رفتن به محتوای اصلی

نمایشگاه او یک زن است (تطبیقی ادیان ابراهیمی)

عباس پهلوان دوست | اصفهان سطح 2 -

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    فرق و ادیان
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    قشر خاکستری مخصوصا نوجوانان و جوانان

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    نمایشگاه، مدارس، ادارات، دانشگاه ها و هر جایی که امکان برگزاری نمایشگاه در آن باشد.

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

هدف اصلی نمایشگاه، رفع گسست بین نگرش مدرن به زن و حجاب در ادیان ابراهیمی است. مسئله محوری این است که نوجوانان و جوانانِ قشر خاکستری (غیرمتعصب و غیرمقید به حجاب)، حجاب را بهعنوان یک "محدودیت" یا "امری صرفاً اسلامی" میبینند، درحالیکه این نمایشگاه باید نشان دهد:

حجاب در اسلام، مسیحیت، یهودیت و حتی تمدنهای باستانی (مانند ایران باستان) ریشه مشترک فرهنگی-دینی دارد.

حجاب نه یک تابو، بلکه نماد کرامت، هویت و انتخاب آگاهانه در طول تاریخ است.

حجاب در اسلام، همسو با روحیه عدالتخواهی و احترام به زنان، ضد نگاه ابزاری به زن است.

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

تمییز از منظر برون دینی و ادیانی و تطبیق آنها

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

بخش تطبیقی:

نمایش مقایسهای متون دینی (تورات، انجیل، قرآن) درباره پوشش زن.

تصاویر تاریخی از حجاب در ادیان مختلف (مثلاً نقاشیهای مسیحی از حضرت مریم با حجاب).

بخش جامعهشناسی:

نظرسنجی های میدانی از نوجوانان درباره تعریفشان از حجاب و آزادی.

مستندهای کوتاه از زنان موفق با حجاب (در ورزش، علم، هنر) و بدون حجاب (برای ایجاد گفتوگو).

بخش هنری:

آثار هنری مدرن (نقاشی، مجسمه، کلاژ) با موضوع "زن و حجاب" از هنرمندان جوان.

اجرای تئاتر تعاملی با موضوع فشارهای اجتماعی بر زنان (با یا بدون حجاب).

ب) برنامههای تعاملی:
ایستگاههای گفتوگو: میزگردهای کوتاه با روانشناسان، روحانیون و فعالان زن درباره حجاب و آزادی.

کارگاههای خلاقانه:

طراحی "حجاب مدرن" با مشارکت شرکتکنندگان (استفاده از پارچههای امروزی و طرحهای سنتی).

نوشتن نامههای نمادین به زنان تاریخساز با حجاب (مانند حضرت زینب).

فضای مجازی همزمان: هشتگسازی مثل #او_یک_زن_است و دعوت از بازدیدکنندگان برای به اشتراک گذاری عکسها و نظراتشان.

تفصیلی

    1. فعالیت شما چیست و چگونه است؟ معرفی خودش، تحصیلات، شهر و مکان فعالیت، جرقه اولیه، فرآیند، روش اجرا، مراحل، جزئیات، قالب، هزینه های جاری فعالیت، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.


فرآیند، روش اجرا و مراحل:
فعالیت تبلیغی آقای عباس پهلوان با محوریت «مقابله با فرق انحرافی و تبشیری و تبیین جایگاه زن و عفاف و حجاب در ادیان ابراهیمی» انجام می‌شود. این فعالیت از سال ۱۳۹۸ آغاز شده است و ابتدا به شکل تبلیغ عمومی در مناسبت‌ها بود. سپس با راه‌اندازی گروه تخصصی «مبشران حقیقت» متشکل از فارغ‌التحصیلان سطح ۳ رشته کلام و ادیان از مؤسسه خاتم‌النبیین، به تبلیغ تخصصی روی آوردند.
در آغاز با تبلیغ چهره‌به‌چهره در اماکن تفریحی و تجاری همچون مجتمع کوروش و پارک دریاچه شهدای خلیج فارس با حمایت امام جمعه منطقه، میزهای پاسخ‌گویی به شبهات اعتقادی و ادیانی برپا شد. سپس سبک کار به سمت فعالیت نمایشگاهی سوق پیدا کرد که شامل غرفه‌هایی با موضوعات گوناگون همچون کودک، مشاوره خانواده، پاسخ به شبهات و... بود.

قالب و ابزار:
قالب‌های متنوعی مانند نمایشگاه‌های موضوعی، کارگاه‌های تخصصی، جلسات پرسش‌وپاسخ و ارائه‌های چندرسانه‌ای (پاورپوینت، عکس‌نوشته، کلیپ‌های چندرسانه‌ای) به کار گرفته شده است. همچنین استفاده از آیات عهدین و قرآن در قالب مقایسه‌ای، نقطه قوت محتواست.

مخاطب‌شناسی:
مخاطبان این فعالیت عمدتاً قشر خاکستری هستند که وابستگی عمیقی به مناسک دینی ندارند. این گروه غالباً از نظر فکری بین طیف مذهبی و سکولار قرار دارند. همچنین برخی مخاطبان متدین نیز تحت تأثیر نگاه تطبیقی و نوآورانه فعالیت‌ها قرار می‌گیرند. این فعالیت در دانشگاه‌ها، مدارس، مناطق تجاری و مناطق آزاد همچون چابهار، شیراز، اصفهان و تهران اجرا شده و اثرگذاری ملموسی داشته است.

منابع انسانی:
تیم اصلی شامل ۹ نفر از فارغ‌التحصیلان سطح ۳ کلام و ادیان هستند که در زمینه نقد مسیحیت تبشیری و فرق انحرافی تخصص دارند. در زمان تبلیغ عمومی، گروه جهادی شهید علایان نیز به کار اضافه می‌شوند. اعضای گروه توانمند در تولید محتوا و آشنایی با مسائل تخصصی فرق و ادیان هستند.

ابزار و امکانات:
ابزارهای مورد استفاده شامل عکس‌نوشته، پاورپوینت، کلیپ چندرسانه‌ای، سیستم‌های پخش، و در آینده استفاده از هوش مصنوعی برای تولید انیمیشن و محتوای تصویری پیش‌بینی شده است. همچنین از منابع دینی معتبر (عهدین و قرآن) استفاده دقیق و مستند انجام می‌گیرد.

بازتاب رسانه‌ای:
فعالیت‌ها در رسانه‌هایی نظیر شبکه استانی سیستان، خبرگزاری رسا و سایر رسانه‌های خبری حوزه صنعت و پتروشیمی بازتاب داشته و گزارش‌های خبری متعددی از نمایشگاه‌ها پخش شده است.


   2. تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟


مهم‌ترین تمایز این فعالیت در محتوای تطبیقی آن است که آموزه‌های اسلام را با آموزه‌های یهودیت و مسیحیت در خصوص زن، حجاب، و جایگاه حقوقی زنان مقایسه می‌کند. همچنین از زبان برون‌دینی استفاده می‌شود و از آیات عهد عتیق و جدید برای استدلال بهره گرفته می‌شود که باعث رفع گارد ذهنی مخاطب می‌شود. نمایشگاه «او یک زن» و «رنگ‌ها و نیرنگ‌ها» نمونه‌هایی از این قالب نوآورانه‌اند.
شاخصه برجسته فعالیت، محتوای تطبیقی و مقایسه‌ای آن است که بر خلاف سایر برنامه‌های صرفاً تبلیغی یا نمایشی، به باورسازی عمیق و مستند منجر می‌شود و سناریوی آن نیز بر پایه جریان‌شناسی شبهات و نیازهای مخاطب طراحی شده است.


   3. این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟


مسأله شناسایی شده، گسترش شبهات درباره زن و حجاب در اسلام، به‌ویژه از سوی میسیونرهای مسیحی و رسانه‌های غربی بود. مخاطبان دچار ابهام در باورها شده بودند یا در معرض ترک دین قرار داشتند. پاسخ این گروه، ارائه نگاه تطبیقی و مقایسه‌ای از دیدگاه ادیان توحیدی بود که نشان می‌داد آموزه‌های اسلام نسبت به زن و حقوق او دارای ساختاری دقیق‌تر، متوازن‌تر و انسانی‌تر است.
نیاز مخاطب به اقناع فکری از منظر فطری و جهانی برطرف شده و اثرگذاری آن در فرم‌های نظرسنجی (۹۵ درصد رضایت) مشهود بوده است. نمونه‌ای از دستاوردها، بازگشت یک جوان از مسیحیت تبلیغی به اسلام پس از مواجهه با محتوای نمایشگاهی در مجتمع کوروش است. همچنین تعمیق باورهای دینی در مخاطبان خاکستری و حتی متدینین حاصل شده است.


   4. چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟


چالش‌ها و موانع اصلی عبارتند از:

هزینه‌های مالی بالا: چاپ تابلوهای با کیفیت، تولید محتوای چندرسانه‌ای، اجرا و پشتیبانی نمایشگاهی هزینه‌بر است. برای مثال اجرای سری دوم نمایشگاه حدود ۵۰ میلیون تومان برآورد شده است.

عدم اتصال به نهادهای ملی: با وجود تعامل خوب در سطح مناطق و شهرستان‌ها با آموزش و پرورش و وزارت علوم، اما در سطح ملی (مثل شبکه شاد) امکان استفاده از ظرفیت‌های رسمی فراهم نشده است.

نیاز به استمرار ارتباط با مخاطب: گرچه اعضای گروه سعی در حفظ ارتباط مجازی و حضوری با مخاطبان دارند، اما عدم پشتیبانی نهادی گاهی تداوم این ارتباط را تهدید می‌کند.

مسیرهای ارتباطی

عنوان تیم یا گروه: 
مسیر ارتباط مجازی:
مسیر ارتباط تلفنی:

برای بازخورد صحیح نسبت به ارائه ها و رعایت عدالت، لطفا پس از دیدن کامل مستندات و فیلم ها نسبت به رای دادن اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا