مشخصات کلی طرح
-
حوزه تخصصی فعالیت
حوزه دانش آموزی،قرآنی، حجاب
-
آیا این فعالیت مخاطبان ویژهای دارد
دانش آموزان دوره دوم که دختر هستند
-
آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟
مدرسه
مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟
مسائل دینی مثل حجاب ونماز را به صورت عملی به دانش آموزان آموزش می دهم.
نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیتهای تبلیغی چیست؟
دانش آموزان از اجرای نمایش که در آن مسائل دینی مثل حجاب ونماز و... توضیح داده می شود خوششان می آید.وبه سهولت مسائل دینی را می پذیرندوعمل می کنند.
طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید
در قالب نمایش ،ایفای نقش و...ساحت های شش گانه را با مسائل دینی تلفیق می کنیم.
تفصیلی
فرآیند و روش اجرا:
خانم مریم علیمحمدی، دبیر پیامهای هفتم و هشتم و قرآن نهم در استان اصفهان، فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی گستردهای را در محیط مدرسه و فضای مجازی انجام میدهند. این فعالیتها شامل تلفیق آموزش با مباحث دینی و استفاده از روشهای نوآورانه است.
اجرای نمایشهای مرتبط با درس توسط دانشآموزان و ضبط آن.
برگزاری حلقههای قرآنی در نمازخانه مدارس.
سخنرانی و شعرخوانی در مناسبتهای دینی مانند ایام فاطمیه.
دعوت از سخنرانان با روشهای جذاب و طنز.
برنامهریزی اردوهای زیارتی و فرهنگی، مانند حضور در کنگره شهدا.
برگزاری کارگاههای فرهنگی و آموزشی.
مراحل اجرا:
آمادگی و اطلاعرسانی: قبل از مناسبت یا کلاس، ابزارهای لازم آماده میشود و از طریق فضای مجازی یا حضوری به دانشآموزان اطلاعرسانی میگردد.
اجرای برنامه: در کلاسها، نمایش و کارگاههای عملی انجام میشود و در مناسبتها، سخنرانی، پذیرایی، و برنامههای هنری اجرا میگردد.
بازتاب و تحلیل: فعالیتها فیلمبرداری و در گروههای بسیج یا خبرگزاریها منتشر میشود.
جرقه اولیه: استفاده از روشهای خلاقانه برای ایجاد جذابیت در تدریس و تقویت اعتقادات دینی دانشآموزان.
جزئیات و قالب:
قالب فعالیتها: نمایش، شعرخوانی، حلقههای قرآنی، کارگاههای دینی.
محیط فعالیت: نمازخانه مدارس و فضای مجازی (ایتا و شاد).
ابزارها و امکانات: اسپیکر، ویدئوپروژکتور، ماژیک وایتبرد، پارچههای خاص برای مناسبتها، لباسهای نمایش.
مخاطبشناسی:
مخاطبان اصلی، دانشآموزان مقاطع هفتم، هشتم، و نهم هستند. دانشآموزان به صورت گروهی و انفرادی در برنامهها شرکت میکنند. برخی فعالیتها شامل والدین نیز میشود.
منابع انسانی:
خانم علیمحمدی با همکاری سه نفر از مسئولان مدرسه شامل مشاور مذهبی، معاون پرورشی، و مدیر مدرسه، فعالیتها را اجرا میکنند.
بازتاب رسانهای:
فعالیتها در کانالهای فضای مجازی مانند ایتا و خبرگزاریها منتشر شده و توسط مدیران مدارس و گروههای بسیج مورد تشویق قرار گرفتهاند. برخی مدارس دیگر نیز از این طرح الگوبرداری کردهاند.
تمایز این فعالیت نسبت به فعالیتهای مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟جنبه نوآورانه:
تلفیق درس با مباحث دینی از طریق روشهای نمایشی و خلاقانه.
مشارکت فعال دانشآموزان در برنامهها.
استفاده از ابزارهای جذاب مانند نمایش و فیلمبرداری.
دعوت از سخنرانان با شیوههای طنز و جذاب برای نوجوانان.
مهمترین شاخصه: روش تدریس خلاقانه و استفاده از نمایش در تلفیق با مباحث دینی.
این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف میکند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟مسألهشناسی:
نیاز نوجوانان به انگیزش دینی، آشنایی با مفاهیم اعتقادی، و حل چالشهای اعتقادی و اخلاقی.
نحوه رفع نیاز:
ایجاد فضایی صمیمی و باز برای بیان نظرات و شبهات دانشآموزان.
ارائه پاسخهای بهروز و جذاب به مسائل اعتقادی.
برگزاری برنامههای شاد و متنوع برای انتقال مفاهیم دینی.
نتایج و دستاوردها:
افزایش علاقه دانشآموزان به دین و اخلاق.
تغییر رفتارهای مثبت، مانند استفاده از چادر و رعایت حجاب.
الگوبرداری دیگر مدارس از فعالیتها.
چالشها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه میدانید؟ریسکها و چالشها:
هزینههای مالی بالا برای برگزاری برنامهها.
شبهات پیچیده مطرحشده توسط برخی دانشآموزان.
مشکلات مالی خانواده برخی دانشآموزان که بر دیدگاه دینی آنها تأثیر میگذارد.
راهکارها:
استفاده از کمکهای حوزه علمیه و مدارس برای تأمین هزینهها.
ارائه پاسخهای علمی و بهروز به شبهات.
تقویت ارتباط با حوزه علمیه و استفاده از اساتید مجرب.
مسیرهای ارتباطی
فیلم ارائه
فایلها و مستندات
| پیوست | اندازه |
|---|---|
| محتوای ارائه سرکار خانم مریم علیمحمدی | 10.25 مگابایت |
ارسال دیدگاه