مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
دانش آموزی و بزرگسال
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
کودکان، بزرگسال
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
مدرسه و عموم
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
پیشگیری
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
پرده خوانی برای کودکان و تاثیر زیاد آن در آموزش تعالیم دینی
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
سخنرانی، پرده خوانی
تفصیلی
فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.
جرقه اولیه:
جرقه آغاز فعالیت با مشاهده یک طرح تبلیغی در فضای مجازی (کانال ایتا) شکل گرفت که در آن مبلغی با استفاده از ابزارهای تصویری داستان پیامبران را ارائه میداد. این مشاهده موجب شد خانم شعبانزاده به فکر بومیسازی و سادهسازی این ایده با ابزارهای در دسترس و ارزانتر بیفتد.
فرآیند و روش اجرا:
ایده به صورت عملی در مدارس پیاده شد، خصوصاً در قالب اجرای پردهخوانی با استفاده از تابلو، نقاشی، و ساخت کارهای دستی مرتبط با موضوعات مذهبی و قرآنی. هدف اصلی، ایجاد فضای تصویری و دیداری برای کودکان بود تا مفاهیم دینی و داستانهای قرآنی در ذهن آنها ماندگار شود. در صورت نبود امکانات تصویری مانند پروژکتور، از طراحیهای دستی، نقاشی، فیبر، پارچه، یونولیت و سایر امکانات ساده استفاده میشد تا فضاسازی مناسب انجام گیرد.
مراحل:
حضور در مدارس به عنوان مبلغ طرح امین
انتخاب موضوع مناسبتی (مانند غدیر، ایام فاطمیه، سورههای قرآنی)
طراحی محتوای دیداری (نقاشی، پردهخوانی، کاردستی)
اجرای برنامه به صورت کلاسی یا عمومی در نمازخانه
ارزیابی تأثیرگذاری و تکرار و توسعه طرح
جزئیات:
برنامهها با هدف ایجاد تجربهای چندرسانهای برای دانشآموزان طراحی میشدند تا صرفاً شنیداری نباشند. از ابزارهایی مانند نقاشی روی تخته، تابلوی تصویری و عناصر نمایشی ساده برای روایت داستانها استفاده میشد.
قالب:
قالب فعالیت بیشتر به صورت پردهخوانی، کاردستی، نقاشی و آموزش تصویری بود. همچنین کلاسهای تفسیر دعای ندبه به صورت هفتگی برای بانوان نیز بخشی از فعالیت ایشان بود.
مخاطبشناسی:
مخاطبان اصلی، دانشآموزان مدارس ابتدایی بودند که به دلیل سن پایین نیاز به دریافت تصویری مفاهیم دینی داشتند. همچنین بانوان شرکتکننده در جلسات دعای ندبه در فضای خانگی نیز از دیگر مخاطبین بودند.
منابع انسانی:
اغلب فعالیتها به صورت انفرادی توسط خود خانم شعبانزاده انجام میگرفت. در برخی مدارس، معلمان پرورشی نیز در اجرای برنامهها همکاری میکردند.
ابزار و امکانات:
در صورت وجود امکانات مانند پروژکتور از آن استفاده میشد؛ در غیر اینصورت از ابزارهای دستی چون فیبر، پارچه، نقاشی، تخته، کاردستی و سایر مواد ساده بهرهگیری میشد. امکانات شخصی مانند هزینه خرید جوایز، پذیرایی، و ملزومات توسط خود مبلغ تأمین میشد.
بازتاب رسانهای:
در متن مصاحبه به بازتاب رسانهای اشارهای نشده است.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟
نوآوری اصلی در استفاده از روشهای دیداری و چندرسانهای بدون وابستگی به ابزارهای گرانقیمت و رسمی مانند پروژکتور یا ابزارهای دیجیتال است. ایشان با تکیه بر خلاقیت و امکانات ساده و بومی (نقاشی، پردهخوانی، کاردستی) توانستهاند فضای جذاب و اثرگذار برای انتقال مفاهیم دینی به کودکان ایجاد کنند. به تعبیر ایشان، کمبود امکانات، زمینهساز خلاقیت شده است. همچنین خلاقیت در ارائه مفاهیم قرآنی به کمک بازی، نقاشی و داستان از دیگر نقاط تمایز فعالیت ایشان است.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟
مسئلهشناسی:
ضعف شدید در حافظه دینی و معرفتی کودکان، عدم آشنایی دقیق با سورههای قرآن، داستانهای اهلبیت و مفاهیم تربیتی از جمله نیازهایی بود که ایشان شناسایی کردهاند. همچنین تأثیرپذیری کودکان از فضای مجازی و ابزارهای تصویری پیشرفته، انگیزهای برای استفاده از ابزارهای دیداری شد.
پاسخ به نیاز:
با بهرهگیری از ابزارهای دیداری و روشهای غیرکلامی مانند کاردستی، نقاشی و نمایش تصویری مفاهیم، توانستهاند محتوای دینی را به شکلی جذاب و ماندگار در ذهن دانشآموزان تثبیت کنند.
نتایج و دستاوردها:
ایجاد علاقهمندی بیشتر در کودکان نسبت به مفاهیم دینی
ماندگاری مطالب در ذهن دانشآموزان
ارائه روشهایی مؤثر برای فهم قرآن در مقطع ابتدایی
تقویت پیوند مفاهیم دینی با خلاقیت و هنر در آموزش
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟
نبود پشتیبانی مالی: تمام هزینههای برنامهها (از جوایز و ملزومات تا پذیرایی) شخصاً توسط خود مبلغ تأمین میشود. این فشار مالی میتواند مانعی جدی برای ادامه فعالیت باشد.
نبود حمایت سازمانی و آموزشی: ارگانهایی مانند آموزش و پرورش یا ارشاد، برنامهای برای توانمندسازی مربیان ندارند. عدم وجود دورههای آموزشی رسمی و تخصصی، موجب شده تا مربیان خودجوش و با هزینه شخصی به دنبال یادگیری بروند.
محدودیت امکانات اجرایی: در برخی مناطق مانند روستاها، نبود تجهیزات سمعی-بصری اجرای برنامهها را سختتر میکند.
کندی پیشرفت فعالیتها: به دلیل مشکلات بالا، روند گسترش و اثرگذاری طرح به کندی پیش میرود.
مسیرهای ارتباطی
عنوان تیم یا گروه:
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:
ارسال دیدگاه