رفتن به محتوای اصلی

تربیتی

جلال امیری | خوزستان سطح 1 -

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    دانش آموزان
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    دوره متوسطه تول

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    مسجد و مدرسه

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

مسائل تربیتی و اخلاقی مخاطبان

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

رشد سریع، مخاطبان در سن تأثیر پذیر و تأثیر گذار، جذب حداکثری

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

مقدمه ، محتوا، هدایا و عملی بصورت کارگاهی

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فعالیت مورد نظر تحت عنوان «برپایی موکب‌های قرآنی در مسیر راهپیمایی اربعین» تعریف می‌شود که هدف اصلی آن ایجاد جاذبه‌های فرهنگی با محتوای قرآنی برای زائران اربعین حسینی است.

جرقه اولیه این فعالیت از مشاهده حضور عظیم زائران در راهپیمایی اربعین و نیاز به محتوای فرهنگی-تبلیغی در این مسیر نشأت گرفته است. از آنجا که اغلب مواکب خدمات رفاهی و تغذیه‌ای ارائه می‌دهند، ایده برپایی موکب‌هایی با محتوای قرآنی، یک خلأ فرهنگی را پوشش داده و انگیزه‌ای برای اجرا ایجاد کرده است.

فرآیند اجرا و مراحل فعالیت شامل موارد زیر است:

مرحله اول: طراحی ایده و تهیه محتواهایی برگرفته از مفاهیم قرآنی با محوریت انسان‌سازی

مرحله دوم: انتخاب و تجهیز مواکب در مسیر پیاده‌روی اربعین

مرحله سوم: اعزام تیم‌های فرهنگی جهت اجرای برنامه‌ها در موکب‌ها

مرحله چهارم: اجرای فعالیت‌های میدانی متنوع با حضور مردم

مرحله پنجم: جمع‌آوری بازخوردها و گزارش‌گیری برای بهبود فعالیت در دوره‌های بعدی

روش اجرا بر پایه تعامل مستقیم با مخاطب و استفاده از شیوه‌های جذاب و اثرگذار فرهنگی نظیر مسابقه، مشاوره، نقاشی کودک و نمایش است.

جزئیات فعالیت شامل برگزاری مسابقات فرهنگی، پاسخگویی به سوالات دینی، غرفه مشاوره، برنامه‌های ویژه کودکان نظیر نقاشی و بازی، قرائت قرآن و همچنین اهدای جوایز و محصولات فرهنگی است. تلاش شده فضای موکب‌ها گرم، تعاملی و جذاب باشد تا زائران با رغبت در آن شرکت کنند.

قالب فعالیت به صورت موکب فرهنگی است که ضمن ارائه خدماتی نظیر پذیرایی مختصر، تمرکز آن بر تعامل و انتقال مفاهیم قرآنی است.

مخاطب‌شناسی این طرح مبتنی بر شناخت عمیق مخاطبان حاضر در راهپیمایی اربعین بوده است. با توجه به تنوع سنی، جنسیتی و فرهنگی زائران، محتوای موکب‌ها به گونه‌ای تنظیم شده که اقشار مختلف از جمله کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان را تحت تأثیر قرار دهد. ویژگی مشترک این مخاطبان، علاقه‌مندی به اهل‌بیت و فضای معنوی اربعین است که بستری مناسب برای جذب آنان به محتوای قرآنی فراهم کرده است.

منابع انسانی مورد استفاده در این طرح، شامل افراد متخصص در حوزه‌های علوم قرآنی، مشاوره دینی، مربیان کودک، فعالان فرهنگی، راویان و مداحان بوده‌اند. ترکیب نیروهای متخصص و جهادی، باعث افزایش اثرگذاری فعالیت شده است.

ابزار و امکانات مورد استفاده شامل چادرها و سازه‌های موکب، اقلام فرهنگی نظیر بروشور، کتابچه و هدایای تبلیغی، وسایل صوتی و تصویری، وسایل نقاشی کودک و لوازم پذیرایی است.

بازتاب رسانه‌ای در مصاحبه ذکر نشده است.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

نوآوری و تمایز اصلی این فعالیت، در تمرکز بر محتوا و معنابخشی قرآنی به پیاده‌روی اربعین است؛ در حالی که اغلب مواکب خدمات رفاهی ارائه می‌دهند، این موکب‌ها با استفاده از جاذبه‌های فرهنگی، به تبلیغ مفاهیم قرآنی پرداخته‌اند.

مهم‌ترین شاخصه فعالیت از نظر مجری، محتوای قرآنی و نوع انتقال آن با شیوه‌های تعاملی و جذاب است. به جای سخنرانی صرف، فعالیت‌ها از طریق بازی، مشاوره، نمایش و تعامل فردی انجام شده که منجر به درگیری ذهنی مخاطب با موضوع شده است. بنابراین، برجسته‌ترین بخش این فعالیت، محتوا و سناریوی اجرایی آن است که متناسب با موقعیت اربعین و ویژگی‌های زائران طراحی شده است.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

نیاز مخاطبان در این فعالیت، خلأ فرهنگی و قرآنی در مسیر راهپیمایی اربعین است. با توجه به حضور میلیون‌ها زائر و عدم تناسب میان کمیت مخاطبان و کیفیت محتوای فرهنگی ارائه شده، ضرورت تولید و ارائه محتوای قرآنی برجسته می‌شود.

این فعالیت با ایجاد محیطی جذاب و تعاملی، این خلأ را برطرف کرده و مفاهیم قرآنی را در بستر عاطفی و عاشورایی اربعین منتقل کرده است.

نتایج و دستاوردها شامل:

ارتقاء آگاهی قرآنی زائران

ایجاد تجربه مثبت فرهنگی در ذهن مخاطب

افزایش تعامل خانواده‌ها با مفاهیم دینی در فضای زیارتی

تشویق مخاطبان به ادامه مسیر انس با قرآن بعد از اربعین

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

در متن مصاحبه، به صورت مستقیم به چالش‌ها اشاره نشده است، اما می‌توان از خلال متن مواردی را برداشت کرد از جمله:

محدودیت زمانی اجرای طرح به علت کوتاه بودن ایام اربعین

مشکلات لجستیکی در مسیر پیاده‌روی و جابجایی تجهیزات

عدم آشنایی اولیه مخاطب با فعالیت‌های فرهنگی در قالب موکب و نیاز به ایجاد اعتماد و انگیزه برای مشارکت

رقابت با مواکب رفاهی پرجاذبه که ممکن است توجه زائران را به خود جلب کنند

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا