رفتن به محتوای اصلی

محفل قرآنی مجازی

مرضیه مرتضایی آبرودی | خراسان رضوی سطح 3 کارشناسی ارشد

مشخصات کلی طرح

  • حوزه تخصصی فعالیت
    قرآن برای بانوان
  • آیا این فعالیت مخاطبان ویژه‌ای دارد

    بله بانوان دختران نوجوان وجواناز نقاط دورو نزدیک وشهرهلی مختلف وحتی روستاهای دورو نزدیک

  • آیا این فعالیت جهت محیط خاصی طراحی شده است؟

    بله فضای مجازی

مسالهِ اصلی این فعالیت چیست؟

تلاوت فنی وجزءخوانی قرآن در فضای اسکای روم .بیان تقسیر وتدبر وتفسیر موضوعی .تصحیح تلاوت شرکت کنندگان .بیان احکام .پرداختن به مسئله حقوق ووظایف زن در قرآن در کنار احکام ازدواج وطلاق .دعوت از قارین ومرتلان برتر کشوری واجرای برنامه توسط آنها .پخش کلیپها وآواهای ویژه قرآنی .قرائت ادعیه مناسبتی وپخش پس زمینه های مناسبتی وانگیزشی

نوآوری و امتیاز این فعالیت نسبت به سایر فعالیت‌های تبلیغی چیست؟

باتوجه به اینکه بانوان از راههای دور از جمله شهرها وروستاها به دلیل بعدمسافت ومشغولیتشان به کار روزمره امکان حضور در محافل قرآنی را ندارند این محفل توانست شرایط استفاده انها را فراهم کند .علاوه برآن اساتید ممتاز قرائت وترتیل از اقصا نقاط کشور در این طرح به راحتی وبدون هزینه توانستند شرکت واجرای برنامه داشته باشند .سوم اینکه از بیشترین امکانات رسانه ای وتبلیغی لز قبیل اجرای آواهای صلوات وقرآنی زیبا وکلیپهلی مناسبتی واستفاده از پس زمینه های زیبا ومناسب احوالات روز از جمله وفات حضرت خدیجه یا میلاد امام حسن یا روز قدس یا حتی مسائل مربوط به جنگ غزه و...استفاده شد .نزیت دیگر اینکه به دلیل برگزاری این محفل در فضای اسکای روم نظم وزمانبندی بسیار دقیقبود وبدون هیچ مسئله پیش بینی نشده ای یا مزاحمتی از قبیل سروصدایا رفت وامد بچه ها یا مسائل دیگر برگزار شد .حتی نوبت تلاوتهای مخاطبین از روزقبل با اعلام داوطلبیشان در گروه وتهیه بنر روزانه انجام میشد .

طرح عملیاتی خود در این فعالیت را ارائه کنید

طی ۳سال در ماه مبارک رمضان در قالب محفل قرآنی بهار در بهار درفضای اسکای روم برای بانوان یک محفل قرآنی مجازی به مدت روزانه دوساعت کامل اجرا کردیم وآیتمهای فوق را در ان پیاده کردیم .

تفصیلی

فعالیت شما چیست و چگونه است؟ فرآیند، روش اجرا، مراحل، جرقه اولیه، جزئیات، قالب، مخاطب شناسی، منابع انسانی، ابزار و امکانات، بازتاب رسانه ای، را توضیح دهید.

این فعالیت شامل برگزاری محافل مجازی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان است. این محافل به منظور بهره‌برداری از فرصت معنوی این ماه و فراهم کردن امکان ختم قرآن برای بانوان برگزار می‌شود.

فرآیند و مراحل اجرا: ابتدا متقاضیان در گروهی که به عنوان پشتیبان برنامه در فضای مجازی تشکیل شده است، ثبت‌نام می‌کنند. سپس برنامه‌ریزی روزانه انجام می‌شود، به‌گونه‌ای که هر شرکت‌کننده صفحاتی مشخص برای تلاوت دریافت کرده و توصیه می‌شود که پیش از جلسه تمرین داشته باشد. علاوه بر تلاوت، برنامه‌های مکملی مانند تفسیر، احکام، و پاسخ به شبهات قرآنی نیز در نظر گرفته شده است. جلسات در پلتفرم اسکای‌روم برگزار شده و به‌طور دقیق دو ساعت ادامه دارد.

جرقه اولیه و ایده آغازین: این طرح بر اساس تجربه برگزاری محافل حضوری شکل گرفت، اما به‌دلیل شرایط خاص زندگی و جابجایی‌های مکرر و همچنین نیاز به بهره‌گیری از فرصت ماه رمضان، به شکل مجازی طراحی شد.

مخاطبان: این محفل عمدتاً برای بانوان برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان از رده‌های سنی مختلف، از ۱۳ تا ۶۵ سال حضور دارند. اکثراً از قشر مذهبی و علاقه‌مند به قرآن کریم هستند.

منابع انسانی و ابزارهای مورد نیاز: اجرای این برنامه با مشارکت سه نفر انجام می‌شود:

مجری اصلی که مسئول اجرای جلسات، تدریس، و هماهنگی برنامه است.

اپراتور که مدیریت فنی جلسات، نمایش اسلایدها، و تهیه فایل‌های چندرسانه‌ای را بر عهده دارد.

استاد احکام و مشاوران که در بخش‌های احکام و پاسخ به سؤالات فقهی همکاری دارند. ابزارهای مورد نیاز شامل پلتفرم اسکای‌روم، بنرهای گرافیکی، ویدیوهای کوتاه، و اسلایدهای تفسیری است.

بازتاب رسانه‌ای: این برنامه به‌صورت گسترده تبلیغ نشد و عمدتاً در بین جامعه قرآنی و از طریق اطلاع‌رسانی در گروه‌های مجازی معرفی شد.

تمایز این فعالیت نسبت به فعالیت‌های مشابه (جنبه نوآورانه) از نظر مجری چیست؟ مهمترین شاخصه فعالیت و بخش برجسته این فعالیت کدام است، قالب یا محتوا یا سناریو ؟

این طرح با محافل قرآنی رایج چند تفاوت کلیدی دارد:

تفسیر ساختاری قرآن: در کنار تلاوت، برای هر سوره نمودارهای تفسیری تهیه شده و ساختار سوره‌ها توضیح داده می‌شود.

برگزاری در فضای مجازی: به‌جای جلسات حضوری، این محفل به‌صورت آنلاین و با امکانات چندرسانه‌ای جذاب‌تر اجرا شد.

توجه ویژه به احکام بانوان و پاسخ به شبهات روز: برخی از جلسات به بررسی حقوق و تکالیف بانوان در قرآن و پاسخگویی به شبهات مرتبط با زنان و اسلام اختصاص داشت.

دعوت از اساتید برتر قرآنی: از اساتید برجسته وقف و ابتدا، صوت و لحن، و داوران بین‌المللی مسابقات قرآن برای شرکت در جلسات دعوت شد که دسترسی به این افراد در جلسات حضوری دشوار است.

فضای منعطف برای بانوان خانه‌دار: ساعت برگزاری جلسه به‌گونه‌ای تنظیم شد که بانوان بتوانند در کنار مشغله‌های روزمره در آن شرکت کنند.

مهم‌ترین شاخصه نوآورانه، تفسیر ساختاری و تحلیل روند مفهومی قرآن در حین تلاوت بوده است که مورد استقبال قرار گرفت.

این فعالیت ناظر به چه نیاز مخاطبان است (مساله شناسی و ریشه یابی)؟ فعالیت شما چگونه این نیاز را برطرف می‌کند؟ نتایج و دستاوردهای شما چیست؟

نیاز به انس با قرآن: بسیاری از شرکت‌کنندگان، پیش از این جلسه، تنها در مناسبت‌های خاص به تلاوت قرآن می‌پرداختند. این محفل سبب شد که قرآن در زندگی روزمره‌شان جریان پیدا کند.

پاسخگویی به شبهات دینی: برخی از مسائل و شبهات مانند حقوق زن در اسلام یا موضوعات مرتبط با "زن، زندگی، آزادی" مورد بحث قرار گرفت و پاسخ‌های قرآنی ارائه شد.

آموزش صحیح تلاوت: برای شرکت‌کنندگان در سطوح مختلف، از مبتدی تا پیشرفته، اصلاح قرائت و تجوید صورت گرفت.

یادگیری احکام اسلامی: مباحثی مانند احکام بانوان، ازدواج، و طلاق به‌صورت کوتاه اما کاربردی تدریس شد.

نتایج و دستاوردها:

بسیاری از شرکت‌کنندگان پس از پایان دوره، ابراز دلتنگی و تمایل به ادامه جلسات داشتند.

سطح مهارت‌های قرآنی، تجویدی، و مفاهیم دینی شرکت‌کنندگان ارتقا یافت.

برخی از بانوان فرزندان خود را نیز تشویق به حضور در جلسات کردند و این موجب گسترش فرهنگ قرآنی در خانواده‌ها شد.

چالش‌ها و موانع کسب موفقیت (ریسک ها) این فعالیت را چه می‌دانید؟

محدودیت فضای مجازی: خریداری پلتفرم اسکای‌روم هزینه‌بر بوده و در برخی موارد محدودیت‌هایی برای حضور افراد بیشتر ایجاد می‌کرد.

عدم حمایت مالی و منابع انسانی محدود: این برنامه بدون دریافت هزینه از شرکت‌کنندگان برگزار شد و به‌دلیل نبود پشتیبانی مالی، امکان توسعه و استمرار آن کاهش یافت.

مزاحمت‌های محیطی: اجرای این محافل در خانه گاهی باعث ایجاد اختلال برای سایر اعضای خانواده می‌شد.

کمبود نیروی اجرایی: تنها سه نفر به‌صورت فعال در اجرای طرح نقش داشتند که باعث افزایش فشار کاری بر مجری اصلی شد.

عدم تبلیغات گسترده: اطلاع‌رسانی فقط در بین جامعه قرآنی و علاقه‌مندان خاص انجام شد و مخاطبین بالقوه بیشتری می‌توانستند جذب شوند.

عدم تداوم جلسات بعد از رمضان: به‌دلیل کاهش استقبال و عدم تأمین مالی، ادامه جلسات در طول سال ممکن نشد.

مسیرهای ارتباطی

فایل‌ها و مستندات

پاورپوینت/PDF
پیوست اندازه
محتوای ارائه سرکار خانم مرضیه مرتضایی 13.91 مگابایت
پیوست مبلغ

ارسال دیدگاه

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت به بالا