است.
با این حال، مدیریت مردمی، نظم در اجرا و روحیه جهادی مربیان موجب شده طرح بهصورت نسبتاً موفقی ادامه یابد.
مسیرهای ارتباطی
عنوان تیم یا گروه:
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:
ارسال دیدگاه