رفتن به محتوای اصلی

پیوند مسجد و مدرسه

سجاد کعب عمیر | خوزستان سطح 2 -

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    دانش آموزان
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    متوسطه اول دانش آموزان پسر.

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    مدرسه

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

پیوند قوی بین دانش آموزان در مدرسه و مسجد

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

روحیه دانش آموزان و مذهبی بودن آنها به صورت آشکار محرز خواهد بود

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

بیشتر متمرکز بر روز جمعه و نماز جمعه
و کلاس های قرآنی روز پنجشنبه

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فعالیت ارائه شده یک مجموعه برنامه‌ریزی‌شده در قالب «محفل دخترانه» با عنوان «دختر ماه» است که هدف آن ایجاد فضایی خودمانی و دوستانه برای ارتباط‌گیری با دختران نوجوان، ترویج ارزش‌های دینی، و پاسخ به نیازهای عاطفی و فکری این قشر است.

جرقه اولیه فعالیت از یک دغدغه شخصی شروع می‌شود، به این صورت که مجری به عنوان مربی، متوجه کاهش جذابیت جلسات سنتی و رسمی برای دختران نوجوان می‌شود و به دنبال ایجاد فرمی نو برای ارتباط‌گیری مؤثرتر با آنها برمی‌آید.

فرآیند و روش اجرا به صورت زیر است:

جلسات هفتگی در قالب دورهمی‌های شبانه برگزار می‌شود که حالتی نیمه‌رسمی و در عین حال دوستانه دارد.

در هر جلسه، یکی از دختران نقش میزبان را دارد و برنامه در خانه او برگزار می‌شود. این انتخاب موجب حس مالکیت و مشارکت دختران می‌شود.

برنامه شامل بخش‌های مختلفی است: صمیمیت اولیه، گفت‌وگوی آزاد در قالب موضوعات اخلاقی و دینی، تجربه‌محوری، ارائه کارهای هنری یا خلاقانه توسط دختران، و در نهایت صرف پذیرایی ساده.

محتوای جلسات متناسب با نیازهای روانی و اجتماعی نوجوانان طراحی می‌شود، با تأکید بر معنویت، هویت‌یابی، و ارتباط با خدا.

قالب اجرا غیررسمی، تجربه‌محور و مشارکتی است و محیط کاملاً صمیمی و بدون ساختار خشک رسمی دارد.

مخاطب‌شناسی طرح مبتنی بر شناخت دقیق از روحیات، دغدغه‌ها، و نیازهای دختران نوجوان (سنین دبیرستان) طراحی شده است. مخاطبان کسانی هستند که معمولاً در برنامه‌های رسمی مساجد و هیئات جذب نمی‌شوند اما نیازمند فضای گفتگو، محبت، و معنا هستند.

منابع انسانی مورد نیاز شامل:

مربی آشنا با اصول تربیتی و ارتباط مؤثر با نوجوان،

افراد داوطلب برای همراهی در اجرا و هماهنگی،

مادران دختران که در برنامه مشارکت غیرمستقیم دارند.

ابزار و امکانات مورد استفاده بسیار ساده است و اغلب در منازل برگزار می‌شود، بنابراین به تجهیزات خاصی نیاز نیست. استفاده از وسایل ساده خانگی برای پذیرایی، دکور، و اجرای برنامه کفایت می‌کند.

بازتاب رسانه‌ای خاصی از برنامه در سطح رسانه‌ای صورت نگرفته اما اثرگذاری آن در سطح خانواده‌ها و جامعه پیرامون ملموس بوده است، به طوری که خانواده‌ها خود درخواست ادامه و توسعه این برنامه را دارند.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

نوآوری فعالیت در شکستن ساختار رسمی و جایگزینی آن با فضای کاملاً دوستانه، همدلانه و تجربه‌محور است. مجری به جای دعوت نوجوانان به مکان‌های رسمی و اجرای برنامه‌های ساختارمند، به خانه‌های آنها می‌رود و آنها را در تولید محتوا و اجرای برنامه شریک می‌کند.

مهم‌ترین شاخصه برجسته این فعالیت قالب آن است؛ قالبی نو، مبتنی بر «مشارکت میزبان-مهمان»، و فضای غیررسمی. اگرچه محتوا نیز متناسب با مخاطب و عمیق است، اما عامل جذب و اثرگذاری اصلی، قالب برنامه و فضای ایجاد شده است.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

مسأله اصلی، کم‌رنگ شدن رابطه دختران نوجوان با فضاهای دینی و تربیتی به دلیل قالب‌های خشک و رسمی و ناتوانی در تأمین نیازهای عاطفی، هویتی و معنوی آنهاست. همچنین دختران در این سن نیاز به دیده شدن، همدلی، ابراز وجود و فضای امن دارند.

این برنامه با ایجاد یک فضای امن، صمیمی، و احترام‌آمیز به نیازهای عاطفی و معنوی نوجوان پاسخ می‌دهد. آنها در این فضا احساس مهم بودن، تأثیرگذاری و ارتباط مؤثر دارند.

نتایج و دستاوردها:

ارتباط پایدار و عاطفی میان مربی و نوجوانان،

افزایش اعتماد به نفس دختران،

رشد معنوی در قالب تجربه‌های شخصی،

مشارکت فعال خانواده‌ها در فرآیند تربیتی،

الگوسازی برای طرح‌های مشابه.

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

چالش‌های اصلی این فعالیت عبارتند از:

محدودیت مربی در دسترسی به همه مخاطبان و زمان‌بر بودن این مدل برای اجرا در مقیاس وسیع.

نبود ساختار رسمی ممکن است در صورت ضعف در هدایت، به بی‌نظمی و انحراف از هدف بینجامد.

محدود بودن ظرفیت اجرا در هر نوبت (به دلیل محدودیت فضا و صمیمیت لازم)، که توسعه‌پذیری را کند می‌کند.

اتکای زیاد به شخصیت مربی که در صورت نبود او، ممکن است برنامه ادامه نیابد.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا