رفتن به محتوای اصلی

جهاد کبیر

سید مصطفی حسنی | سيستان و بلوچستان درس خارج کارشناسی ارشد

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    فرهنگی تربیتی
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    برای تمام مسلمانان قابل اجراست لکن نمونه موردی برای آوارگان جنگ سوری و لبنان اجرا شده است.

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    عمومی

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

سبک زندگی و احیای جهاد کبیر در بین مسلمانان تطبیق نمونه موردی بر آوارگان سوری و لبنانی

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

کار فرهنگی بر اساس جهاد کبیر

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

به طور دقیق داخل متن ورد توضیح داده شده است.

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

فرآیند و مراحل اجرا: فعالیت «جهاد کبیر» با هدف مقابله فرهنگی و معرفتی در میدان جنگ ترکیبی دشمن، با تأکید بر جهاد تبیین و خودسازی فردی، طراحی و اجرا شده است. فرآیند اجرایی این فعالیت شامل طراحی مبانی نظری، نگارش و تدوین محتوا، توجیه اولیه مخاطبین، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، بازخوردگیری و اصلاحات است. فاز اول فعالیت در سوریه و لبنان و سپس در استان سیستان و بلوچستان به اجرا درآمده و رایزنی‌هایی برای گسترش در سایر استان‌ها و کشورها نیز صورت گرفته است.

جرقه اولیه طرح: الهام اولیه از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره‌ی جهاد کبیر و جهاد اکبر در قالب جنگ ترکیبی دشمن و ضرورت مقابله فرهنگی با این جریان‌ها بود. همچنین از فرمایشات امام خمینی (ره) درباره‌ی آینده‌نگری دینی نیز استفاده شد.

جزئیات طرح: این طرح بر مبنای نظام الهی، آیات و روایات اسلامی و تأکید بر سلامت جسمی، روانی، ذهنی و معرفتی انسان‌ها طراحی شده است. اهداف اصلی آن ارتقای بصیرت دینی، شناخت دشمن، توانمندسازی بانوان در مواجهه با جنگ نرم و افزایش بینش نسبت به ساختار نظام آفرینش است. سرفصل‌ها شامل مباحث سلامت، سبک زندگی، حیات عافیت‌محور، اعتدال مزاج، شناخت دشمن، نظام تربیتی و آشنایی با سنن الهی است.

قالب اجرا: برگزاری کلاس‌های حضوری و مجازی، کارگاه‌های عملی، جلسات پرسش و پاسخ، توزیع منابع مطالعاتی، مشاوره فردی و کار گروهی.

مخاطب‌شناسی: مخاطبین این طرح عمدتاً بانوان بالای ۱۴ سال بودند، اما در ادامه به سایر گروه‌ها نیز تعمیم یافت. گروه‌های هدف شامل بانوان مسلمان، مسیحی، اهل سنت، دانشجویان، عموم مردم و فعالین فرهنگی بودند. ویژگی‌های مشترک مخاطبین، آسیب‌پذیری اجتماعی، قرار داشتن در مناطق بحران‌زده و کم‌برخوردار، و نیاز به تقویت بینش دینی و توانمندسازی فرهنگی است.

منابع انسانی: هسته مرکزی متشکل از خود مجری، همسرشان و سایر فعالان فرهنگی و استادان حوزه سلامت، معماری، تربیت و معارف اسلامی است. از جمله همکاران می‌توان به خانم زهرا وقار (کارشناس ارشد معماری و مطالعات فرهنگی) اشاره کرد. همچنین از حمایت برخی نهادهای خیریه مردمی، روحانیون و دانشجویان بهره‌گیری شده است.

ابزار و امکانات: امکانات مورد استفاده شامل فضاهای عمومی همچون حسینیه‌ها، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، مؤسسات خیریه و اتاق اختصاصی خانگی برای تدوین محتواست. ابزارهای آموزشی شامل تخته، ملزومات اداری، سیستم‌های رایانه‌ای، منابع متنی و محتوای دیجیتال است. بیشتر فعالیت‌ها با حمایت‌های مردمی و بدون تکیه بر ساختارهای پرهزینه انجام شده‌اند.

بازتاب رسانه‌ای: تاکنون بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای نداشته‌اند اما گزارشی از نمونه‌های اجرایی در سوریه و لبنان موجود است و برای مستندسازی و انتشار عمومی در آینده در نظر گرفته شده‌اند.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

وجه تمایز اصلی این طرح نسبت به سایر فعالیت‌های فرهنگی، تمرکز آن بر جهاد کبیر در برابر جهاد نظامی یا جهاد اصغر و حتی جهاد اکبر است. این فعالیت، جهادی در لایه‌های معرفتی و شناختی است که ناظر بر شناسایی و مقابله عمیق با دشمن در عرصه‌ی جنگ ترکیبی است. از منظر مجری، مهم‌ترین شاخصه طرح، محتوا و سناریوی آن است که بر پایه تحلیل دقیق آیات و روایات، اندیشه‌های امام خمینی، مقام معظم رهبری، و دیدگاه‌های صاحب‌نظران دینی و فرهنگی تدوین شده است.

همچنین این طرح با حضور در مناطق بحران‌زده مانند زینبیه سوریه، توانسته است مخاطبین را به‌طور مستقیم و مؤثر درگیر سازد، و با توجه به اقتضائات فرهنگی و اعتقادی آنان محتوا را ارائه دهد.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

نیاز اصلی مخاطبین، فقدان شناخت دقیق از دشمن در میدان جنگ ترکیبی، بی‌توجهی به نظام خلقت و سنت‌های الهی در زندگی شخصی، و نبود نگرش جامع به خودسازی و سلامت در سطوح مختلف جسمی، ذهنی و روحی است. این خلأها در بسیاری از فعالان فرهنگی، اجتماعی و حتی نظامی نیز دیده شده و باعث انحراف یا ناکارآمدی شده‌اند.

فعالیت «جهاد کبیر» با رویکرد آموزش شناختی، معرفتی و روشمند نسبت به دشمن، اصلاح سبک زندگی، ارتقاء سلامت مزاج و روان، و تبیین نظام الهی، سعی در رفع این نیازها دارد. دستاوردهای قابل‌ذکر شامل توانمندسازی بانوان در مناطق بحرانی، ارتقاء بینش دینی، و ایجاد شبکه‌ای از مروجین فرهنگی با رویکرد جهاد کبیر است.

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

مهم‌ترین چالش‌ها شامل:

محدودیت مالی: نبود حمایت‌های مادی مناسب برای تولید محتوا، تدارک فضاهای آموزشی و تأمین تجهیزات لازم.

کمبود منابع انسانی متخصص: افراد زیادی در اختیار نیستند که به مباحث جهاد کبیر با رویکرد ترکیبی و جامع مسلط باشند.

موانع فرهنگی و مذهبی: در مناطق اهل سنت، حساسیت‌های مذهبی وجود دارد که فعالیت را به شکل چراغ خاموش و با دقت بالا لازم می‌سازد.

نبود پشتیبانی رسمی گسترده: ضعف همکاری ساختارهای رسمی فرهنگی و تبلیغی کشور برای تسهیل اجرای این گونه فعالیت‌ها.

عدم وجود بستر رسانه‌ای قوی: برای اطلاع‌رسانی، مستندسازی و اشاعه تجربیات موفق.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

فایل‌ها و مستندات

پیوست مبلغ
برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا